SME
Utorok, 21. marec, 2023 | Meniny má Blahoslav

Fico si konečne všimol chyby v mýte

Dopravcovia vtiahli premiéra do kauzy zavedenia poplatkov. Premiér chce, aby sa napravili úseky, za ktoré musia kamionisti platiť, hoci tade nešli.

Politici si nevedia poradiť s kamionistami, ktorých nútia platiť za svoje chyby. Na pomoc si zavolali políciu aj so psami.Politici si nevedia poradiť s kamionistami, ktorých nútia platiť za svoje chyby. Na pomoc si zavolali políciu aj so psami. (Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

Agentúrny text sme o 22:00 nahradili autorským článkom SME.

BRATISLAVA. Odstavené na cestách alebo trúbiace nákladiaky v Bratislave, v Trenčíne, Košiciach, Ružomberku a ďalších mestách. Do takých rozmerov prerástla „vzbura kamiónov“ proti mýtu. Dopravcovia tvrdia, že hoci Ficova vláda vybrala najdrahšiu ponuku na mýtny systém za 25 miliárd korún, je nepripravené a nespravodlivé.

Tvrdia, že predseda vlády Robert Fico (Smer) chce za ich peniaze budovať drahý sociálny štát. Po tom, čo ich požiadavky zhodil zo stola minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer), čakali, či ich prijme premiér Fico.

Dnes nie, až v pondelok, odkázal im cez deň cez svoju hovorkyňu. Má však podmienku: Prestaňte blokovať cesty. Predstavitelia Únie dopravcov Slovenska (UNAS) včera poobede nevedeli zaručiť, či premiérovi vyhovejú. Dopravcovia v teréne, obkľúčení políciou, naznačovali, že nie. Hovoria o arogancii moci.

Premiér rokoval so SkyToll

Požiadavky dopravcov
  • Znížiť spotrebnú daň z motorových palív.
  • Znížiť cestnú daň tak, ako to bolo inde pri štarte mýta.
  • Pozastaviť mýto až do prepracovania mapy spoplatnených ciest 1. triedy len na nevyhnutné úseky. Rozdeliť ju na menšie úseky s presnejším meraním najazdených kilometrov.
  • Označiť spoplatnené úseky.

Fico sa však vo štvrtok stretol so zástupcami spoločnosti SkyToll, ktorá prevádzkuje mýto a ministrom Vážnym.

Požiadal ich, aby „podnikli urýchlené kroky na takú úpravu 850 mýtom spoplatnených úsekov, ktorá by zohľadnila výjazdy z týchto úsekov na účely podnikania s cieľom minimalizovať výskyt prípadov, keď dochádza k účtovaniu celého spoplatneného úseku, hoci v skutočnosti bola prepravcom využitá iba jeho časť“.

Fico v minulosti tvrdil, že mýto je spravodlivé, lebo každý zaplatí za to, čo prejde.

Vážny vo štvrtok urobil zopár ústupkov združeniu dopravcov Česmad, ktoré na mýte tiež zarába a k ostrým protestom sa nepripojilo. Prisľúbil napríklad rozdeliť spoplatnené sporné úseky na viac menších častí; mýtne sa bude dať do konca februára platiť aj v automatoch; v niektorých prípadoch klesnú pokuty v mýte z vyše 1600 na zhruba 100 eur.

- Hanbíme sa za vás, odkazuje Ivan Štulajter.

- Ako vyzerá arogancia moci v praxi? Vysvetlí Štulajter

Poľský minister dopravy odporúča dopravcom, aby Slovensko obchádzali. „Problémy, ktoré máte so spustením mýta, spôsobujú zmätok a omeškania v doprave poľských firiem. Môžu tak utrpieť finančné straty,“ povedal hovorca poľského ministerstva Piotr Pastuszak. Slovenská obchodná komora zas ministra žiada, aby zrušil mýto na cestách I. triedy.

Protesty utíchnu, okrem Bratislavy

Výsledkom dnešného rokovania nespokojných malých a stredných dopravcov vo Zvolene je, že neustúpia zo svojich požiadaviek ani z pozícií, ktoré zaujali na Rožňavskej ulici v Bratislave. Ochotní sú ale ustúpiť zo svojich pozícií na ostatných miestach SR, a to do pondelkového rokovania s predsedom vlády Robertom Ficom.

Novinárov o tom po skončení rokovania informoval člen organizačného výboru Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) Jaroslav Polaček.

UNAS chcela dnes o svojich požiadavkách, kvôli ktorým blokuje mnohé cesty a brzdí premávku, rokovať s premiérom Ficom. Ten ich však neprijal a odkázal im, že s nimi bude rokovať, ak zastavia protesty. Dostali pritom ultimátum do pondelka 11. januára. "Do pondelka, ak chcú, aby stretnutie bolo, tak musia ukončiť všetky aktivity, ktoré naozaj znepríjemňujú život celej verejnosti," uviedla jeho hovorkyňa Silvia Glendová.

Fica môže mýto popáliť

BRATISLAVA. Mýto a výbušnina v lietadle – dva veľké škandály hneď na začiatok roka. Takto to vyzerá so Smerom päť mesiacov pred voľbami.

Hoci premiér Robert Fico (Smer) o prípadoch najprv mlčal, po pár dňoch sa ukázali natoľko vážne, že sa k nim musel vyjadriť. Medzinárodná blamáž s výbušninou na palube lietadla je však pre Fica oveľa menším problémom ako zavádzanie mýta.

Premiér sa tým, že mieni pristúpiť na stretnutie s nahnevanými dopravcami, nechal vtiahnuť do kauzy až včera. Zatiaľ reagoval z pozície moci a dal si ako podmienku ukončenie protestov. Vážneho mýto a Kaliňákova bomba už s prehľadom prebili Ficovu plánovanú agendu na začiatok roka – zákon o preukazovaní pôvodu majetku.

Jeho hlavným problémom však nie sú problémy okolo zavádzania mýta, ale to, na čo dopravcovia upozorňujú – že sa odrazí nielen na cenách dopravy. A to sa priamo týka obyčajných ľudí.

Bude musieť ustúpiť?

„Je to presne prípad, ktorý by mohli pocítiť koneční spotrebitelia na svojich peňaženkách. A na to voliči reagujú podstatne citlivejšie ako na kauzy s eurofondmi či s teplým vzduchom,“ myslí si Martin Slosiarik z agentúry Focus. Podľa sociológa by to mohla byť situácia, ktorá môže mať dosah na popularitu Smeru.

Slosiarik predpokladá, že Smer počká, či protesty budú pokračovať, prípadne na to, či im prípady zahýbu preferenciami alebo či sa aj premietnu do cien tovarov a služieb. Preferencie Smeru dlhodobo mierne klesajú, hoci strana je jasným lídrom.

Opozícia, ktorá si myslí, že by problémy s mýtom mali stáť hlavu ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer), už navyše nemusí zostať v tlaku na Fica osamotená.

Kovarčík: Už by som bol preč

Za vážny problém mýto považujú aj v HZDS. Poslanec Ján Kovarčík predpokladá, že sa premiér priamo zapojí do riešenia problémov. „Čo sa týka odstúpenia ministrov (Vážneho a Kaliňáka – pozn. red.), ide o vec charakteru,“ myslí si. Na otázku, či by on osobne z pozície ministra dopravy odišiel, odpovedal: „Myslím, že by som dlho neváhal, pretože tento problém je veľmi vážny.“

SNS sa k zodpovednosti premiéra či Vážneho zatiaľ nevyjadruje. „V každom prípade situáciu treba riešiť – aj vzhľadom na blokádu, ktorá znepríjemňuje občanom dopravný komfort,“ povedal šéf klubu Rafael Rafaj.

Mýto udrie na ceny

Zle fungujúce a drahé mýto nezasiahne len dopravcov. Pocítime ho všetci vo vyšších cenách. Avizujú to nielen dopravcovia, ale aj obchodníci a ekonómovia. Za mýto totiž dopravcovia platia niekoľkonásobne viac ako vlani za diaľničné nálepky.

BRATISLAVA. Dopravca zo Žiliny nám začiatkom týždňa povedal, že nálepka ho v prepočte na kilometer vyšla na dva centy, mýto mu vezme deväť centov. Šéf Zväzu logistiky a zasielateľstva František Komora na adresu dopravcu povedal, že to je ten lepší prípad. Napríklad pre auto nad 12 ton stála vlani deväťmesačná nálepka 810 eur.

Komora povedal, že dopravca, ktorý jazdí medzi Bratislavou a Žilinou, prejazdí pri 20­centovej mýtnej sadzbe na kilometer spomínaných 810 eur za necelý mesiac. Mýto ho tak vyjde desaťnásobne vyššie ako stará nálepka.

Na doraz

Dopravcovia sa sťažujú, že už vlani išli pre krízu na doraz. Okresali marže, len aby prežili. Do toho prišlo vysoké mýto, ktoré štát zaviedol bez akýchkoľvek kompenzácií. Kraje nerátajú s poklesom cestnej dane, ministerstvo financií zasa nechce ani počuť o znížení spotrebných daní z pohonných látok, ktoré sú u nás jedny z najvyšších v Európskej únii.

Podľa ekonóma UniCredit Bank Dávida Dereníka si vláda nezvolila na mýto správny čas. „V období krízy sú najmä malí prepravcovia poškodení zníženým dopytom po preprave a takto dostávajú ďalšiu ranu ešte od štátu.“ Vláda podľa neho mohla odštartovať mýto s nižšími sadzbami a neskôr. Mýto môže podľa ekonóma ČSOB Mareka Gábriša priviesť do krachu časť malých prepravcov a zvýšiť tak nezamestnanosť. „Z pohľadu malých a stredných dopravných firiem je to boj o prežitie,“ myslí si Gábriš.

Vyššie „dane“, vyššie ceny

Pre chaos, ktorý v mýte panuje, zatiaľ obchodníci nevedia povedať, o koľko pre mýto zdražejú potraviny či iné tovary. Niektorí už prisľúbili, že dopravcom mýtne náklady zaplatia, no musí byť jasné, koľko to má presne byť. No keď mýto bude fungovať tak, ako nám to opísal prepravca z Michaloviec, správna kalkulácia nákladov sa urobiť nedá: „Naše dve autá vyrazili vo štvrtok z Michaloviec do Česka, išli rovnakú trasu jeden za druhým a pri dobíjaní jednotky na čerpacej stanici Hybe zistili, že jednému stiahlo 5 a druhému 25 eur.“

Pre podobné nedostatky sa napríklad reťazec Jednota dohodol s dopravcami, že ešte zvýšené náklady za mýto preplácať nebude. „Systém je polovičatý a nedokonalý, preto sme sa dohodli, že nové kalkulácie nám predložia, keď v tom bude poriadok,“ povedal člen predstavenstva COOP Jednota Slovensko Adrián Ďurček.

Reťazec im oprávnené zvýšenie nákladov pre mýto uzná. „Či sa to niekomu páči, alebo nie, ide o dodatočné zdaňovanie podnikateľov, ktoré napokon pocíti občan aj na vyšších cenách spotrebných tovarov,“ povedal Ďurček. Komora si myslí, že ceny tovarov a služieb by pre mýto v priemere nemali stúpnuť o viac než päť percent.

Ľuboš Jančík
Vodiči: Nech Smer nerobí sociálny štát za naše peniaze

Kamionisti sú nahnevaní, že s nimi premiér nerokuje. Strážiť ich prišli kukláči so psami. Väčšina z nich volila v minulosti Smer.

BRATISLAVA. Policajti so psami, kukláči s obuškami a ťahače pripravené odtiahnuť blokujúce kamióny. Polícia aj Dopravný podnik mesta Bratislava vytiahli včera proti protestujúcim kamionistom nové zbrane.

Tým sa naopak podarilo aspoň čiastočne zablokovať ďalšie ulice hlavného mesta. Najkritickejšia situácia bola neďaleko križovatky ulíc Rožňavská a Galvaniho. Blokované boli tiež Bajkalská a Tomášikova ulica. Mestská doprava kolabovala.

Podrobnosti o proteste zo všetkých regiónov si môžete prečítať TU.

Na vodičov so psami

„Huckali na nás psov,“ zhodne tvrdí skupina vodičov postávajúca pred kamiónmi na Rožňavskej ulici.
Obďaleč stojí policajt so psom na vôdzke. Keď uvidí novinárov, naženie ho do auta. „Vypočula som si telefonát, v ktorom jeden policajt prikazoval druhému, aby aktívne zapojili psov do akcie,“ potvrdzuje slová kolegov jedna vodička kamiónu.

Viacerí kamionisti vyjadrili presvedčenie, že takto ich chcela polícia zastrašiť. „My sa však zastrašiť nedáme,“ dušovali sa.

Adrenalín im zdvihla aj prítomnosť kukláčov, ktorí prišli na križovatku Rožňavskej a Galvaniho s obuškami. Proti kamionistom však nezasiahli.

Najviac však vodičov nahneval príchod ťahača Dopravného podniku Bratislava. Pred kamión, ktorý mal ťahač odtiahnuť, sa postavilo asi desať kamionistov. Po tom, ako na miesto prišli novinári, ťahač odišiel. Kamionisti ho vyprevadili potleskom.

Fico buduje za naše peniaze

Keď sa kamionisti dozvedeli, že premiér nebude s nimi rokovať, ak neodtiahnu z Bratislavy, viacerí začali kričať – komunista a policajný štát. Paradoxne väčšina vodičov v posledných voľbách volila práve Fica.
Vyplynulo to z miniankety SME medzi kamionistami. Včera sa však zaprisahávali, že už ho voliť nebudú.

Ficovi odkázali, že za ich peniaze z mýta chce budovať svoj nákladný sociálny štát. Nahnevaní kamionisti sa dušovali, že budú štrajkovať prinajmenšom do pondelka. Ich koordinátor Jaroslav Polaček nevylúčil, že protest môže pokračovať až do februára.

Blokáda najviac paralyzovala bratislavskú hromadnú dopravu. Magistrát poslal list ministerstvu dopravy aj únii autodopravcov, aby pri riešení svojich problémov nebrali Bratislavčanov za rukojemníkov. Tí však vodičov trúbením či mailami skôr podporovali.

Ján Krempaský
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (21. 3. 2023)
USD 1.072
AUD 1.598
CZK 23.988
JPY 140.770
CAD 1.467
GBP 0.876
HUF 399.210
PLN 4.705
CHF 0.993
SEK 11.156

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život
  2. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49%
  3. Neviditeľná technológia vás ochráni pred podvodom, stačí si ju v mobile aktivovať
  4. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  5. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  6. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  7. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  8. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  2. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  3. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  4. Spoločnosť AGEL SK a VŠZaSP podpísali zmluvu o spolupráci
  5. Čo všetko potrebujete vedieť, ak chcete tehlovú fasádu
  6. Bývanie, ktoré má všetkých "5P"
  7. Nový e-book od BaseLinker Kompletný sprievodca po marketplacoch
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 13 665
  2. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 13 151
  3. Ako riešia krízu v zahraničí? Nižšia daň, zmrazená cena potravín 10 937
  4. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 9 025
  5. Jednoznačný recept na úspech? Buďte pripravení prispôsobiť sa 7 703
  6. Aké sú NAJ slovenské chute? Prezradili ich známi výrobcovia 4 507
  7. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 092
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 681

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 6 923
  2. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 966
  3. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 5 581
  4. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 3 036
  5. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 2 838
  6. Michael Achberger: Chudni rýchlo: Tieto cviky ti pomôžu spaľovať tuky efektívne! 2 796
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 491
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 349
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Lokalita v tesnej blízkosti rekreačnej oblasti Bankov poskytuje atraktívne pohľady na Košice.

Prokurátor protestoval, napokon žalobu nepodal.


a 1 ďalší 13 h
Ilustračné foto.

Dohoda s ministerstvom je veľmi vágna, nie všetci obchodníci sa do jej plnenia pustili s rovnakou vervou.


15 h
Taliansku opäť napadlo pomôcť si obrovskými zlatými rezervami (ilustračné foto).

Spotová cena prekročila hranicu dvetisíc dolárov.


TASR 19 h
Nezamestnanosť na Slovensku

Miera nezamestnanosti sa vo februári znížila na 5,76 percenta.


SITA 20 h

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 6 923
  2. Radovan Čipka: Ako Záborská znesvätila tému pomoci ženám 5 966
  3. Magdaléna Cifrová: Konečne potrestaný pedagóg na VŠVU a aké dôležité je ospravedlniť sa 5 581
  4. Miroslav Žiak: Drogy ako biznis pre vyvolených na Slovensku? 3 036
  5. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 2 838
  6. Michael Achberger: Chudni rýchlo: Tieto cviky ti pomôžu spaľovať tuky efektívne! 2 796
  7. Michal Uherčík: Veľké riešenie alebo veľké fiasko. Parkovacie domy v Martine. 2 491
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi II 2 349
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu