PRAHA. A ich oprava bude poriadne drahá.
Podľa ministra dopravy Gustáva Slamečku odstránenie následkov zimy bude stáť len na cestách prvej triedy, diaľniciach a rýchlostných komunikáciách asi 4 miliardy Kč (155,25 milióna eur). Taká suma bola pripravená na ich celoročnú údržbu.
Rovnako krutá zima trápila aj okolité štáty. V susednom Rakúsku alebo v Nemecku však cesty také rozbité nie sú. Pavel Kuchálik z Ústredného automotoklubu ČR povedal, že české cesty sú v porovnaní s vyspelou Európou dlhodobo v žalostnom stave.
Nevzťahuje sa to len na diaľnice, ktoré sa musia stavať podľa európskych noriem. Je to hlavne tým, že nie je dosť peňazí na kompletné opravy. Ich nedostatkom najviac trpia okresné cesty, kde sa vždy iba provizórne zaplátajú tie najhoršie diery.
Kuchalík dodal, že výmole síce priamo spôsobili mrazy, ktoré tento rok trvali nepretržite niekoľko týždňov, ale české cesty ich znášajú horšie, lebo sú staré.
K biednemu stavu ciest prispieva aj štát. Dovolil, aby po nich jazdili oveľa ťažšie kamióny než v okolitých krajinách. Kým v Česku je maximálne povolená hmotnosť vozidla 48 ton, v Poľsku je to 42, v Nemecku 40 a v Rakúsku len 38 ton. V Česku šoféri kamiónov často prekračujú povolený hmotnostný limit vozidla a pritom sa veľmi nemusia obávať postihu. Polícia je schopná odhaliť len zlomok preťažených automobilov.