BRATISLAVA. Odchádzajúci guvernér Národnej banky Ivan Šramko sa s vládou lúči kriticky. V posledných dňoch svojho mandátu poslal vláde signál, ktorý sa premiérovi Ficovi a ministrom nebude ľahko počúvať.
Pre TASR povedal, že vláda by mala na vývoj situácie v ekonomike a v rozpočte reagovať rýchlejšie ako vlani. „Mala by sa zvýšiť frekvencia tvorby prognóz ekonomického vývoja a verejných financií," dodal.
Ministerstvu financií vlani ekonómovia vyčítali, že napriek kríze stále počítalo s vysokým rastom ekonomiky, hoci už bolo jasné, že nás čaká prepad. Bez prognóz nebolo možné primerane prehodnotiť rozpočet a prispôsobiť ho reálnej situácii.
Šramko ocenil, že vláda prejavila snahu usporiť na budúci rok 700 miliónov eur. Nepáči sa mu však spôsob šetrenia. „Úspory dosiahnuté predovšetkým poklesmi kapitálových výdavkov pri vysokom podiele mandatórnych výdavkov vytvárajú riziko z hľadiska dlhodobej udržateľnosti verejných financií."
Ocenil, že vláda chce do roku 2012 znížiť deficit rozpočtu pod tri percentá HDP, no nepáči sa mu, že sa spolieha najmä na oživenie ekonomiky a prísun nových peňazí z daní. NBS na to upozornila už v decembrovej analýze:
„Absencia systematických opatrení na strane výdavkov môže mať za následok nedostatočné tempo štrukturálnej konsolidácie."
Šramko: Dôchodkový systém sa musí upraviť
Demografický vývoj na Slovensku, z neho vyplývajúce starnutie obyvateľstva a súvisiace finančné požiadavky na verejné výdavky v budúcnosti sú skutočnosti, ktoré treba brať do úvahy a ktoré si vyžadujú zmeny v nastavení dôchodkového systému. V rozhovore pre TASR na to upozornil guvernér Národnej banky Slovenska (NBS) Ivan Šramko.
Zmeny sa podľa neho majú týkať predovšetkým priebežného systému vyplácania dôchodkov. "Z dlhodobého pohľadu je treba zreformovať prvý pilier dôchodkového systému tak, aby jeho nastavenie zodpovedalo dlhodobým možnostiam verejných financií," zdôraznil šéf centrálnej banky.
V druhom pilieri zase treba podľa Šramka situáciu stabilizovať a systém nastaviť tak, aby fungoval ako dlhodobý, s možnosťami investovať na finančných trhoch. "Dôležité je, aby mali klienti čo najviac informácií o systéme a poznali jeho možné pozitíva i riziká," dodal.
NBS vlani na jeseň opakovane kritizovala legislatívne zmeny v nastavení druhého piliera, ktoré prijala vláda ešte v prvej polovici roka. Investičná stratégia dôchodkových fondov sa podľa analýzy centrálnej banky najmä v dôsledku prijatia novely zákona o starobnom dôchodkovom sporení významne zmenila smerom k nižšiemu riziku, ale na úkor dlhodobej výnosnosti pre sporiteľov.
S tým však nesúhlasí ministerka práce Viera Tomanová. "My sme ničím nevstúpili do systému investovania, ničím sme to neovplyvnili. Čo sme ovplyvnili, bolo to, že sme sa snažili v maximálnej miere zagarantovať, aby sporiteľ prišiel o čo najmenšiu sumu peňazí. Ale do systému investovania sme ničím nevstúpili, ani jedným slovkom," vyhlásila v rozhovore pre TASR. K zmene spôsobu investovania dôchodkových fondov prišlo podľa nej koncom roka 2007 a v priebehu celého roka 2008, teda ešte pred prijatím spomínanej novely.
V rámci dôchodkového systému potrebuje zmeny najmä druhý pilier, ktorý Tomanová považuje za "absolútne rozbitý". Prvý pilier je podľa nej naopak udržateľný. "Dokázal to tým, koľké roky tu existuje," zdôraznila. Pripustila však, že aj v tejto oblasti pripravuje ministerstvo určité zmeny, na ktorých spolupracuje so Slovenskou akadémiou vied (SAV). O konkrétnych detailoch však zatiaľ hovoriť nechcela.
Ako vláda plní sľub stabilizovať prvý dôchodkový pilier
Čo sľúbili: Prioritou vlády bude zabezpečenie finančnej stability priebežne financovaného dôchodkového systému tak, aby spolu so systémom starobného dôchodkového sporenia poskytovali primerané hmotné zabezpečenie v starobe.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Prvý pilier treba predovšetkým pripraviť na očakávané starnutie obyvateľstva v nasledujúcich desaťročiach. Potrebné je stabilizovať prvý pilier tak, aby vyplácanie dôchodkov nezvyšovalo deficit verejných financií a tým nezaťažovalo budúce generácie.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda neprijala žiadne kroky, ktoré by dlhodobo stabilizovali prvý dôchodkový pilier. Krátkodobo naň majú pozitívny finančný účinok opatrenia zamerané na oslabenie druhého piliera (dvojnásobné otvorenie, zrušenie povinného vstupu mladých), dlhodobo je však účinok týchto zmien negatívny.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako vláda plní sľub zachovať druhý pilier dôchodkového zabezpečenia
Čo sľúbili: Starobné dôchodkové sporenie ako súčasť dôchodkového systému založené na kapitalizačnom princípe a na princípe zásluhovosti vláda aj naďalej zachová.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Druhý pilier posilňuje dlhodobú stabilitu dôchodkového systému tým, že rozkladá zodpovednosť za budúce dôchodky medzi slovenský trh práce a svetové finančné trhy. Pomáha tak Slovensku vyrovnať sa so starnutím obyvateľstva, v dôsledku ktorého priebežný systém financovania v budúcnosti nebude schopný pokryť dôchodky pre všetkých ľudí.
Aká je realita? Sľub je prevažne splnený. Druhý pilier síce ostáva zachovaný, vláda však viacerými aj neférovými krokmi významne ohrozila jeho existenciu.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Autor: Ľuboš Jančík