SME

Začal sa najväčší štrajk v histórii nemeckého letectva

Viac ako štyritisíc pilotov Lufthansy vstúpilo do najväčšieho štrajku v histórii nemeckého letectva. Očakáva sa chaos na viacerých európskych letiskách a oslabenie nemeckej ekonomiky.

(Zdroj: Ilustračné - flickr.com / Rainer Ebert)

FRANKFURT, BRATISLAVA. Viac ako štyritisíc pilotov nemeckých aerolínií Lufthansa vstúpilo dnes o polnoci do ohláseného štrajku, ktorý je najväčší v histórii nemeckého letectva. Nemecký minister dopravy Peter Ramsauer agentúre DPA povedal, že vôľa na rokovania o dôvodoch štrajku existuje napriek začatému štrajku.

Ten by mal trvať do poslednej minúty štvrtka, 25. februára. Nie je však vylúčené, že skončí skôr. Lufthansa dala preskúmať jeho legálnosť, výsledok bude známy počas dnešného dňa. Štrajk sa začal napriek viacerým pokusom o rokovania, ktoré prebiehali aj cez víkend. Posledná ponuka na rokovania zaznela v nedeľu večer, odbory k ním však nepristúpili.

SkryťVypnúť reklamu

Piloti požadujú zvýšenie miezd na budúci rok o 6,4 percenta a zachovanie všetkých súčasných pracovných miest. Už teraz je však ich plat jeden z najvyšších medzi pilotmi, dosahuje výšku až 16-tisíc eur.

V dôsledku štrajku sa očakávajú veľké meškania a rušenia letov po celom Nemecku a v Európe. To všetko v dobe, kedy sa letectvo spamätáva zo svojho zrejme najhoršieho roku, informuje agentúra ČTK.

Dnes má byť naviac známy výsledok hlasovania odborov palubného personálu British Airways o niekoľkodennom štrajku, ktorý britský súd zakázal počas vianočných sviatkov.

V článku nájdete:

Štrajk môže vážne ublížiť nemeckej ekonomike Predčasné ukončenie štrajku nie je vylúčené

V Lufthanse neštrajkujú po prvý krát

Obslúžia len tretinu z 1800 letov

SkryťVypnúť reklamu

Na pražskom letisku Ruzyně bude štrajk pilotov predbežne znamenať zrušenie 30 letov počas celého trvania štrajku. Dnešný prílet z Frankfurtu do Prahy o 9:30 je prvým letom, ktorého sa rušenie dotklo. O 10:10 mal nasledovať odlet späť, ktorý tiež nebude realizovaný. Rušenie sa dotklo 28 frankfurtských letov a dvoch mníchovských.

Podiel cestujúcich spoločnosti Lufthansa na letisku vo Schwechate je okolo päť percent. „Preto neočakávame výrazný vplyv na prevádzku letiska," povedal hovorca viedenského letiska Peter Kleemann. Letisko očakáva, že niektoré lety môžu byť nahradené iným dopravcom.

Lufthansa v piatok informovala, že dokáže obslúžiť tretinu z 1800 plánovaných letov. Už minulý týždeň zrušila viac ako 600 letov, zákazníkom ponúkla zmenu rezervácie alebo vrátenie peňazí. Počas štrajku sa chce zamerať najmä na diaľkové linky. Lety budú obsluhovať piloti z manažmentu spoločnosti, ktorí nie sú členmi odborov. Firma očakáva, že denne jej štrajk spôsobí škodu 25 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu

Štrajk zasiahne stovky Slovákov a Čechov

Štrajk postihne aj stovky Slovákov. Len agentúra Student Agency predala v Čechách a na Slovensku tristo leteniek tejto spoločnosti na obdobie štrajku. Pelikán.sk zas 70, väčšinou Slovákom.

Spoločnosť Lufthansa zriadila pre svojich cestujúcich informačnú linku na českom telefónnom čísle 00420 234 008 234, kde môžu volať aj slovenskí cestujúci. Viac informácií o aktuálnom vývoji je možné nájsť na internetovej stránke dopravcu, kde je zverejnený aj upravený letový poriadok na celé obdobie štrajku.

Na situáciu v Prahe reagovali České aerolínie, ktoré na regionálnych linkách do Mníchova, Frankfurtu a Hamburgu nasadia väčšia lietadlá. „Pri linkách z Frankfurtu a Mníchova sme zaznamenali nárast rezervácií približne o pätinu," povedala hovorkyňa Českých aerolínií Hana Hejsková.

SkryťVypnúť reklamu

Deutsche Bahn je pripravená pomôcť

Cestujúci s rezervovanou letenkou na obdobie štrajku si môžu bezplatne prerezervovať svoj let na iný let spoločnosti Lufthansa, ak ich letenka bola kúpená pred 18. februárom a nový odchod si rezervujú na let do 31. marca.

Ľudia, ktorí cestujú priamo do Nemecka, môžu cestovať so železničnou spoločnosťou Deutsche Bahn. Letenku stačí vymeniť za poukaz na vlak, prípadne kúpiť priamo železničný lístok a požiadať o preplatenie peňazí. Železničná spoločnosť v nedeľu informovala, že je na štrajk pripravená a neočakáva nápor zo strany pasažierov Lufthansy, ktorí sa alterantívnu možnosť dopravy rozhodli využiť.

Štrajk môže vážne ublížiť nemeckej ekonomike

BERLÍN, BRATISLAVA. Nemecký minister dopravy Peter Ramsauer v sobotu vyzval Lufthansu a odbory, aby sa snažili nájsť kompromis a štrajk nedopustili. Ten môže byť podľa neho veľmi nebezpečný. „Mohol by poškodiť celú nemeckú ekonomiku, ktorej oživenie z najhlbšej povojnovej recesie sa na konci minulého roka prakticky zastavilo," povedal Ramsauer podľa agentúry ČTK.

SkryťVypnúť reklamu

V posledných troch mesiacoch minulého roka sa štvrťročný reálny rast nemeckej ekonomiky spomalil na nulu, a to napriek tomu, že tretí štvrťrok bol pre Nemecko pozitívny. V súvislosti s tým varovali aj niektoré nemecké finančné autority, že v úvode tohto roka nemožno vylúčiť ani návrat k negatívnym výsledkom.

„Z tohto pohľadu možno konštatovať, že ak by mal predmetný štrajk vážnejšie, či dlhšie ochromiť leteckú dopravu v najväčšom hospodárstve Eurozóny, rozhodne neprichádza v najšťastnejšom čase," povedal hlavný analytik Volksbank Vladimír Vaňo.

Adam Valček

Predčasné ukončenie štrajku nie je vylúčené

Už počas nedele spoločnosť vyhovela jednej z požiadaviek pilotov, no ponuka platila len do začiatku štrajku.

FRANKFURT, BRATISLAVA. Člen predstavenstva Lufthansy Stefan Lauer pre nedeľník Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung povedal, že aerolínie sú ochotné garantovať pilotom ich doterajšie pracovné miesta do roku 2012, prípadne až do roku 2014. Informovala agentúra ČTK a Bloomberg.

SkryťVypnúť reklamu

Ponuka však platila len v prípade, ak by sa odbory vrátili k rokovaciemu stolu ešte pred začiatkom štrajku, čo sa nestalo. Či túto ponuku aerolínie obnovia ešte nie je známe.

Firma sa ponukou snažila vyhovieť jednej z požiadaviek pilotov. Tí sa boja, že Lufthansa začne ich pracovné miesta presúvať do nedávno kúpených dcérskych firiem Brussels Airlines, Austrian Airlines a BMI, kde piloti zarábajú menej.

Odborový zväz tiež požaduje zvýšenie miezd na budúci rok o 6,4 percenta. No už teraz je plat pilotov Lufthansy jeden z najvyšších medzi pilotmi a dosahuje až 16-tisíc eur. Spoločnosť však tvrdí, že zamestnanci majú neakceptovateľnú požiadavku, „aby sa vo väčšej miere zúčastňovali na rozhodovaní o základných otázkach riadenia leteckej spoločnosti." Adam Valček

SkryťVypnúť reklamu

V Lufthanse neštrajkujú po prvý krát

Februára 2007 - Časť slovenských letových dispečerov štrajkovala, pretože chcela upozorniť na bezpečnostné problémy a riziká letovej prevádzky. Medzinárodné lety bolo nutné odkláňať na zahraničné letiská.

Máj 2007 - Zamestnanci škandinávskej leteckej spoločnosti SAS štrajkovali za výrazné zvýšenie platov a zlepšenie pracovných podmienok. Pozastavené boli všetky vnútroštátne lety SAS, štrajk sa dotkol aj medzinárodných letov.

Februára 2008 - Časť parížskych letových dispečerov štrajkovala proti plánovanej reorganizácií pracovísk. Do veľkej miere bolo postihnuté štrajkom parížske letisko Orly a Roissy.

Máj 2008 - Zamestnanci nórskych letísk štrajkovali kvôli mzdový a pracovným podmienkam, prevádzka bola zastavená na dvanástich letiskách v Nórsku.

SkryťVypnúť reklamu

Júl 2008 - Celodenný výstražný štrajk palubného personálu nemeckých leteckých spoločnosti Eurowings a Lufthansa CityLine viedol k rušeniu letov a veľkých meškaniam na medzinárodných letiskách v Nemecku. V celej krajine bolo zrušených 641 letov.

Júl/August 2008 - Štrajk pozemného a palubného personálu nemeckej spoločnosti Lufthansa bol prvým časovo neobmedzeným štrajkom vo firme za 13 rokov. Zrušené boli stovky letov a obnovenie prevádzky na pôvodný letový poriadok trvali viac ako týždeň. Lufthansu vyšiel štrajk na niekoľko miliónov eur.

August 2008 - Okolo 500 letov bolo zrušených kvôli narýchlo vyhlásenému štrajku pilotov nemeckého regionálneho prepravcu Lufthansa CityLiny.

November 2008 - Piloti leteckej spoločnosti Air France-KLM štrajkovali proti predĺženiu veku pre odchod do dôchodku zo 60 na 65 rokov. Zrušená bola polovica plánovaných letov.

SkryťVypnúť reklamu

December 2008 - Štrajk pozemného personálu na medzinárodnom letisku Ferihegy v Budapešti narušil prevádzku najprv rušením letov, neskôr len meškaním.

Október 2009 - Španielska letecká spoločnosť Iberia musela zrušiť okolo 440 letov kvôli štrajku letušiek a stewardov. Najviac sa štrajk dotklo madridského letiska Bajaras.

November 2009 - Viac ako 750 pilotov leteckej spoločnosti Finnair štrajkovalo, pretože sa s manažmentom aerolínií nedohodli na pracovných podmienkach. Škoda spôsobená štrajkom bola až päť miliónov eur na deň.

November/December 2009 - Kvôli strate pozemného personálu aerolínií Finnar musela firma zrušiť okolo 90 letov a niektorými ďalším spoločnostiam, vrátane ČSA, znemožnila prepravu batožiny.

December 2009 - Súdnym zákazom skončil ohlásený štrajk zamestnancov spoločnosti British Airways.

SkryťVypnúť reklamu

ČTK, iDnes.cz, Sme.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (11. 5. 2025)
USD 1.125
AUD 1.757
CZK 24.946
JPY 163.360
CAD 1.566
GBP 0.848
HUF 404.900
PLN 4.239
CHF 0.935
SEK 10.920

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 060
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 665
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 568
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 547
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 305
  6. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 914
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 901
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 221
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 553
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 979
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 577
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 018
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 10 623
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 418
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 052
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 653
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Rafinéria v meste Port Arthur na pobreží Texasu.

Severoamerický benchmark WTI sa vynoril nad 60- dolárovú métu.


SITA
Najmenej zarábajú upratovačky.

Nerovnomerné rozdelenie povinností ovplyvňuje voľný čas aj profesionálny život.


TASR
Aténska Akropola.

Na príjmoch z turizmu sa podieľali turisti z EÚ viac ako 55 percentami.


TASR
Ilustračné foto

Lacné tankovanie zrejme čaká motoristov aj v lete.


SITA 1
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 553
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 979
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 577
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 018
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 10 623
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 418
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 052
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 653
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťZatvoriť reklamu