BRATISLAVA.
"Komisia sa v tomto štádiu domnieva, že úver, ktorý slovenská železničná prepravná spoločnosť použije na financovanie nákladov súvisiacich s prevádzkou spoločnosti, by mohol predstavovať štátnu pomoc nezlučiteľnú s vnútorným trhom," informuje Európska komisia na svojej internetovej stránke.
Môže podľa nej ísť o neoprávnenú štátnu pomoc, nezlučiteľnú s právnymi predpismi únie, a môže poskytovať Cargu neodôvodnenú výhodu vo vzťahu ku konkurentom.
Otvorenie konania umožní komisii podrobne preskúmať presný charakter tohto opatrenia a podmienky, za ktorých bola pomoc poskytnutá.
"Komisia bude v tejto súvislosti posudzovať, či by súkromný investor konal rovnako ako slovenská vláda. Začatie hĺbkového prešetrovania umožní zainteresovaným stranám vyjadriť svoje stanoviská. Neprejudikuje konečné rozhodnutie, ktoré komisia prijme v tejto veci," informuje ďalej komisia.
Vláda schválila 4. marca 2009 použitie štátnych finančných aktív na poskytnutie návratnej finančnej výpomoci Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia v objeme 165,970 mil. eur a Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) vo výške 69,906 mil. eur.
ZSSK Cargo tak dostalo oproti pôvodnému návrhu vyššiu pôžičku o 33 mil. eur. Vláda chcela týmto rozhodnutím zmierniť dopady globálnej finančnej a hospodárskej krízy na hospodárenie oboch železničných podnikov v dôsledku výrazného zníženia objemov nákladnej prepravy a tržieb.
Rezort dopravy by určite nepodporil poskytnutie takého úveru, ktorý by mohol akýmkoľvek spôsobom poškodiť konkurenciu alebo by mal atribúty nedovolenej štátnej pomoci. Uviedol to pre TASR hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič.
Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve
Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.
Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako vláda plní sľub uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou
Čo sľúbili: V železničnej doprave ako cieľ postaviť zvýšenie počtu prepravených osôb a udržanie súčasného objemu prepravovaného tovaru (do roku 2010 minimálne 20% podiel železnice na celkovom objeme prepraveného tovaru v Slovenskej republike) a tak uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.
Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005
Vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Vláda by mala podporovať efektívne formy dopravy. Efektívnosť železníc je otázna najmä v dôsledku deformovaných cien a každoročných neplánovaných dotácií potrebných na ich fungovanie.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Za súčasnej vlády sa doprava tovaru dostala na minimum od samostatnosti Slovenska. Podiel železníc na celkovom objeme prepraveného tovaru v roku 2008 klesol na 19,2%. Pozitívnou zmenou je po poklese v roku 2007 opätovný nárast počtu prepravených cestujúcich štátnou železničnou firmou ZSSK, i to však iba na úroveň roku 2006.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.