BRATISLAVA. Uviedla to pre TASR hovorkyňa ZSSK Cargo Margaréta Grecová.
Dôvodom tohto opatrenia, na ktorom sa spoločnosť dohodla v pondelok 25. januára so zástupcami zamestnancov, je, že ZSSK Cargo stále nedosiahla úroveň objednávok z obdobia pred svetovou finančnou krízou. "V roku 2010 očakávame mierne zvýšenie výkonov oproti roku 2009. Napriek oživeniu trhu v porovnaní s minulým rokom však nepredpokladáme obnovenie objemov prepravovaných pred krízou," povedala Grecová.
Ako ďalej uviedla, cieľom spoločnosti nie je žiadať od štátu ďalšie finančné pôžičky. Vláda SR totiž už v marci minulého roka odsúhlasila poskytnutie návratnej finančnej výpomoci pre ZSSK Cargo vo výške 166 miliónov eur na prekonanie dôsledkov krízy.
"Zároveň však Cargo zdôrazňuje potrebu riešenia ceny za dopravnú cestu, ktorá v minulom roku vzrástla o 10 %. Pritom jej výška je už aj tak 2,5-násobne vyššia oproti priemeru ceny za dopravnú cestu okolitých krajín," spresnila.
Železničný prepravca sa aj naďalej bude snažiť uplatňovať protikrízové opatrenia v oblasti využívania všetkých zdrojov, a to technických, finančných a ľudských. "Snažíme sa znížiť aj náklady na prevádzku. Zároveň sme však pripravení na nárast externých požiadaviek prostredníctvom implementovaných moderných technológií najmä v oblasti zrýchlenia obrátkovosti dopravných prostriedkov a prečerpávania," uviedla hovorkyňa.
Opatrenie, ktoré prijalo ZSSK Cargo v podobe skráteného pracovného týždňa o jednu zmenu, hodnotia Ministerstvo financií (MF) SR aj Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR pozitívne. Vzhľadom na špecifickosť profesií, ktoré zabezpečujú obslužnú ale aj riadiacu činnosť spoločnosti, je to podľa hovorcov spomínaných ministerstiev lepší variant ako znižovanie stavu pracovníkov v odborných profesiách.
Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve
Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.
Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.