Agentúrny text sme o 22:00 nahradili autorským článkom SME.
BRATISLAVA. Odstavené na cestách alebo trúbiace nákladiaky v Bratislave, v Trenčíne, Košiciach, Ružomberku a ďalších mestách. Do takých rozmerov prerástla „vzbura kamiónov“ proti mýtu. Dopravcovia tvrdia, že hoci Ficova vláda vybrala najdrahšiu ponuku na mýtny systém za 25 miliárd korún, je nepripravené a nespravodlivé.
Tvrdia, že predseda vlády Robert Fico (Smer) chce za ich peniaze budovať drahý sociálny štát. Po tom, čo ich požiadavky zhodil zo stola minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer), čakali, či ich prijme premiér Fico.
Dnes nie, až v pondelok, odkázal im cez deň cez svoju hovorkyňu. Má však podmienku: Prestaňte blokovať cesty. Predstavitelia Únie dopravcov Slovenska (UNAS) včera poobede nevedeli zaručiť, či premiérovi vyhovejú. Dopravcovia v teréne, obkľúčení políciou, naznačovali, že nie. Hovoria o arogancii moci.
Premiér rokoval so SkyToll
Požiadavky dopravcov
Znížiť spotrebnú daň z motorových palív.
Znížiť cestnú daň tak, ako to bolo inde pri štarte mýta.
Pozastaviť mýto až do prepracovania mapy spoplatnených ciest 1. triedy len na nevyhnutné úseky. Rozdeliť ju na menšie úseky s presnejším meraním najazdených kilometrov.
Označiť spoplatnené úseky.
Fico sa však vo štvrtok stretol so zástupcami spoločnosti SkyToll, ktorá prevádzkuje mýto a ministrom Vážnym.
Požiadal ich, aby „podnikli urýchlené kroky na takú úpravu 850 mýtom spoplatnených úsekov, ktorá by zohľadnila výjazdy z týchto úsekov na účely podnikania s cieľom minimalizovať výskyt prípadov, keď dochádza k účtovaniu celého spoplatneného úseku, hoci v skutočnosti bola prepravcom využitá iba jeho časť“.
Fico v minulosti tvrdil, že mýto je spravodlivé, lebo každý zaplatí za to, čo prejde.
Vážny vo štvrtok urobil zopár ústupkov združeniu dopravcov Česmad, ktoré na mýte tiež zarába a k ostrým protestom sa nepripojilo. Prisľúbil napríklad rozdeliť spoplatnené sporné úseky na viac menších častí; mýtne sa bude dať do konca februára platiť aj v automatoch; v niektorých prípadoch klesnú pokuty v mýte z vyše 1600 na zhruba 100 eur.
- Hanbíme sa za vás, odkazuje Ivan Štulajter.
- Ako vyzerá arogancia moci v praxi? Vysvetlí Štulajter
Poľský minister dopravy odporúča dopravcom, aby Slovensko obchádzali. „Problémy, ktoré máte so spustením mýta, spôsobujú zmätok a omeškania v doprave poľských firiem. Môžu tak utrpieť finančné straty,“ povedal hovorca poľského ministerstva Piotr Pastuszak. Slovenská obchodná komora zas ministra žiada, aby zrušil mýto na cestách I. triedy.
Protesty utíchnu, okrem BratislavyVýsledkom dnešného rokovania nespokojných malých a stredných dopravcov vo Zvolene je, že neustúpia zo svojich požiadaviek ani z pozícií, ktoré zaujali na Rožňavskej ulici v Bratislave. Ochotní sú ale ustúpiť zo svojich pozícií na ostatných miestach SR, a to do pondelkového rokovania s predsedom vlády Robertom Ficom.
Novinárov o tom po skončení rokovania informoval člen organizačného výboru Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) Jaroslav Polaček.
UNAS chcela dnes o svojich požiadavkách, kvôli ktorým blokuje mnohé cesty a brzdí premávku, rokovať s premiérom Ficom. Ten ich však neprijal a odkázal im, že s nimi bude rokovať, ak zastavia protesty. Dostali pritom ultimátum do pondelka 11. januára. "Do pondelka, ak chcú, aby stretnutie bolo, tak musia ukončiť všetky aktivity, ktoré naozaj znepríjemňujú život celej verejnosti," uviedla jeho hovorkyňa Silvia Glendová.
Fica môže mýto popáliťBRATISLAVA. Mýto a výbušnina v lietadle – dva veľké škandály hneď na začiatok roka. Takto to vyzerá so Smerom päť mesiacov pred voľbami.
Hoci premiér Robert Fico (Smer) o prípadoch najprv mlčal, po pár dňoch sa ukázali natoľko vážne, že sa k nim musel vyjadriť. Medzinárodná blamáž s výbušninou na palube lietadla je však pre Fica oveľa menším problémom ako zavádzanie mýta.
Premiér sa tým, že mieni pristúpiť na stretnutie s nahnevanými dopravcami, nechal vtiahnuť do kauzy až včera. Zatiaľ reagoval z pozície moci a dal si ako podmienku ukončenie protestov. Vážneho mýto a Kaliňákova bomba už s prehľadom prebili Ficovu plánovanú agendu na začiatok roka – zákon o preukazovaní pôvodu majetku.
Jeho hlavným problémom však nie sú problémy okolo zavádzania mýta, ale to, na čo dopravcovia upozorňujú – že sa odrazí nielen na cenách dopravy. A to sa priamo týka obyčajných ľudí.
Bude musieť ustúpiť?
„Je to presne prípad, ktorý by mohli pocítiť koneční spotrebitelia na svojich peňaženkách. A na to voliči reagujú podstatne citlivejšie ako na kauzy s eurofondmi či s teplým vzduchom,“ myslí si Martin Slosiarik z agentúry Focus. Podľa sociológa by to mohla byť situácia, ktorá môže mať dosah na popularitu Smeru.
Slosiarik predpokladá, že Smer počká, či protesty budú pokračovať, prípadne na to, či im prípady zahýbu preferenciami alebo či sa aj premietnu do cien tovarov a služieb. Preferencie Smeru dlhodobo mierne klesajú, hoci strana je jasným lídrom.
Opozícia, ktorá si myslí, že by problémy s mýtom mali stáť hlavu ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer), už navyše nemusí zostať v tlaku na Fica osamotená.
Kovarčík: Už by som bol preč
Za vážny problém mýto považujú aj v HZDS. Poslanec Ján Kovarčík predpokladá, že sa premiér priamo zapojí do riešenia problémov. „Čo sa týka odstúpenia ministrov (Vážneho a Kaliňáka – pozn. red.), ide o vec charakteru,“ myslí si. Na otázku, či by on osobne z pozície ministra dopravy odišiel, odpovedal: „Myslím, že by som dlho neváhal, pretože tento problém je veľmi vážny.“
SNS sa k zodpovednosti premiéra či Vážneho zatiaľ nevyjadruje. „V každom prípade situáciu treba riešiť – aj vzhľadom na blokádu, ktorá znepríjemňuje občanom dopravný komfort,“ povedal šéf klubu Rafael Rafaj.
Mýto udrie na ceny
Zle fungujúce a drahé mýto nezasiahne len dopravcov. Pocítime ho všetci vo vyšších cenách. Avizujú to nielen dopravcovia, ale aj obchodníci a ekonómovia. Za mýto totiž dopravcovia platia niekoľkonásobne viac ako vlani za diaľničné nálepky.
BRATISLAVA. Dopravca zo Žiliny nám začiatkom týždňa povedal, že nálepka ho v prepočte na kilometer vyšla na dva centy, mýto mu vezme deväť centov. Šéf Zväzu logistiky a zasielateľstva František Komora na adresu dopravcu povedal, že to je ten lepší prípad. Napríklad pre auto nad 12 ton stála vlani deväťmesačná nálepka 810 eur.
Komora povedal, že dopravca, ktorý jazdí medzi Bratislavou a Žilinou, prejazdí pri 20centovej mýtnej sadzbe na kilometer spomínaných 810 eur za necelý mesiac. Mýto ho tak vyjde desaťnásobne vyššie ako stará nálepka.
Na doraz
Dopravcovia sa sťažujú, že už vlani išli pre krízu na doraz. Okresali marže, len aby prežili. Do toho prišlo vysoké mýto, ktoré štát zaviedol bez akýchkoľvek kompenzácií. Kraje nerátajú s poklesom cestnej dane, ministerstvo financií zasa nechce ani počuť o znížení spotrebných daní z pohonných látok, ktoré sú u nás jedny z najvyšších v Európskej únii.
Podľa ekonóma UniCredit Bank Dávida Dereníka si vláda nezvolila na mýto správny čas. „V období krízy sú najmä malí prepravcovia poškodení zníženým dopytom po preprave a takto dostávajú ďalšiu ranu ešte od štátu.“ Vláda podľa neho mohla odštartovať mýto s nižšími sadzbami a neskôr. Mýto môže podľa ekonóma ČSOB Mareka Gábriša priviesť do krachu časť malých prepravcov a zvýšiť tak nezamestnanosť. „Z pohľadu malých a stredných dopravných firiem je to boj o prežitie,“ myslí si Gábriš.
Vyššie „dane“, vyššie ceny
Pre chaos, ktorý v mýte panuje, zatiaľ obchodníci nevedia povedať, o koľko pre mýto zdražejú potraviny či iné tovary. Niektorí už prisľúbili, že dopravcom mýtne náklady zaplatia, no musí byť jasné, koľko to má presne byť. No keď mýto bude fungovať tak, ako nám to opísal prepravca z Michaloviec, správna kalkulácia nákladov sa urobiť nedá: „Naše dve autá vyrazili vo štvrtok z Michaloviec do Česka, išli rovnakú trasu jeden za druhým a pri dobíjaní jednotky na čerpacej stanici Hybe zistili, že jednému stiahlo 5 a druhému 25 eur.“
Pre podobné nedostatky sa napríklad reťazec Jednota dohodol s dopravcami, že ešte zvýšené náklady za mýto preplácať nebude. „Systém je polovičatý a nedokonalý, preto sme sa dohodli, že nové kalkulácie nám predložia, keď v tom bude poriadok,“ povedal člen predstavenstva COOP Jednota Slovensko Adrián Ďurček.
Reťazec im oprávnené zvýšenie nákladov pre mýto uzná. „Či sa to niekomu páči, alebo nie, ide o dodatočné zdaňovanie podnikateľov, ktoré napokon pocíti občan aj na vyšších cenách spotrebných tovarov,“ povedal Ďurček. Komora si myslí, že ceny tovarov a služieb by pre mýto v priemere nemali stúpnuť o viac než päť percent.
Ľuboš Jančík
Vodiči: Nech Smer nerobí sociálny štát za naše peniaze
Kamionisti sú nahnevaní, že s nimi premiér nerokuje. Strážiť ich prišli kukláči so psami. Väčšina z nich volila v minulosti Smer.
BRATISLAVA. Policajti so psami, kukláči s obuškami a ťahače pripravené odtiahnuť blokujúce kamióny. Polícia aj Dopravný podnik mesta Bratislava vytiahli včera proti protestujúcim kamionistom nové zbrane.
Tým sa naopak podarilo aspoň čiastočne zablokovať ďalšie ulice hlavného mesta. Najkritickejšia situácia bola neďaleko križovatky ulíc Rožňavská a Galvaniho. Blokované boli tiež Bajkalská a Tomášikova ulica. Mestská doprava kolabovala.
Podrobnosti o proteste zo všetkých regiónov si môžete prečítať TU.
Na vodičov so psami
„Huckali na nás psov,“ zhodne tvrdí skupina vodičov postávajúca pred kamiónmi na Rožňavskej ulici.
Obďaleč stojí policajt so psom na vôdzke. Keď uvidí novinárov, naženie ho do auta. „Vypočula som si telefonát, v ktorom jeden policajt prikazoval druhému, aby aktívne zapojili psov do akcie,“ potvrdzuje slová kolegov jedna vodička kamiónu.
Viacerí kamionisti vyjadrili presvedčenie, že takto ich chcela polícia zastrašiť. „My sa však zastrašiť nedáme,“ dušovali sa.
Adrenalín im zdvihla aj prítomnosť kukláčov, ktorí prišli na križovatku Rožňavskej a Galvaniho s obuškami. Proti kamionistom však nezasiahli.
Najviac však vodičov nahneval príchod ťahača Dopravného podniku Bratislava. Pred kamión, ktorý mal ťahač odtiahnuť, sa postavilo asi desať kamionistov. Po tom, ako na miesto prišli novinári, ťahač odišiel. Kamionisti ho vyprevadili potleskom.
Fico buduje za naše peniaze
Keď sa kamionisti dozvedeli, že premiér nebude s nimi rokovať, ak neodtiahnu z Bratislavy, viacerí začali kričať – komunista a policajný štát. Paradoxne väčšina vodičov v posledných voľbách volila práve Fica.
Vyplynulo to z miniankety SME medzi kamionistami. Včera sa však zaprisahávali, že už ho voliť nebudú.
Ficovi odkázali, že za ich peniaze z mýta chce budovať svoj nákladný sociálny štát. Nahnevaní kamionisti sa dušovali, že budú štrajkovať prinajmenšom do pondelka. Ich koordinátor Jaroslav Polaček nevylúčil, že protest môže pokračovať až do februára.
Blokáda najviac paralyzovala bratislavskú hromadnú dopravu. Magistrát poslal list ministerstvu dopravy aj únii autodopravcov, aby pri riešení svojich problémov nebrali Bratislavčanov za rukojemníkov. Tí však vodičov trúbením či mailami skôr podporovali.
Ján Krempaský