BRATISLAVA. Cestovná kancelária Sunny Days, ktorá má pobočku aj na Slovensku, nemôže predávať vlastné zájazdy.
Koncom januára totiž prišla o poistenie proti úpadku v poisťovni Generali a bez neho nemôže predávať zájazdy, ktoré sama organizuje. Môže však ponúkať pobyty organizované inými cestovnými kanceláriami.
Generali vraj podľahla tlaku
Sunny Days, ktorá patrí medzi najväčšie cestovné kancelárie v Česku, označila kroky poisťovne za boj proti cestovke. „Pravdepodobne nejde o rozhodnutie poisťovne, ale o nekalý konkurenčný boj záujmových skupín v pozadí cestovného ruchu," napísala Sunny Days na svojej stránke.
Sunny Days považuje za podozrivé najmä to, že poisťovňa Generali zverejnila informácie o skončení poistenia. Porušila tak údajne mlčanlivosť, ktorá jej vyplýva zo zákona. Tá má podľa cestovnej kancelárie trvať aj po skončení poistenia.
Za „podivné" to považuje aj Tomio Okamura, viceprezident Asociáce českých cestovných kancelárií a agentúr. Informácia totiž môže poškodiť meno cestovky a spôsobiť jej problémy pri zháňaní novej poisťovne.
„Poisťovne nie sú sudcom, aby určovali, ktoré cestovné kancelárie sú v poriadku," povedal. V Generali sa snažil zistiť, prečo informácie zverejnila. „Vraj sa ich na to stále pýtali médiá, tak im to nakoniec povedali," povedal Okamura.
Poisťovňa vinu zvaľuje na cestovku. „Je nešťastné, že sa Sunny Days nevyjadrila k situácii sama skôr," povedal jej hovorca Jiří Cívka. Generali odôvodňuje rozhodnutie o skončení poistenia tým, že zhodnotila „interné kritériá vrátane vyhodnotenia finančných výsledkov cestovnej kancelárie za posledné tri roky".
Nikomu nič nedlhujú?
Cestovka však odmieta, že by bola v zlej finančnej situácii. Nepotvrdil ju ani Okamura: „Nemáme informácie, že by boli niekomu dlžní."
Asociácia opakovane zisťovala, či nemá Sunny Days finančné ťažkosti. Najmä pre vlaňajšie problémy, keď jej klienti ostali na letisku pre meškanie letu. V ČSA podľa Okamuru žiadne dlhy nemajú. „Očakávali sme, že dostaneme podnety z Tuniska, že tam niečo dllhujú, ale nikdy sme nič nedostali," dodal.
Rozdielne sú aj informácie o skončení poistnej zmluvy. Kým Generali tvrdí, že dala Sunny Days dosť času na vybavenie novej zmluvy, cestovka to popiera. „Sunny Days sme o nepredĺžení zmluvy informovali 19. decembra minulého roku. Poskytli sme im aj nadštandardný mesiac poistenia navyše," povedal Cívka.
Podľa Sunny Days dali žiadosť o predĺženie poistenia už 20. novembra, no zamietavá odpoveď prišla až 29. decembra. „Bežne bolo rozhodnutie o predĺžení poistky vybavené do troch dní," uviedla Sunny Days.
Tvrdí, že neskoré oznámenie ju obralo o možnosť vybaviť si poistenie niekde inde. Momentálne pracujú na získaní poistenia v zahraničí. Kým ho získajú, môžu pôsobiť len ako cestovná agentúra. Sunny Days hodnotí proces zamietnutia poistenia ako „jednoznačný pokus o likvidáciu na objednávku".