SME

Nižšia spotrebná daň ceny nestopne

Premiér Robert Fico tvrdí, že mýto ceny nezvýši. Má tomu zabrániť nižšia daň. Dopravcovia hovoria, že premiér zavádza. Na zdraženie pripravujú ľudí aj obchodníci.

Daň z nafty klesne, no nie je jasné kedy.Daň z nafty klesne, no nie je jasné kedy. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Premiér Robert Fico už začiatkom decembra uvažoval o znížení spotrebnej dane na naftu. Vyhlásil to včera prezident Ivan Gašparovič na mimoriadnom brífingu s premiérom a predsedom parlamentu.

„Začiatkom decembra som mal stretnutie s premiérom, kde sme hovorili o možnosti zníženia spotrebnej dane.

Čiže vedel som, o čom premiér rozmýšľa a čo chce prezentovať, urýchliť a pripraviť," povedal prezident.

Premiér Fico však musel v takom prípade zmeniť názor. Začiatkom januára dal totiž jasne najavo, že so spotrebnými daňami hýbať nemá v pláne. „Nech si uvedomia, že je svetová hospodárska kríza. Štát má obrovské povinnosti. My sme spotrebné dane ani raz nezvyšovali," odkazoval dopravcom.

SkryťVypnúť reklamu

Hrušky a jablká

Zníženie spotrebnej dane z nafty o deväť centov na liter oznámil Fico v pondelok. Včera sa už snažil ľudí presvedčiť, že nepodľahol tlaku dopravcov, ale tým iniciatívne predišiel zdražovaniu. To hrozí pre drahé a zle pripravené mýto.

„Po tom, ako sme sa rozhodli znížiť spotrebnú daň na naftu, tak dosahy zavedenia elektronického mýta na ceny sa blížia k nule," povedal premiér.

V Únii autodopravcov, ktorá dotlačila premiéra k viacerým ústupkom, nechápavo krútia hlavami. „Je to neodborné vyjadrenie, premiér mieša hrušky s jablkami," povedal člen vedenia únie Rudolf Páleš. Každé zníženie dane z nafty o 10 centov podľa neho znižuje kilometrový náklad prepravcov len o 3 centy.

Pritom kamión, ktorý má nad 12 ton, zaplatí za kilometer diaľnice mýto zhruba 20 centov a ciest prvej triedy 15 centov, čo je niekoľkonásobne viac ako vlani, keď boli ešte diaľničné nálepky.

SkryťVypnúť reklamu

Tie k prepravným nákladom pridávali približne 1,1 centa. Cestu vyše 12-tonového kamióna z Bratislavy do Žiliny nálepka predražila o vyše dve eurá, mýto však až o 40 eur.

Zavedenie mýta najviac poznačí cenu cestovných lístkov. Autobusové spoločnosti aj napriek poklesu dane z nafty avizujú zdraženie medzimestskej dopravy okolo desiatich percent. „Bude to od 8 do 10 percent," povedal včera šéf prepravcu Eurobus Ľubomír Gerši.

O zdražení hovorí aj Slovak Lines. „Predpokladáme, že cestovné by mohlo stúpnuť v priemere okolo desať percent," povedala hovorkyňa firmy Eva Vozárová. Slovak Lines účtuje v súčasnosti za cestu z Bratislavy do Košíc 19 eur. Dosahy drahého mýta sa aj po znížení spotrebnej dane z nafty nevyhnú ani potravinám a ostatným tovarom.

SkryťVypnúť reklamu

Generálny sekretár Zväzu obchodu a cestovného ruchu Jozef Orgonáš si myslí, že mýto môže zvýšiť ceny v priemere najviac o dve percentá. No nepredpokladá, že zdraženie príde v dohľadnom čase. „Serióznejšie informácie o zvýšení cien budú známe až na konci štvrťroka," povedal Orgonáš.

Viac ako na doraz

Nižšia daň z nafty by podľa ministerstva financií mala z rozpočtu vziať asi 100 miliónov eur. Tie chce vláda nahradiť šetrením na ministerstvách a zrušením dvoch z nich. Takto chce zachovať, aby sa deficit verejných financií nezvýšil a zostal tento rok na plánovaných 5,5 percenta HDP. Ktoré ministerstvá skončia, nie je jasné.

Nie je jasné ani to, na čom budú šetriť rezorty, ktoré prežijú. Pri schvaľovaní rozpočtu na tento rok si totiž vláda naplánovala, že zoškrtá bežné a kapitálové výdavky ministerstiev o vyše 700 miliónov eur. A už vtedy premiér Fico hovoril, že rezorty pôjdu na doraz. „Bude sa šetriť ešte viac," reagoval hovorca ministerstva financií Miroslav Šmál na otázku, či sa dá šetriť viac, keď sa má ísť na doraz.

SkryťVypnúť reklamu

Ekonómovia, ktorí zníženie spotrebnej dane vítajú, kritizujú spôsob šetrenia. „Obavám sa, že jednoduché zrušenie ministerstiev nemusí bez potrebných reforiem stačiť," povedal ekonóm UniCredit Bank Ján Tóth. A nepomôže ani to, ak sa naplnia slová maďarských a českých prepravcov, ktorí avizujú, že po znížení dane k nám budú chodiť tankovať naftu, pretože to bude výhodnejšie.

V súčasnosti sa za hranicami oplatí tankovať našim dopravcom. Ekonóm inštitútu Iness Radovan Ďurana očakáva, že rozpočet príde pre nižšiu daň až o 130 miliónov eur.

Ako SMER-SD plní sľub o znížení spotrebnej dane na benzín a naftu

Čo sľúbili: „Vážená redakcia Nového Času! Smer-Sociálna demokracia predložil v tomto volebnom období do NR SR päťkrát návrh zákona o znížení spotrebnej dane z minerálneho oleja, na základe ktorého by došlo k zníženiu cien pohonných hmôt. Táto snaha však bola stranami vládnej koalície vždy zmarená. Treba pripomenúť aj to, že za vysoké ceny pohonných hmôt, ktoré sú vzhľadom na príjmy občanov SR suverénne najvyššie v Európe, zodpovedá aj minister financií I. Mikloš... Nová vládna koalícia, ktorá vznikne po voľbách, musí zníženie spotrebnej dane dostať čo najrýchlejšie do NR SR."

SkryťVypnúť reklamu

Zdroj: List predsedu strany Smer Roberta Fica pre Nový Čas, publikovaný 12.5.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia neutrálne. Je pravdepodobné, že zníženie spotrebných daní by viedlo k nižším cenám benzínu a nafty. Určite by však znížilo objem prostriedkov v štátnom rozpočte, ktoré by vláda musela získať inde.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda neznížila spotrebné dane na benzín a naftu. Podľa celosvetového rebríčka cien pohonných hmôt spoločnosti Deutsche Gesellschaft für Technische Zusammenarbeit boli ceny benzínu na Slovensku v roku 2006 25. najvyššie a ceny nafty 8. najvyššie zo 171 krajín. Do roku 2008 sme si pohoršili, ceny benzínu boli 15. najvyššie a ceny nafty 2. najvyššie zo 174 krajín.

Zdroj: INEKO

SkryťVypnúť reklamu

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (2. 5. 2025)
USD 1.137
AUD 1.780
CZK 24.920
JPY 162.680
CAD 1.573
GBP 0.852
HUF 404.080
PLN 4.275
CHF 0.939
SEK 10.972

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 757
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 666
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 735
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 694
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 681
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 260
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 216
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 296
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 24 204
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 15 354
  3. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 213
  4. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 8 475
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 8 131
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 628
  7. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 7 180
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 603
  1. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  2. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  3. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  4. Tupou Ceruzou: Smerákov
  5. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  6. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  7. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  8. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vstup do Priemyselného parku Chemes.

Stroje už opäť začali nabiehať.


1
Ilustračná fotografia.

Nové vozidlo strednej triedy prispôsobené americkým zákazníkom by sa malo vyrábať v Tuscaloose.


TASR 1
Ilustračné foto

Pripravuje sa na možný vplyv ciel v USA.


TASR
Ryanair

Do úvahy prichádza čínsky výrobca lietadiel COMAC.


TASR 3
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 24 204
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 15 354
  3. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 213
  4. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 8 475
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 8 131
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 628
  7. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 7 180
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 603
  1. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  2. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  3. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  4. Tupou Ceruzou: Smerákov
  5. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  6. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  7. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  8. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
SkryťZatvoriť reklamu