SME

Letecký biznis je pre banky veľké riziko

Na Slovensku zbankrotovali za uplynulé tri roky tri letecké spoločnosti, štvrtá je tesne pred krachom. Licenciu má už len jedna, aj tá však priznáva finančné problémy.

Z piatich aerolínií ostali jedny.Z piatich aerolínií ostali jedny. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ ARCHÍV SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Letecké spoločnosti na Slovensku padajú ako zoťaté stromy. Vlani skrachovali SkyEurope a Seagle Air, tento rok ide na dno Air Slovakia a klesá aj Danube Wings.

Podľa leteckého analytika Víta Doležálka je len otázkou času, kedy padne aj ona. Ešte v roku 2007 pritom skončili bývalé štátne Slovenské aerolínie.

Za krachom nie je iba kríza

Podľa leteckého analytika Ondřeja Moravanského je hlavným dôvodom kríza, ktorá položila minulý rok asi 50 leteckých spoločností v Európe. Ide zväčša o malé aerolínie. Väčšie s približne 15 až 20 lietadlami v portfóliu odolávajú.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek krachom sa tu vždy nájde niekto, kto vrazí do aerolínií peniaze, píše Ivan Štulajter.

„Slovenské letecké spoločnosti nepatria k veľkým a sú závislé od relatívne malého počtu liniek, prípadne od možností charterovej prepravy. Tam tiež nepatria k veľkým hráčom," hovorí Moravanský.

Navyše, slovenský letecký trh nie je veľký a napríklad v Bratislave majú silnú pozíciu zahraniční dopravcovia.

Slovenským leteckým prevádzkovateľom nenahráva ani blízkosť Viedne, odkiaľ sa lieta takmer do celého sveta. „Na leteckej doprave sa však prejavilo aj to, že sa veľa pracujúcich vracia zo západnej Európy, hlavne z Veľkej Británie, a zostávajú doma," povedal Moravanský.

Leteckým spoločnostiam podľa Jaromíra Beránka z Mag Consulting nepomohol ani nástup eura, ktorý utlmil prílev zahraničných turistov.

SkryťVypnúť reklamu

Nie všetkých však položila iba kríza. „Napríklad SkyEurope si problémy spôsobila ešte pred krízou. Mala príliš veľké chúťky a chcela rýchlo expandovať," hovorí Moravanský.

Pritom kapitál nemali kde získať, pretože letenky predávali podľa Beránka až príliš lacno. A to na celom svete. Doležálek dodáva, že je v súčasnosti veľmi ťažké nájsť banku, ktorá je ochotná financovať taký rizikový a nákladný biznis, ako je letecká preprava.

Low cost má šancu

V súčasnosti tak lietajú iba Danube Wings, ktoré vznikli len pred rokom. Aj tie však majú problémy s hospodárením.

Beránek si myslí, že po skončení krízy by mohli na trhu fungovať jedna až dve tuzemské aerolínie. „Mohol by prísť jeden nízkonákladový prepravca." Pomôcť by mu k tomu mal nastupujúci turistický fenomén.

SkryťVypnúť reklamu

„Čoraz viac ľudí cestuje na dovolenky individuálne a využívajú práve služby low cost aerolínií, ktorých letenky si sami zabezpečia," hovorí Beránek.

Aerolínie miznú

Príbehy krachov slovenských leteckých spoločností odštartovali v roku 2007 Slovenské aerolínie. Fungovali na trhu desať rokov. Na začiatku dostali do prenájmu tupolevy z deblokácie ruského dlhu. Prenájom však nesplácali. V roku 2004 predala slovenská vláda 62 percent rakúskym Austrian Airlines. Vtedajší minister dopravy Pavol Prokopovič podpísal zmluvu, podľa ktorej Slovensko zaplatí dlhy aerolínií nad 200 miliónov korún. Tých bolo viac ako 120 miliónov. Vláda záväzok nesplnila a dlh zvýšený o ďalšie záväzky nesplatila. Austrian Airlines prestali podporovať Slovenské aerolínie a tie vyhlásili konkurz.

SkryťVypnúť reklamu

Z krachu Slovenských aerolínií profitoval Seagle Air, ktorý začal pôsobiť na trhu v roku 1995 ako letecká škola a neskôr ako nepravidelný prepravca. Prebral 80 percent zamestnancov Slovenských aerolínií, kúpil lietadlá a expandoval. Jeho problémom bolo, že sa spoliehal na sezónu, keď prevádzkoval chartery. V zime zarábal iba na prenájme lietadiel. Seagle Air 23. októbra 2009 pozastavil všetky lety pre nedostatok peňazí.

Nízkonákladová spoločnosť SkyEurope vznikla v roku 2001 a umožnila lietať aj Slovákom zo strednej triedy. Letenky z Košíc do Bratislavy stáli 990 korún. V najlepších časoch mala spoločnosť až 16 lietadiel. V roku 2005, keď vstúpila na Viedenskú burzu, sa jedna akcia SkyEurope predávala po päť eur, vlani už len za 13 centov. Spoločnosť sa v lete 2009 dočkala investora, no ten ju nevytrhol z biedy. Firma sa najskôr pokúsila o reštrukturalizáciu, tá sa jej však nepodarila a na jeseň 2009 skrachovala.

Jedinou spoločnosťou so slovenskou leteckou licenciou (okrem Opera Jet, ktorá poskytuje súkromné lety) je dnes Danube Wings. Prevádzkuje ju VIP Wings. S leteckou prepravou začali v apríli 2009. Aj na tohto dopravcu doliehajú problémy. Začiatkom februára prepravca priznal, že Sociálnej poisťovni dlhuje 150­tisíc eur a je dlžný aj Letisku M. R. Štefánika. Vo februári zrušil lety do Veľkej Británie a Írska.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (22. 5. 2025)
USD 1.132
AUD 1.757
CZK 24.867
JPY 162.760
CAD 1.572
GBP 0.845
HUF 402.050
PLN 4.242
CHF 0.935
SEK 10.845

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 293
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 937
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 165
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 474
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 351
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 102
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 719
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 522
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 952
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 988
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 838
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 914
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 341
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 209
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 187
  8. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 6 960
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 952
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 988
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 838
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 914
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 341
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 209
  7. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 187
  8. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 6 960
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
SkryťZatvoriť reklamu