SME

Poľský LOT: V Bratislave zľavu nemáme, nechceli sme ju

V Bratislave nemáme zľavu, no negarantujeme ani objem prepravených cestujúcich. V budúcnosti nevylučujeme pôsobenie aj z Košíc, tvrdí v krátkom rozhovore regionálna šéfka poľských aerolínií LOT pre Slovensko.

(Zdroj: SITA / Tomáš Benedikovič)

Rozprávali sme sa po tlačovej konferencii na bratislavskom letisku. Nepôsobí ako typicky drsný manažér, preto prekvapí svojou priamosťou. Neprezradila, s kým LOT rokuje o privatizácii. Vraj sú to aerolínie aj finančné skupiny. Tak ako ďalší prepravcovia, tvrdí, že ľudom chcú ponúknuť kvalitu za rozumnú cenu. Počas celého rozhovoru nemala problém pozerať sa mi do očí. Na otázky SME odpovedá Jolanta Grala-Bednárčik, riaditeľka spoločnosti LOT Polish Airlines pre Českú republiku, Slovensko, Maďarsko, Chorvátsko, Rumunsko, Srbsko a Čiernu Horu.

SkryťVypnúť reklamu

Obchodný riaditeľ bratislavského letiska Radek Zábranský potvrdil, že ste nepožadovali od letiska žiadne zľavy. Máte štandardné ceny podľa Letiskovej informačnej príručky. Prečo ste ich nepožadovali, keď letisko je vzhľadom na trh v nálade, že by vám ich aj poskytlo?

„Rozhodli sme sa pre spoločnú marketingovú kampaň, nakoľko tá je pre nás veľmi dôležitá. Nemáme až tak široké možnosti reklamy a propagácie, ako má letisko. Takže ponuka spoločnej marketingovej kampane bola pre nás veľmi výhodná. To znamená, že budeme spoločne predstavovať LOT a letisko na všetkých podujatiach, vo všetkých reklamách a médiách."

Tie možné zľavy vám letisko nahrádza formou marketingovej spolupráce?

„Presne tak."

Vy ste sa v zmluve s letiskom zaviazali k nejakému objemu cestujúcich?

SkryťVypnúť reklamu

„Nie."

To znamená, že je to úplne čistá zmluva, podľa štandardných pravidiel a podmienok Leteckej príručky.

„Áno."

Nespomínam si, kedy naposledy tu bola letecká spoločnosť, ktorá nepožadovala individuálne nastavenie zmluvy.

„Musím sa priznať, že to bol jeden z dôvodov, prečo som podporila túto linku. Spolupráca s letiskom je od začiatku veľmi dobrá. Dohodli sme sa, kto čo bude robiť a akým spôsobom budeme spolupracovať.

Čo sa týka vašich dlhodobých záujmov na Slovensku, týkajú sa aj iných letísk?

„Poviem úprimne, že minulý rok sme uvažovali o košickom letisku, ale nie na najbližší rok. Možno budúci. V tomto momente nemôžem povedať, či budeme lietať do Košíc. Sú to dlhodobé plány závislé od toho, či takáto linka bude rentabilná."

SkryťVypnúť reklamu

Plánujete rozširovať časom destinácie operované z bratislavského letiska?

„Z Bratislavy nie, momentálne to bude len linka do Varšavy."

Podobný produkt, ako máte vy, majú aj České aerolínie. Z troch slovenských letísk „zbierajú" cestujúcich do Prahy a odtiaľ môžu ísť do sveta. Prečo by mali radšej letieť s vami?

„Myslím, že veľa cestujúcich si našu ponuku vyberie preto, lebo oproti konkurencii ponúkame výhodne spojenia do New Yorku na letisko JFK a Newark, do Chicaga a tiež do Toronta v Kanade. Cestujúcim ponúkame občerstvenie a veľký výber nápojov v economy triede v cene letenky a vyššie limity na batožinu na diaľkových letoch."

Tie nadväzujúce linky vo Varšave máte vyriešené tak, aby človek čakal minimum času na letisku?

SkryťVypnúť reklamu

„Áno. Transfery na varšavskom letisku sú od 40 minút do dvoch hodín, čo je ideálny čas na prestup. Rada všetkým, ktorí sa boja letov s prestupom, vysvetľujem, že letisko vo Varšave je moderné, prehľadné a časy na prestup sú postačujúce."

Lietate aj z Viedne. Nemyslíte si, že vám nová linka v Bratislave bude kradnúť vlastných cestujúcich?

„Určite nie. Filozofia tej linky spočíva v tom, že spojenie z Bratislavy dopĺňa ponuku LOT-u z Viedne. Z Viedne lietame o 10:15 a 19:30 a z Bratislavy o 13:50.

Aktuálne ste v procese privatizácie, hľadáte partnera. Jednou z možných spoločností sú aerolínie Air France/KLM.

„Úprimne povedané je to vždy o tom, že sa snažíte nájsť toho najlepšieho partnera. My sa snažíme, aby to bol strategický partner, ale nemusí to byť letecká spoločnosť. Samozrejme, že všetci tí, s ktorými sme sa rozprávali alebo ešte rozprávame, sú aj z jednej skupiny aj z druhej skupiny. Ťažko povedať či nakoniec to bude jedna z leteckých spoločností alebo finančná skupina."

SkryťVypnúť reklamu

Privatizácia sa rozbehla na prelome minulého roka. Vy ste mali v roku 2008 horšie výsledky.

Len v roku 2008. To bolo spôsobené vysokými cenami paliva."

Do rokovaní s partnerom vám zasahuje aj poľská vláda, vzhľadom na to, že ste štátnou firmou?

„Nie."

Direktívne vám do toho nezasahujú?

„Nie. Direktívne určite nie."

V súčasnej dobre prežívate mierny rast napriek kríze. Stúpa o vás záujem. Robí vás to v očiach partnerov, s ktorými rokujete, atraktívnejšími?

„V očiach partnerov robí spoločnosť LOT atraktívnejšou určite to, ako sme spomínali na tlačovej konferencii, že máme objednané nové lietadlá Boeing 787 Dreamliner. Keby spoločnosť Boeing nemala také meškanie vo výrobe a dodávkach, tak tie lietadlá máme už od roku 2008. Potom to je samozrejme široká sieť vnútroštátnych spojení v Poľsku, ktorú LOT má a v neposlednom rade sú to služby tej najvyššej kvality, ktoré ponúkame na palubách našich lietadiel."

SkryťVypnúť reklamu

Rozhovor bol autorizovaný. Jolanta Grala-Bednárčik doplnila a skrátila niektoré formulácie bez zmeny zmyslu pôvodných vyjadrení.

Rozhovory z denníka SME

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (30. 4. 2025)
USD 1.137
AUD 1.775
CZK 24.922
JPY 162.280
CAD 1.575
GBP 0.850
HUF 404.040
PLN 4.271
CHF 0.939
SEK 10.962

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 478
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 138
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 697
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 703
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 013
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 305
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 749
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 531
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 391
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 615
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 128
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 722
  5. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 7 765
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 533
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 854
  8. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 5 728
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Ide o jej prvý pokles za tri roky. Prispeli k tomu clá prezidenta Trumpa.


TASR
Najmladší Slováci menia zamestnávateľa najčastejšie.

Zárobky Slovákov patria podľa odborárov medzi najnižšie v EÚ.


TASR
Fabrika Stellantisu v srbskom Kragujevaci.

Investori zvažujú aj výšku daní a odvodov.


3
Ilustračná snímka.

Väčšina top dlžníkov je už prepísaná na majiteľov v zahraničí.


  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 391
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 615
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 128
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 722
  5. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 7 765
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 533
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 854
  8. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 5 728
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu