SME
Nedeľa, 26. marec, 2023 | Meniny má Emanuel

Vláda schválila najdlhší tunel

Minister dopravy môže podpísať zmluvu na tretí balík stavby diaľnic. Celá by tak mala stáť 20 miliárd eur. Splácať sa bude 30 rokov.

Tunely na diaľnici D1 by mali byť hotové do roku 2014, tvrdí to minister dopravy Ľubomír Vážny.Tunely na diaľnici D1 by mali byť hotové do roku 2014, tvrdí to minister dopravy Ľubomír Vážny. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

Minister dopravy môže podpísať zmluvu na tretí balík stavby diaľnic. Celá by tak mala stáť 20 miliárd eur. Splácať sa bude 30 rokov.

Pôvodná agentúrna správa bola nahradená autorským textom SME.

BRATISLAVA. Za 30 kilometrov diaľnice D1 na trase Hričovské Podhradie - Dubná Skala zaplatíme 8,5 miliardy eur. Sumu bude štát splácať 30 rokov. Potvrdzuje to koncesná zmluva na tretí balík diaľničného projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP), ktorú dnes ministrovi dopravy Ľubomírovi Vážnemu odobrila vláda. Dnes ju má podpísať.

Celkovo tak štát za všetky balíky, teda spolu 150 kilometrov diaľnic, zaplatí súkromným firmám približne 20 miliárd eur.

Zmluva má obsahovať aj dodatok o predčasných prácach. „Nechceme čakať do finančného uzatvorenia, ktoré bude trvať ešte niekoľko mesiacov," povedal dnes po mimoriadnom rokovaní vlády premiér Robert Fico. Prípravné práce by podľa neho mali stáť 42 miliónov eur.

Peniaze vraj sú

Financovanie tretieho balíka pritom nie je ešte pripravené. Podľa premiéra bude zabezpečenie financovania trvať ešte niekoľko mesiacov. „Zohnať peniaze na takéto projekty je vždy problém, ale môžem potvrdiť, že celkový objem peňazí je k dispozícii. Teraz sa bavíme o tom, či bude, alebo nebude súčasťou financovania napríklad Európska investičná banka," povedal. Financie by mali byť dohodnuté podľa premiéra v júni tohto roka.

Dnes však pripustil aj možnosť, že sa banky na financovaní nedohodnú. „Keby sa tak stalo a nebude sa to financovať, tak sa urobí len to, že stavebné práce sa preplatia stavebným firmám," povedal.

Tunely by mali byť hotové do roku 2014

Koncesná zmluva sa vzťahuje na projektovú dokumentáciu, stavebné práce, financovanie, prevádzku a údržbu diaľničných úsekov D1 na vymedzených úsekoch s rozlohou 30 kilometrov. Na tomto úseku by sa mali nachádzať najmä tunely. Je tu naplánovaný aj najdlhší tunel na Slovensku medzi obcami Višňové a Dubná Skala s dĺžkou 7,5 kilometra. Vážny predpokladá, že by mali byť hotové do konca roku 2014. „Je to najnáročnejší úsek," povedal premiér Fico.

Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.


Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006


Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005


„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006


Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (26. 3. 2023)
USD 1.075
AUD 1.619
CZK 23.682
JPY 139.850
CAD 1.482
GBP 0.879
HUF 386.800
PLN 4.687
CHF 0.987
SEK 11.208

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nové bývanie a hypotéka za 1,49 %? Pomôže developer
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  4. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  5. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  6. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  7. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Domáca verzia známych keksov vám zachutí na prvé zahryznutie
  2. Sodastream sa mení
  3. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  4. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  5. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  6. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  7. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  8. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 519
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 5 613
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 5 031
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 4 495
  5. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 3 115
  6. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 691
  7. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 564
  8. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 2 052

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 9 062
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 7 294
  3. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 7 090
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 721
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 5 292
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 095
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 300
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 138
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Veronika Remišová.

Smer by chcel znížiť DPH pri základných potravinách na nulu.


TASR 23m
Ilustračná fotografia.

Technické poruchy hlásia externí poskytovatelia IT služieb od nedeľného rána.


TASR 40m

Hodnota Twitteru je stále vyššia ako hodnota jeho konkurentov.


ČTK 3 h
Ilustračné foto.

Syntetické palivá dostanú výnimku.


ČTK 25. mar

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 9 062
  2. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 7 294
  3. Ján Valchár: Rusko sa opevňuje, 1.500 nových ruských tankov na ceste 7 090
  4. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 721
  5. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 5 292
  6. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 4 095
  7. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 300
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 138
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu