Celkovo sa vlani v Európe predalo takmer o dve percentá menej áut ako v roku 2008.
BRATISLAVA. Od začiatku roka sa predaj osobných áut v Európe pohyboval v záporných číslach. Hneď v januári sa registrovalo o 27 percent menej osobných vozidiel ako v tom istom období rok predtým. Prelom prišiel v júni, keď predajcovia zaznamenali prvýkrát nárast, a to o 2,4 percenta.
V druhej polovici roka niekoľko európskych krajín zaviedlo šrotovné, čo pravdepodobne kladne ovplyvnilo predaj nových vozidiel.
Celkovo v Európe registrovali za rok 2009 takmer 14,5 milióna nových osobných áut. Je to medziročne o 1,6 percenta menej ako rok predtým.
Víťazi a porazení
Predaj v číslach
V minulom roku sa v Európe predalo takmer 14,5 milióna nových áut.
Oproti roku 2008 je to pokles o 1,6 percenta.
Najviac áut sa predalo v marci - vyše 1,5 milióna. Do konca roka už pod milión predaj klesol iba v auguste.
Najmenej áut, asi 960 tisíc, sa vlani predalo v januári.
Zdroj: ACEA
Už tradične sa v porovnaní s predchádzajúcim rokom najlepšie darilo značkám Dacia a Hyundai, aspoň v medziročnom porovnaní. Za dvanásť mesiacov si obe polepšili predaj o viac ako 20 percent.
Na treťom mieste sa medzi značkami umiestnil Nissan. Medzi ním a prvými dvomi je však veľký odstup, keďže bronzový zaznamenal zvýšenie „len" o 9 percent. Na majiteľov a zamestnacov tých〜to automobiliek kríza nedopadla tak tvrdo, podľa medziročného porovnania patrili k skupinám s najlepším predajom.
Najviac osobných vozidiel však suverénne predala automobilka Volkswagen Group, ktorá má výrobný závod aj na Slovensku. Vlani predala viac ako tri milióny áut. Oproti roku 2008 je to však nárast ani nie o percento. Aj najpredávanejšie auto vyrába táto automobilka. Autá značky Volks〜wagen si v Európe vlani kúpilo viac ako 1,6 milióna ľudí.
Rastom sa nemôžu pochváliť automobilky Chrysler, Jaguar Land Rover či Mitsubishi. Predaj áut skupiny Chrysler sa prepadol o viac ako 40 percent. Ostatné dve sa pohybujú okolo dvadsiatky. Najmenší bol záujem o luxusné značky. Pocítili to najmä Saab, Chrysler či Lexus. Ich predaj medziročne klesol aj o viac ako 50 percent.
Najlepšie sa predávali autá v Nemecku
V Európe bolo minulý rok len šesť krajín, v ktorých predaj áut medziročne rástol. Najlepšie je na tom vďaka masívnemu šrotovnému Nemecko s viac ako 20 percentami.
Slovensko, ktoré sa dlho držalo na druhom mieste, sa celoročne ocitlo na piatom s 6,7 percentným rastom v porovnaní s rokom 2008.
Oproti tomu na dno dopadli Lotyšsko, Island či Litva. V týchto krajinách predaj klesol aj o viac ako 60 percent.
Veľké rozdiely cítiť medzi západnou a východnou časťou Európy. Na západe sa predaj ustaľuje a vracia na úroveň roku 2008. Za dvanásť mesiacov minulého roku je predaj vyšší o pol percenta oproti roku predtým.
V porovnaní s nimi východ Európy predáva medziročne o viac ako 26 percent menej vozidiel. Výnimku tvorí stredná Európa, a to Slovensko, Česká republika a Poľsko, ktoré si v predaji oproti minulému roku polepšili.
Automobilka Kia, ktorá vyrába autá aj u nás, predala v minulom roku podľa európskej asociácie oproti roku 2008 o 5,8 percenta áut viac. Jej predaj v Európe tak stúpol na vyše 250 tisíc vozidiel. Koncern PSA, ktorý vyrába autá aj v Trnave, obhájil predaje z roku 2008 na úrovni zhruba 1,86 milióna nových registrácií.