BRATISLAVA. Diaľničné prepojenie medzi Bratislavou a Košicami by malo byť podľa ministra hospodárstva Ľubomíra Jahnátka postavené do konca roka 2012. O tomto fakte informoval veľvyslanca Kórejskej republiky na Slovensku Seok-Soong Seoa.
"Minister Jahnátek partnera informoval, že do konca roku 2012 bude dokončené diaľničné prepojenie Bratislava - Košice, čo výrazne zlepší podmienky na vstup zahraničných investícií vo východnej časti Slovenska," informovalo Ministerstvo hospodárstva.
Ako dodatočne po zverejnení pôvodnej informácie uviedol rezort hospodárstva, diaľničné prepojenie do Košíc bude v uvedenom termíne hotové, avšak bez tunelových úsekov.
Na základe koncesnej zmluvy na výstavbu diaľnice D1 - 3. balík PPP, ktorú v piatok podpísalo ministerstvo dopravy so zástupcami koncesionára Žilinská diaľnica, s.r.o, diaľničné úseky Hričovské Podhradie-Lietavská Lúčka (11,3 km), Lietavská Lúčka-Višňové (5,4 km), Višňové-Dubná Skala (8,1 km) a Lietavská Lúčka-Žilina (5,9 km) by mali byť postavené až po roku 2012.
Ako informovalo ministerstvo dopravy prvé dva spomínané úseky diaľnice by mal koncesionár odovzdať do predčasného užívania na jar 2013. Odovzdanie zvyšných dvoch, vrátane asi osemkilometrového tunelu Višňové-Dubná Skala, je plánované na jeseň 2014.
Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií
Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".
Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.
Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.