BRATISLAVA. Toyota rozpošle tento týždeň pozývacie listy majiteľom 8250 vozidiel niektorého z jej ôsmich modelových radov na Slovensku. Ide o autá, ktoré by mohli mať problém s plynovým pedálom. Vo svete už pre tento problém zvolala preventívne do servisov približne 8,5 milióna áut.
Servisný mechanický úkon by mal podľa Petry Tomovej z Toyota Motor Slovakia trvať zhruba pol hodiny. Do telesa plynového pedála sa nasadí presne vyrobená oceľová vložka, čím sa posilní tlaková sila pružiny, ktorá vráti stlačený pedál do pôvodnej polohy.
Do servisov idú aj Priusy
- modely Aygo, iG, Yaris, Auris, Corolla, Verso, Avensis, RAV4* - celosvetovo vrátane
Slovenska, - model Prius 2010 - na celom svete vrátane Slovenska,
- modely Lexus HS250h,
Sai a Prius Plug-in - v Severnej Amerike a Japonsku.
Problémy Toyoty sa tým nekončia. Po tom, čo sa niektorí motoristi z Japonska aj iných krajín sťažovali na krátkodobé nefungovanie bŕzd na hybridných modelov Prius, Toyota zvolala do servisov na kontrolu takmer pol milióna hybridných vozidiel značky Prius, Sai a Lexus. Ide o autá s kombináciou pohonu elektromotorom a so spaľovacím motorom.
Na Slovensku dostanú pozvánku do servisu majitelia 20 modelov Prius, ktorý sa na našom trhu začal predávať vlani v septembri. Zvolávacia akcia v Európe zatiaľ nezhŕňa modely Sai a Lexus. V rámci servisného úkonu sa aktualizuje softvér systému ABS v riadiacej jednotke vozidla. Zlepší sa tak reakcia brzdovej sústavy a celková citlivosť sústavy na prekĺzavanie pneumatík.
Zvolávacie akcie automobiliek nie sú výnimočné. „Nepoznám značku vozidiel, ktorá nerobí zvolávacie akcie. Niektoré sú menej, iné viac vážne," hovorí Rastislav Chvála z portálu auto.sme.sk. Vlani muselo ísť do servisov po celom svete podľa denníka MF Dnes asi 57tisíc áut značiek Škoda, Volkswagen, Audi a Seat. Problémy s brzdami niektorých hybridných modelov na americkom trhu už avizoval aj Ford. Zvolávaciu akciu chystá automobilka PSA v prípade modelov C1 a Peugeot 107.
To, že v prípade Toyoty nejde o bezvýznamnú udalosť, však potvrdzuje reakcia ratingovej agentúry Moody's. Včera totiž začala revíziu ratingu automobilky s možnosťou jeho zníženia. Obáva sa, že rastúci rozsah problémov jej áut a sťahovanie vozidiel z predaja a premávky by mohol mať negatívny vplyv na hodnotu značky.
Priveľa elektroniky?
Toyota je dlhodobo považovaná za najbezpečnejšiu automobilku na svete. Otázne je, čo spôsobilo jej problém. Šéf Spolku automobilových inžinierov a technikov Ján Lešinský hovorí, že čím je v aute viac elektroniky, tým je vyššie riziko vzniku problému v prepojení mechaniky a elektroniky.
„Myslím si, že automobilky už tak radikálne donútili výrobcov príslušenstva, aby znížili spotrebu, že môžu mať problém so základným rozvodom elektrickej energie, aby to nikde nezlyhalo. Čím je všetko viac minimalizované, tým je väčšia náročnosť na materiálové riešenie," povedal Lešinský.