BRATISLAVA. Minister dopravy Ľubomír Vážny chce v čase krízy pomôcť bratislavskému letisku účasťou na rokovaniach s aerolíniami.
„Rokujeme prevažne s ázijskými dopravcami z Číny, Kórey a Vietnamu. Budeme sa snažiť, aby nový terminál nebol poloprázdny," povedal. Na oficiálnej návšteve Vietnamu koncom januára tvrdil, že linka do vietnamského Hanoja je reálna do štyroch mesiacov.
Dopravcovia záujem popreli
Ázijské aerolínie záujem o Slovensko popierajú. „V blízkej budúcnosti nemáme v pláne otvoriť linku na Slovensku," povedal Mi Hyun Kim z Korean Air. Nemá ani informácie o rokovaniach. Záujem poprel aj Vietnam Airlines.
Záujem leteckých spoločnosti preverovala aj obchodná komora SINACO, ktorá spolupracuje najmä s Čínou. "Informáciu nám nikde nepotvrdili," povedal jej viceprezident Marián Farkaš.
Hovorca rezortu dopravy Stanislav Jurikovič hovorí, že v súčasnosti prebieha komunikácia medzi leteckými úradmi Slovenska a Vietnamu. "Viac informácií, ak bude reálne po prvých stretnutiach," povedal Jurikovič.
Letisko: Reálne to môže trvať rok, ale i dlhšie
Bratislavské letisko hovorí, že určité kontakty na ázijské aerolínie má. „Je to skôr v rovine hľadaní možností spolupráce," povedal Radek Zábranský, obchodný riaditeľ Letiska M. R. Štefánika v Bratislave. Podľa neho je zavedenie diaľkovej linky dlhodobá záležitosť a rokovania s ázijskými dopravcami môžu trvať rok, ale i dlhšie.
Medzi Slovenskom a Vietnamom nie je bilaterálne dohodnutý designovaný dopravca, ktorý môže linku do partnerskej krajiny lietať. „Preto jej zavedenie v krátkodobom horizonte nevidím reálne," povedal Zábranský.
Vietnam Airlines by mal pri tom pravdepodobne záujem o osobnú dopravu, pričom potenciál Korean Airlines je vzhľadom na početné kórejské investície na Slovensku v cargo doprave. "S tým, samozrejme, súvisí dobudovanie cargo infraštruktúry na letisku, či už sú to priestory, pozemné zariadenia a podobne," povedal obchodný riaditeľ.
Zábranský, ktorý pracuje v leteckej doprave už 20 rokov, si myslí, že v prípade Vietnam Airlines by spojenie mohlo byť zaujímavé pre početnú vietnamskú komunitu na Slovensku a v susedných krajinách, ako aj pre širokú verejnosť vzhľadom na bohatú sieť dopravcu v juhovýchodnej Ázii. "Jedna-dve frekvencie týždenne by sa pravdepodobne dokázali naplniť," povedal.