SME

Na daň z áut zostáva len necelý týždeň

Sadzby dane z áut sú ročné. Ak však podnikatelia nepodnikali s autom celý rok, platia daň len za tie mesiace, keď auto používali na podnikanie.

Pokuty za  nepriznanie dane z motorových vozidiel sú vysoké.Pokuty za nepriznanie dane z motorových vozidiel sú vysoké. (Zdroj: ILUSTRAĆNÉ SME – JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Zo šoku, ktorý podnikateľom s veľkými autami prinieslo nepripravené elektronické mýto, sa podnikatelia ešte poriadne nespamätali a už musia riešiť ďalšie nepríjemné povinnosti.

Daň v skratke

výška sadzby dane z motorových vozidiel závisí od objemu motora alebo od hmotnosti a počtu náprav, sadzby v krajoch sú rozdielne, každý vyšší územný celok si určuje sadzby dane pre svoj región samostatne, daň planí podnikateľ príslušnému daňovému úradu podľa evidencie vozidla, daňové sadzby za minulý rok sú rovnaké ako v roku 2008, daňovník podáva iba jedno

SkryťVypnúť reklamu

daňové priznanie, a to aj vtedy, ak má v podnikaní viac áut. Za každé z nich však k priznaniu vypisuje špeciálnu stranovú prílohu.

Do budúceho pondelka musia podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel a zaplatiť aj prípadný nedoplatok. Zvyčajne sa daň priznáva aj vyrovnáva do konca januára. Posledný januárový deň však tento rok pripadol na víkend, tak sa lehota posúva na 1. februára. Daň treba priznať a zaplatiť daňovému úradu v mieste evidencie auta.

Na viac áut len jedno priznanie Daň z motorových vozidiel za minulý rok musí priznať a zaplatiť každý, kto auto využíva na podnikanie. Týka sa to aj tých podnikateľov a firiem, ktoré nevyužívali vozidlo na biznis po celý minulý rok. Daň však platia len za mesiace, keď mali auto v obchodnom majetku firmy.

SkryťVypnúť reklamu

„Ak daňovníkovi vznikla alebo zanikla daňová povinnosť v priebehu roka 2009, daňovník je povinný zaplatiť pomernú časť dane," povedal hovorca Daňového riaditeľstva Miroslav Dobák. Keď niekto s autom podnikal napríklad osem mesiacov, odvedie štátu len osem dvanástin z ročnej výšky dane.

Daň z motorových vozidiel síce inkasujú daňové úrady, peniaze z nej napokon skončia v samosprávnych krajoch. Tie sú príjemcami dane. Každý z nich má osobitné sadzby pre nákladné a osobné vozidlá. Výpočet dane nie je komplikovaný.

Ak má podnikateľ jedno auto, zaplatí sumu, ktorá je vo všeobecnom záväznom nariadení kraja priradená k príslušnému typu auta podľa hmotnosti či objemu motora.

Kto platí daň a kto je oslobodený Daň z motorových vozidiel musí platiť:

SkryťVypnúť reklamu

každý podnikateľ alebo firma, ktorá používa auto na podnikanie, daňovníkom je aj podnikateľ, ktorý má auto na lízing, zamestnávateľ platí daň z auta pracovníka, ak ho používa na služobné cesty a firma mu vypláca za to cestovné náhrady.

Od platenia dane z áut sú oslobodené:

vozidlá vyšších územných celkov, autá diplomatických misií a konzulárnych úradov.

Vyšší územný celok môže znížiť daň na autá:

záchrannej zdravotnej, banskej, horskej, leteckej a požiarnej služby, pravidelnej autobusovej dopravy v rozsahu výkonov vo verejnom záujme, používané v poľnohospodárskej a lesnej výrobe, na podnikanie, ktoré spĺňajú emisné limity Euro 3, Euro 4, Euro 5.

Ak má viac áut, sadzbu vynásobí ich počtom. Samozrejme, musí prihliadať aj na to, či s autom podnikal celý rok, alebo nie, aby krajom nezaplatil viac ako treba. Sadzby v krajoch nie sú rovnaké, no veľké rozdiely medzi nimi nie sú. Väčšina krajov minulý rok sadzby nezmenila.

SkryťVypnúť reklamu

Na rozdiel od minulosti už podnikatelia tento rok nemusia podávať priznanie osobitne za každé auto, ak ich majú viac. Podáva sa len jedno priznanie s tým, že na každé auto je osobitná stranová príloha.

Od výšky dane, ktorá podnikateľovi vyjde v priznaní, závisí aj to, ako často bude tento rok platiť preddavky, teda finančnú zálohu na daň. Sú tri skupiny.

V prvej sú tí, ktorým vlaňajšia daň vyšla do 660 eur, preddavky platiť nemusia. Čo len euro navyše nad túto sumu už mení situáciu. V takom prípade už podnikateľ musí platiť daňovému úradu finančnú zálohu raz štvrťročne. Pri dani nad 8292 eur podnikateľ odvádza daňovému úrad preddavky každý mesiac. Ak budú zálohy vyššie ako daň, ktorá mu vyjde v priznaní, daňový úrad mu preplatok budúci rok vráti.

SkryťVypnúť reklamu

Opačný prípad znamená, že bude daňovému úradu doplácať. Zúčtovanie dane za tento rok budú podnikatelia robiť v roku 2011.

Bez priznania pokuty Ak podnikateľ neprizná daň z áut včas, hrozia mu pokuty vo výške od 33,19 eura do 16 596,95 eura. Tomu, kto zaplatí prípadný daňový nedoplatok alebo preddavky neskôr, zasa hrozí sankčný úrok.

Je to štvornásobok základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky (v súčasnosti jedno percento). Sadzba sa prepočíta na počet dní omeškania. Ak sankčný úrok vyjde menej ako 16,59 eura, tak ho platiť netreba.

Daň sa platí aj z požičaných áut

Na otázky podnikateľov odpovedajú odborníci z Daňového riaditeľstva.

1. Je daňovníkom dane z motorových vozidiel aj podnikateľ, ktorý si obstaral auto cez lízing?

SkryťVypnúť reklamu

„Ak nájomca vozidlo používa na podnikanie a je aj ako držiteľ vozidla zapísaný v dokladoch, je daňovníkom dane z motorových vozidiel. Ak aj nájomca nie je držiteľom vozidla, ale je ním lízingová spoločnosť, takisto je daňovníkom dane z motorových vozidiel."

2. Ak podnikateľ používa na pracovné účely osobné auto, ktoré si požičal od inej fyzickej osoby, kto má zaplatiť daň z motorových vozidiel?

„V zákone o miestnych daniach sú vymedzení daňovníci dane z motorových vozidiel. Jedným z daňovníkov je aj držiteľ vozidla zapísaný v dokladoch vozidla. Ak držiteľ nepoužíva vozidlo na podnikanie, ale začne ho na tento účel využívať iná fyzická alebo právnická osoba, daňovníkom dane z motorových vozidiel je užívateľ vozidla. Podnikateľ je ako daňovník dane z motorových vozidiel za požičané auto povinný zaplatiť daň či pomernú časť dane z motorových vozidiel a podať daňové priznanie k dani za minulý rok v zákonnej lehote, teda do 1. februára."

SkryťVypnúť reklamu

3. Musí zamestnávateľ, ktorý vysielal zamestnancov na pracovné cesty, podať daňové priznanie za rok 2009, ak na služobné účely používali svoje súkromné autá?

„Daňovníkom dane z motorových vozidiel je aj zamestnávateľ, ak vypláca cestovné náhrady zamestnancovi za použitie jeho osobného vozidla. Poskytovanie náhrad upravuje zákon o cestovných náhradách, pričom zamestnávateľ ich môže pracovníkovi vyplácať iba za použitie vozidla na služobnú cestu."

Zdroj: Daňové riaditeľstvo

Na úrade sa treba prihlásiť do 30 dní

Daň z motorových vozidiel platí podnikateľ alebo firma za každý začatý mesiac podnikania. Ak začne podnikať napríklad v polovici marca, musí daň platiť za celý marec.

BRATISLAVA. Ak niekto začne v podnikaní využívať auto, musí to nahlásiť daňovému úradu. Mal by to stihnúť do 30 dní, odkedy začal s autom podnikať.

SkryťVypnúť reklamu

Povinnosť platiť daň však vzniká skôr. „Daňová povinnosť vzniká nasledujúcim dňom po dni použitia vozidla na podnikanie," uvádza sa v zákone o dani z motorových vozidiel.

Daň pritom musí podnikateľ alebo firma platiť za celý mesiac, v ktorom auto zaradil do podnikania. Ak sa tak stane napríklad v polovici februára, budúci rok bude podávať daňové priznanie s tým, že daň zaplatí za jedenásť mesiacov.

Daňovému úradu treba hlásiť aj to, keď firma auto z podnikania vyradí. Je pritom jedno, či auto prestane využívať prvý deň v mesiaci, alebo posledný, daň musí zaplatiť za celý mesiac.

Z auta, ktoré bude v podnikaní napríklad od začiatku januára do 2. mája, bude musieť podnikateľ zaplatiť daň za celých päť mesiacov, hoci v skutočnosti ho používal v podstate len štyri mesiace. Zánik daňovej povinnosti musí podnikateľ nahlásiť daňovému úradu do 30 dní.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (1. 5. 2025)
USD 1.137
AUD 1.780
CZK 24.920
JPY 162.680
CAD 1.573
GBP 0.852
HUF 404.080
PLN 4.275
CHF 0.939
SEK 10.972

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 769
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 609
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 738
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 637
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 611
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 341
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 133
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 254
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 24 156
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 17 599
  3. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 130
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 9 277
  5. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 8 269
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 619
  7. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 7 048
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 512
  1. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  2. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  3. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  4. Tupou Ceruzou: Smerákov
  5. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  6. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  7. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  8. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Odor ZKH

Na prvých priečkach v EÚ sme len v korupcii a ruskej propagande, hovorí europoslanec.


a 1 ďalší 45
Jakub Filo

Často ruší program, je emotívny a uzavretý.


94
Vizualizácia projektu na Zlatých pieskoch.

Za projektom stojí skupina Kooperativa.


Radosť trénera Trnavy Michala Gašparíka (vpravo) zo zisku Slovenského pohára pre sezónu 2024/25 po finále Slovenského pohára - Slovnaft Cupu MFK Ružomberok - FC Spartak Trnava.

Spartak za ostatné štyri roky vyhral pohár trikrát.


Neprehliadnite tiež

Vstup do Priemyselného parku Chemes.

Stroje už opäť začali nabiehať.


Ilustračná fotografia.

Nové vozidlo strednej triedy prispôsobené americkým zákazníkom by sa malo vyrábať v Tuscaloose.


TASR 1
Ilustračné foto

Pripravuje sa na možný vplyv ciel v USA.


TASR
Ryanair

Do úvahy prichádza čínsky výrobca lietadiel COMAC.


TASR 3
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 24 156
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 17 599
  3. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 130
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 9 277
  5. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 8 269
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 619
  7. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 7 048
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 512
  1. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  2. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  3. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  4. Tupou Ceruzou: Smerákov
  5. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  6. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  7. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  8. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
SkryťZatvoriť reklamu