BRATISLAVA. Podľa dopravcov dôvodom tohto opatrenia je ochrana ich hospodárskych a sociálnych záujmov v súvislosti s platením mýta.
Popredný predstaviteľ únie Rudolf Páleš pre agentúru SITA v utorok zdôvodnil pripravované vyhlásenie štrajkovej pohotovosti najmä tým, že malí a strední autodopravcovia naďalej nesúhlasia s rozsahom spoplatnenia ciest prvej triedy. Nepáči sa im ani to, že na rozdiel od zníženia spotrebnej dane na naftu sa nerieši aj požadované zníženie dane z motorových vozidiel.
Únia v pondelok večer dostala list s odpoveďou ministerstva dopravy na svoje požiadavky týkajúce sa platenia mýta. Rezort dopravy navrhol dopravcom pracovné stretnutie o mýte nimi zvolenom termíne, Páleš však nevedel povedať, či a kedy sa stretnutie uskutoční.
Autodopravcovia vyzvali minulý týždeň ministerstvo dopravy na pozastavenie výberu mýta do 30. apríla. Na cestách prvej triedy by chceli platiť mýto len na úsekoch v dĺžke 333 kilometrov, súbežných s diaľnicami a rýchlostnými cestami. Navrhli tiež dopravnými značkami zakázať ich prejazd tranzitnej nákladnej doprave, ako je to riešené i v iných európskych krajinách, aby neboli nadmerne zaťažené.
Terajší rozsah spoplatnenia ciest prvej triedy v dĺžke viac ako 1 400 kilometrov považujú za neúnosný. Na cestách prvej triedy dočasne platí od 14. do 31. januára nulová sadzba mýta kvôli úprave jednotlivých mýtnych úsekov. Autodopravcovia zároveň chceli upraviť mýtne úseky tak, aby platili za skutočne prejazdenú vzdialenosť po vymedzenom úseku.
Ministerstvo dopravy v odpovedi Únii autodopravcov Slovenska nekomentovalo jej výzvu na pozastavenie výberu mýta do konca apríla vzhľadom na vykonané zmeny. Namiesto toho navrhlo únii pracovné stretnutie. "Ministerstvo dopravy má snahu rokovať s autodopravcami a riešiť ich podnety," informoval agentúru SITA hovorca ministra dopravy Stanislav Jurikovič.