BRATISLAVA. Ďalšia letecká spoločnosť má vážne finančné problémy. Či je to v prípade firmy Air Slovakia dôsledok krízy, ostáva nezodpovedanou otázkou, ktorej sa venujú aj vyšetrovatelia.
„Vecou sa zaoberáme, od októbra minulého roka vedieme trestné stíhanie za neodvedenie dane a poistného," povedala Tatiana Kurucová, hovorkyňa Krajského riaditeľstva policajného zboru v Bratislave.
Finančné problémy aerolínií dokazuje aj januárové zadržiavanie jej posádky v Albánsku. V tom čase nám viacerí zamestnanci potvrdili, že dopravca mzdy nevypláca vôbec, alebo len s veľkým meškaním.
Všade samé problémy
„Air Slovakia nám dlhuje viac ako milión eur," povedala Armelina Fushekati zo spoločnosti Albanian Airlines, ktorá na dopravcu pripravuje žalobu. Dlh podľa jej vyjadrenia vznikol nevrátením depozitu za prenajaté lietadlá, ktoré dnes stoja na bratislavskom letisku.
Slovenský dopravca neplatí ani ďalším obchodným partnerom. Napríklad košickej eseročke PRK dlhuje takmer štyri a pol tisíca eur, na ktoré je vydaný platobný rozkaz. Dlhy má aj na bratislavskom letisku, no tie spláca. Letisku zároveň platí za aktuálne poskytované služby.
Všetkých šesť pokút, ktoré aerolíniám od roku 2007 udelila Slovenská obchodná inšpekcia, muselo byť vymáhaných exekučne. Jedna vo výške tisíc eur nie je doteraz uhradená a tiež ju vymáha exekútor. „Konanie stále prebieha," povedala Danuša Krkošová, hovorkyňa inšpekcie.
Sociálnej poisťovni dopravca dlhuje 940-tisíc eur, nezaplatené záväzky má aj voči väčšine zdravotných poisťovní.
Air Slovakia v reakcii na naše otázky zdôraznila, že je súkromnou spoločnosťou.
„Nemáme povinnosť ani potrebu komentovať naše súkromné záležitosti súvisiace s našimi obchodnými partnermi a zamestnancami," povedal Tomasz Zeglinski, obchodný manažér aerolínií. S novinármi sa vraj zástupcovia firmy stretnú v marci, aby „diskutovali o súčasnej situácii a budúcnosti".
Ministerstvo situáciu skúma
Ministerstvo dopravy upozornilo zástupcov spoločnosti Air Slovakia, že preverí ich finančnú výkonnosť v súlade s európskym nariadením o prevádzke leteckých dopravných služieb.
„Spoločnosť bola písomne vyzvaná, aby do 28. februára predložila potrebné dokumenty a informácie. Po tomto termíne bude ministerstvo na základe predložených dokumentov a informácií ďalej postupovať," povedal hovorca rezortu dopravy Stanislav Jurikovič.
V piatok ešte nevedel upresniť, či na ministerstve boli všetky požadované dokumenty. Bližšie sa k téme vyjadrí v priebehu tohto týždňa.
Zamestnanci firmy nás upozornili, že niektoré lietadlá dopravcu sa už môžu nachádzať v nevyhovujúcom technickom stave. Letecký úrad tvrdí, že kontroly lietadiel sa vykonávajú pravidelne podľa európskeho nariadenia.
„Zodpovedá za ne organizácia, ktorá prevádzkuje lietadlá a vedie o tom aj záznamy. Letecký úrad nemá záznamy o údržbe lietadla," povedala Petra Pastýriková z leteckého úradu.
Čudné prevody
V roku 2008 predal slovenský dopravca svoje sídlo britskej firme Euroscan Products, no ešte rok pred tým si naň začala vykonávať záložné právo Tatra banka. Banka sa ku konkrétnemu prípadu vyjadriť nemohla, no podľa hovorcu Borisa Gandela vo všebecnosti platí, že nehnuteľnosť so záložným právom môže predať vlastník po konzultácii a schválení bankou.
Na túto britskú firmu sú písané aj dva Boeingy, ktoré využíva Air Slovakia. Kto je jej vlastníkom, sa nám zistiť nepodarilo. No jej riaditeľom je Harjinder Singh Sidhu, jediný spoločník Air Slovakia.
Aktuálne.sk už koncom januára upozornili, že aerolínie sa „podozrivo zbavujú majetku".
Euroscan Products je pritom personálne prepojený na firmu Chainbox Technology, vlani dokonca firmy sídlili na rovnakej adrese. Chainbox mala požičať päť miliónov eur aerolíniám SkyEurope. Britská firma ich však nikdy neposlala, čo bol jeden z hlavných dôvodov, prečo SkyEurope skrachovali.
„Neviem, či majú majetkové prepojenie. V každom prípade, britskú spoločnosť Chainbox Technology nám predstavila firma Air Slovakia. Vieme teda, že poznajú jeden druhého," povedal šéf SkyEurope Nick Manoudakis vo vlaňajšom rozhovore pre SME.