Agentúrnu správu sme o 19:10 nahradili autorským článkom SME.
BRATISLAVA. Volkswagen začal vyrábať v bratislavskom závode novú generáciu modelu Touareg. Nová verzia SUV vytlačí prvú generáciu Touaregov z liniek do konca marca.
V druhom štvrťroku by mala z výrobných pásov automobilky schádzať aj hybridná verzia Touaregu. Pôjde pritom o prvé hybridné vozidlo, ktoré bude nemecký koncern vyrábať sériovo.
O plánovanom počte vyrobených vozdiel automobilka nehovorí. „Bude závisieť od dopytu," povedal jej hovorca Vladimír Machalík. Oba nové modely sa začnú predávať koncom apríla či začiatkom mája.
Hybridný model Touaregu bude podľa Karola Jelemenského zo Strojníckej fakulty Slovenskej technickej univerzity v Bratislave znamenať nižšiu spotrebu.
„Touareg má 42 alebo 43 logických obvodov, keď to bude hybrid, asi sa to zjednoduší. Majiteľom to zabezpečí jednoduchšiu a oveľa lacnejšiu prevádzku. Komfort a spoľahlivosť zostanú," povedal Jelemenský.
Ďalšie hybridy zatiaľ nebudú
Ďalšie automobilky u nás zatiaľ výrobu hybridov neplánujú. Kia predstavila v septembri na autosalóne vo Frankfurte koncept Kia cee'd Hybrid. Jej žilinský závod však neplánuje v tomto roku rozbehnúť jeho sériovú výrobu. „Hybrid modelu cee'd sa v súčasnosti podrobuje testom v „reálnom svete", povedal hovorca Kie Dušan Dvořák.
Ani v trnavskom závode PSA sa s produkciou hybridných áut podľa jeho hovorcu Petra Šveca zatiaľ nepočíta. Auto s hybridným motorom z dielne skupiny PSA príde na trh v roku 2011. Začne sa montovať do modelov Peugeot 3008 a Citroën DS5.
Hybridný model už na autosalónoch predstavili všetky väčšie automobilky. Ako prvá uviedla na trh v roku 1997 hybridný model Prius japonská Toyota. Pre možný problém s brzdami však volá do servisov vo svete okolo 440tisíc Priusov, u nás majiteľov 10 áut tejto značky.
Hybridné vozidlo sa od štandardného líši tým, že má kombinovaný pohon benzínového motora a elektromotora. No napríklad PSA a Porsche už vyvíjajú aj hybridy s kombináciou dieselového motora s elektromotorom.
„Výhoda hybridu je v tom, že vie ukladať brzdnú energiu, ktorá by vyšla navnivoč. Pri brzdení sa nabíjajú batérie a energia, ktorá sa pri tom vyrobí, sa využije pri rozjazde auta alebo v momentoch, keď spaľovací motor berie najviac energie," hovorí Rastislav Chvála z portálu auto.sme.sk.
Hybridné autá nejdú u nás až tak na odbyt
Na našom trhu sa predávajú hybridné modely značiek Toyota, Lexus a Honda. Ich predajcovia potvrdili, že počet predaných hybridov sa počíta v desiatkach.
„Predaj hybridných modelov zatiaľ nie je na úrovni áut s benzínovým motorom. Je to dané o niečo vyššou cenou, ale aj tým, že technológia je pre ľudí nová a majú pred ňou rešpekt," vraví zástupca importéra Honda Slovakia Ľubomír Konečný.
Honda predáva štandardný model Civic Sedan 1,8 s automatickou prevodovkou za 20 900 eur, Civic Hybrid za 22 530 eur.
Cena hybridných modelov však nemusí byť vždy vyššia ako cena porovnateľného štandardného modelu.
Napríklad model RX 450h značky Lexus stojí od 41 993 eur. Rovnaká základná cena je aj pre model bez hybridného pohonu RX 350.
Cena modelu Prius od Toyoty sa začína od 26tisíc eur. Autá s klasickým motorom a porovnateľnou výbavou predajca u nás neponúka.