Pôvodná agentúrna správa bola nahradená autorským textom SME.
BRATISLAVA. Aj výkony ministerky práce Viery Tomanovej považuje premiér Robert Fico za skvelé. Obavy má mať ministerka len z vývoja v pilotných sociálnych podnikoch: „Máte pred sebou vážnu tému sociálnych podnikov, ktorú musíte zvládnuť."
Problém s druhom pomoci
Fico po takzvanom kontrolnom dni u ministerky práce tvrdil, že doteraz nemal bližšie informácie o téme. Ministerka Tomanová mu ich teraz dala a ubezpečila ho, že jediným problémom je, či poskytnutie peňazí z Európskeho sociálneho fondu predstavuje zakázanú štátnu pomoc.
Premiér reagoval sľubom, že ak pôjde len o problémy s nepovolenou štátnou pomocou, ministerku podrží.
V decembri Európska komisia skúmala, či výška dotácií pre sociálne podniky neporušuje pravidlá pre štátnu pomoc, ktorá patrí pod oblasť hospodárskej súťaže.
Tomanovou podporované podniky si zo svojho financujú len päť percent z oprávnených nákladov, 95 percent dostali od štátu. Ministerstvo pri nich odignorovalo nariadenie komisie, ktoré obmedzilo štátnu pomoc pre zamestnávanie znevýhodnených na 50 percent oprávnených nákladov.
Pred necelým rokom ministerstvo práce tvrdilo, že sa toto nariadenie na pilotné sociálne podniky neuplatňuje. Problém je aj v tom, že ministerstvo podporuje sociálne podniky dlhšie, ako povoľujú smernice.
Ak komisia nájde porušenie, bude žiadať vrátenie vyplatených peňazí. Celkovo schválila Tomanová podnikom 24 miliónov eur, vyplatila už viac ako desať miliónov eur. Ak tie Brusel nepreplatí, ostanú záťažou štátneho rozpočtu.
Problémov je viac
Okrem porušovania pravidiel hospodárskej súťaže môžu mať pilotné sociálne podniky problémy aj s verejným obstarávaním. Pravdepodobné je to pri tendroch na vzdelávanie, v ktorých sa točili iba tri firmy.
Stalo sa tak vo Veľkokrtíšskom, Horehronskom, Gemerskom a Revúckom sociálnom podniku. Jedným z víťazov bol Imrich Héžel, ktorý v roku 2002 kandidoval za Smer v parlamentných voľbách.
Prepojenie na Smer je aj v sociálnom podniku Agentúra rozvoja Slovenska - Východ. Tam zarábali známi a rodina poslankyne Smeru Jany Vaľovej. Agentúru vedie člen Smeru Slavomír Rusinko.
K týmto problémom sa premiér odmietol vyjadriť. „Bol som veľmi presný vo svojom úvodnom slove. Ak si tie slová budete analyzovať, tak pochopíte, čo som tým povedal," vrátil sa k prísľubu, že ak bude problém len v štátnej pomoci, ministerku podrží.
Vianočný dôchodok dostanú penzisti možno už v tomto roku
BRATISLAVA. Penzisti by mohli už v tomto roku dostať 13. dôchodok. Ten by mal nahradiť doterajšie vianočné príspevky, ktorých suma závisí od výšky dôchodku. Teda čím je nižší, tým je vyšší príspevok.
"V decembri budú vianočné príspevky možno už aj pretransformované. Máme na to finančné prostriedky aj na rok 2010," zdôraznil premiér Robert Fico na dnešnej kontrolnej návšteve na rezorte práce.
Naznačil, že výška tohtoročného "vianočného" dôchodku by sa mala zvýšiť. "Pokúsime sa nájsť pár eur na to, aby to bolo ešte aj o pár eur viacej, ako to bolo v posledných rokoch," dodal Fico.
Za podstatnú označil premiér aj zmenu termínu valorizácie dôchodkov, ktorá sa aktuálne robí vždy k 1. januáru príslušného roka. "Tým sa naštartovalo celoročné zvýšenie príjmov všetkých dôchodcov," podotkol. V tomto roku sa dôchodky celoplošne zvýšili o 3,05 %.
TASR
Ako vláda plní sľub zmierňovať rozdiely medzi staro- a novodôchodcami
Čo sľúbili: Vláda bude popri valorizácii riešiť zmierňovanie rozdielov medzi tzv. starodôchodcami a dôchodcami, ktorým bol dôchodok vymeraný podľa nového zákona o sociálnom poistení.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Je správne odstrániť tie rozdiely vo výške dôchodkov, ktoré neodrážajú zásluhy dôchodcov, ale sú len dôsledkom zmeny vo výpočte.
Aká je realita? Sľub bol splnený. V roku 2007 Sociálna poisťovňa prepočítala a zvýšila dôchodky zhruba 80-tisíc starodôchodcom podľa zákona platného k augustu 2006.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako vláda plní sľub zabezpečiť vianočný príspevok pre dôchodcov
Čo sľúbili: Vláda na zmiernenie sociálnej situácie poberateľov starobných dôchodkov a invalidných dôchodkov navrhne poskytnutie vianočného príspevku diferencovane podľa výšky dôchodkov v závislosti od možností štátneho rozpočtu.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Dôchodcovia nie sú najohrozenejšou skupinou obyvateľov, vláda by mala skôr podporovať mladé rodiny a nezaopatrené deti, ktoré to podľa štatistík najviac potrebujú. Vianočné dôchodky sú tiež administratívne náročné, efektívnejšia by boli zmeny v pravidelnej valorizácii dôchodkov.
Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Každý rok od svojho nástupu vláda vyplatila vianočné príspevky v sume 49,8 - 66,39 eur podľa výšky dôchodku (čím vyšší dôchodok, tým nižší príspevok). Príspevok však nemožno považovať za trinásty dôchodok, keďže jeho výška už v roku 2006 dosahovala iba 14 až 58% z mesačného dôchodku. Vzhľadom na nezmenenú výšku príspevkov sa v roku 2008 tento pomer ďalej znížil na 12 až 50%.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako vláda plní sľub nezvýšiť vek odchodu do dôchodku
Čo sľúbili: Vláda však odmieta riešiť súčasné problémy vo financovaní systému sociálneho poistenia predĺžením veku odchodu do dôchodku.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Dôchodkový vek by sa mal zvyšovať s rastúcou dĺžkou života. Bez zvyšovania veku odchodu do dôchodku tak, aby korešpondoval so súčasnou dĺžkou života, hrozí krach dôchodkového systému.
Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. Vláda neschválila ďalšie zvýšenie veku odchodu do dôchodku. Ale ani nezrušila opatrenie predchádzajúcej vlády, ktoré dôchodkový vek pre ženy každým rokom až do roku 2014 zvyšuje o 9 mesiacov. Vo volebnom období 2006-2010 sa tak vek odchodu do dôchodku žien zvýši celkom o 3 roky.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako SMER-SD plní sľub zvyšovať životnú úroveň dôchodcov
Čo sľúbili: Je spravodlivé a správne, ak naši dôchodcovia desaťročia poctivo platili dane a tvorili hodnoty a dnes sú vystavení životným podmienkam na hranici ľudskej dôstojnosti?
Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Myšlienka sľubu je dobrá, vzhľadom na obmedzené zdroje v štátnom rozpočte by však pomoc štátu bolo dobré poskytnúť skôr mladým rodinám s deťmi a nezamestnaným, ktorí sú ohrození chudobou viac ako dôchodcovia. Faktom tiež je, že vláda nemá peniaze na vyššie dôchodky. Buď zvýši dane alebo narastie deficit verejných financií. Oboje zaťaží našu ekonomiku.
Aká je realita? Sľub je prevažne nesplnený. Od roku 2006 vzrástol podiel dôchodcov ohrozených chudobou z 8 na 10%. Relatívna výška dôchodkov (teda pomer priemerného dôchodku k priemernej mzde v hospodárstve) sa dostala za súčasnej vlády na najnižšiu úroveň v existencii samostatnej SR, a to aj po započítaní vianočných príspevkov.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako vláda plní sľub stabilizovať prvý dôchodkový pilier
Čo sľúbili: Prioritou vlády bude zabezpečenie finančnej stability priebežne financovaného dôchodkového systému tak, aby spolu so systémom starobného dôchodkového sporenia poskytovali primerané hmotné zabezpečenie v starobe.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Prvý pilier treba predovšetkým pripraviť na očakávané starnutie obyvateľstva v nasledujúcich desaťročiach. Potrebné je stabilizovať prvý pilier tak, aby vyplácanie dôchodkov nezvyšovalo deficit verejných financií a tým nezaťažovalo budúce generácie.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda neprijala žiadne kroky, ktoré by dlhodobo stabilizovali prvý dôchodkový pilier. Krátkodobo naň majú pozitívny finančný účinok opatrenia zamerané na oslabenie druhého piliera (dvojnásobné otvorenie, zrušenie povinného vstupu mladých), dlhodobo je však účinok týchto zmien negatívny.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako vláda plní sľub zachovať druhý pilier dôchodkového zabezpečenia
Čo sľúbili: Starobné dôchodkové sporenie ako súčasť dôchodkového systému založené na kapitalizačnom princípe a na princípe zásluhovosti vláda aj naďalej zachová.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Druhý pilier posilňuje dlhodobú stabilitu dôchodkového systému tým, že rozkladá zodpovednosť za budúce dôchodky medzi slovenský trh práce a svetové finančné trhy. Pomáha tak Slovensku vyrovnať sa so starnutím obyvateľstva, v dôsledku ktorého priebežný systém financovania v budúcnosti nebude schopný pokryť dôchodky pre všetkých ľudí.
Aká je realita? Sľub je prevažne splnený. Druhý pilier síce ostáva zachovaný, vláda však viacerými aj neférovými krokmi významne ohrozila jeho existenciu.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako vláda plní sľub zaviesť dobrovoľnosť v druhom pilieri dôchodkového zabezpečenia
Čo sľúbili: Chceme tento (druhý) pilier urobiť dobrovoľný. To znamená tí, ktorí doňho teraz budú musieť vstupovať povinne, chceme zaviesť dobrovoľnosť vstupu.
Zdroj: Viera Tomanová, ministerka práce a sociálnych vecí, STV, O päť minút dvanásť, 23.7.2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Zrušením povinnosti pre mladých ľudí vstúpiť do druhého piliera vláda riskuje zvýšenie záťaže Sociálnej poisťovne v budúcnosti. V dôsledku starnutia obyvateľstva totiž priebežný systém financovania v budúcnosti nebude schopný pokryť dôchodky pre všetkých ľudí.
Aká je realita? Sľub bol splnený. Vláda zrušila povinnosť pre mladých ľudí vstúpiť do druhého piliera od roku 2008.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako SMER-SD plní sľub znížiť odvody do druhého piliera
Čo sľúbili: Treba zmeniť aj nevýhodný pomer rozdelenia dôchodkových odvodov medzi Sociálnu poisťovňu a súkromné DSS. (...) Napríklad na 12 percent pre Sociálnu poisťovňu a 6 percent pre DSS. Našou povinnosťou je predsa znižovať deficit SP. Ak Smer bude vo vláde, nebudeme mať záujem riešiť tento problém tým, že tú dieru budeme plátať verejnými peniazmi, ktoré potrebujeme na iné účely.
Zdroj: Robert Fico, predseda strany SMER, týždenník Slovo, 31.5.2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Išlo by podľa nich o prejedanie peňazí v súčasnosti na úkor budúcich generácií. Druhý pilier má totiž riešiť budúce deficity prvého piliera, ktoré vzniknú v dôsledku starnutia obyvateľstva.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda nenavrhla zmenu pomeru odvodov do 1. a 2. piliera.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako vláda plní sľub odstraňovať chudobu a budovať sociálny štát
Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky všestranne podporí reálne smerovanie Slovenskej republiky k naplneniu jej charakteristiky ako sociálneho štátu... Prioritou vlády bude čo najefektívnejšie znižovať mieru chudoby obyvateľov, ktorá je spomedzi štátov Európskej únie jedna z najvyšších.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Boj s chudobou medzi úlohy vlády patrí. Budovanie sociálneho štátu na úkor slobodného trhu však môže viesť k pomalšiemu rastu životnej úrovne. Faktom tiež je, že predvolebná rétorika označujúca Slovensko za krajinu s najväčšou chudobou v EÚ bola nepravdivá.
Aká je realita? Sľub je prevažne nesplnený. V rokoch 2005 až 2007 síce klesol podiel ľudí ohrozených chudobou z 13% na 11%, v roku 2008 sa však pozitívny vývoj zastavil. Situácia sa zhoršila pre znevýhodnené skupiny, keď stúpol podiel ohrozených dôchodcov aj nezamestnaných. Sila štátu meraná podielom verejných výdavkov na HDP za súčasnej vlády klesla na najnižšiu úroveň v EÚ. Rozpočet ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny vrátane výdavkov na sociálnu inklúziu ani v jednom z rozpočtov súčasnej vlády nedosiahol v pomere k HDP úroveň z roku 2006.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako vláda plní sľub podporovať bývanie pre mladé rodiny a chudobných
Čo sľúbili: Vláda zvýši mieru podpory financovania bývania formou bonifikácie hypotekárnych úverov a bude pokračovať v podpore stavebného sporenia s cieľom zlepšenia prístupu k bytovému fondu najmä mladým rodinám.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia neutrálne. Podľa viacerých odborníkov je bývanie najmä mladých rodín s nízkym príjmom sociálnym problémom, ktorý by mala vláda adresne riešiť. Druhá skupina upozorňuje, že pri súčasnej vyspelosti bankového sektora a dostupnosti pôžičiek štátne zásahy na trhu s bytmi nie sú žiaduce.
Aká je realita? Sľub je prevažne nesplnený. Vláda síce pokračuje v bonifikovaní hypotekárnych úverov aj v podpore stavebného sporenia, celkovo však verejné výdavky na bývanie v reálnom vyjadrení ani v pomere k HDP nedosahujú úroveň z roku 2006 (0,39% HDP v roku 2010 oproti 0,5% HDP v roku 2006).
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako vláda plní sľub zvýšiť rodičovský príspevok
Čo sľúbili: (Vláda) bude presadzovať postupné zvyšovanie rodičovského príspevku v časovom horizonte do roku 2010 tak, aby saturoval stratu pracovných príjmov rodiča aspoň na minimálnej úrovni.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Adresné zvyšovanie rodičovského príspevku môže byť jedným z nástrojov na podporu pôrodnosti. Rodiny s vyššími príjmami ho však nepotrebujú dostávať v plnej výške. Rizikom opatrenia je, že pri nadmernej podpore by sa pre niektoré skupiny obyvateľstva mohlo stať rodenie detí alternatívou práce.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Rodičovský príspevok bol v rokoch 2006 až 2009 v pomere k minimálnej mzde vždy nižší ako v roku 2005 (56% v roku 2009 oproti 61% v roku 2005). Od roku 2010 vláda presadila zvýšenie príspevku na 256 eur (83% minimálnej mzdy) pre ľudí, ktorí boli aspoň 270 dní pred narodením dieťaťa zamestnaní. Pre zvyšných rodičov zostáva príspevok vo výške 164 eur.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.