PRAHA, Patrilo medzi ne to, že 11 hodín denne museli často pracovať zamestnanci v dôsledku nariadených nadčasov. Tie vyhodnotila inšpekcia práce ako neoprávnene nariadené. Vlani v decembri odmietlo 400 zamestnancov nastúpiť na ďalší nadčas. Za nich sa postavili odbory, ktoré vyhlásili štrajkovú pohotovosť.
Priemerný základný plat robotníka v českom závode Hyundai vlani dosiahol 14.700 Kč (570,87 eura). Bol o polovicu nižší než v Škode Auto a nižší aj než v kolínskom závode Toyoty a Peugeotu-Citroena (TPCA) v Kolíne.
Inšpektori Štátneho úradu inšpekcie práce odhalili v nošovickej automobilke aj nedostatočnú prevenciu rizík práce, oneskorené uskutočnenie zdravotných prehliadok zamestnancov pracujúcich najmä v noci a nesprávne nariaďovanie nadčasov.
V prípade nadčasov išlo napríklad o to, že zamestnanci od pondelka do štvrtka často pracovali 10 hodín. Platených mali len osem hodín riadnej zmeny a dve hodiny nadčasov s príplatkom 25 %. Hodinu na desiatu a obed, ako sa dohodlo v kolektívnej zmluve, im Hyundai neplatil.
Automobilke začala plynúť 14-dňová lehota, v ktorej môže požiadať o preskúmanie postupu pri kontrole.
V prípade, ak by sa inšpektorát práce rozhodol pre správne konanie, firme by hrozila pokuta až do dvoch miliónov Kč.
Informoval o tom český denník Hospodářské noviny.