RUSSELHEIM. Nemecký odborový zväz IG Metall navrhuje, aby sa na rokovaniach za okrúhlym stolom v nemeckom Rüsselsheime zúčastnili všetky dotknuté subjekty. V belgickom závode v Antverpách, ktorého história by sa mala na konci tohto polroka uzavrieť, je časť zamestnancov za rokovanie o riešení sociálnych záležitosti 2600 ľudí po tom, ako stratia zamestnanie.
IG Metall však ako podmienku pre začatie rokovaní žiada, aby vedenie GM vyhlásilo, že sa na ozdravení svojej európskej dcéry bude podieľať sumou 1,9 miliardy eur. Doteraz vyhlasovalo, že je ochotné poskytnúť z vlastných zdrojov len 600 miliónov eur.
Predstaviteľ belgického odborového zväzu CSC Eddy De Decker po koordinačnom stretnutí s odborármi a vedením antverpského závodu povedal: "Musíme byť realisti". Dodal, že hoci budú odborári aj naďalej úporne bojovať o zachovanie pracovných miest, reštrukturalizácia závodu Opela v Belgicku sa nejakým spôsobom určite uskutoční. Preto sa musí vypracovať príslušný sociálny plán. Predseda antverpskej závodnej rady Rud Kennes uviedol, že vedenie závodu doteraz neprišlo ani s pozvánkou na rokovania, ani s iným návrhom.
Vedenie GM má záujem o rozvoj Opela, jeho budúcnosť je údajne zabezpečená. Šéfka vývoja Rita Forstová povedala, že na všetky hlavné projekty nových modelov automobilov a s nimi spojené technológie pohonu sú financie. Nerozhodlo sa zatiaľ o niektorých okrajových záležitostiach, medzi ktoré patrí napríklad vývoj ďalšieho malého vozidla popri projekte Agila. Pre inovovaný model Combo hľadá Opel partnera.
Forstová pre týždenník Automobilwoche potvrdila, že sa v Opeli zachová strategický technologický vývoj zameraný na koncepcie vozidiel a na alternatívne pohony. Všetky vývojové pracoviská Opela v Európe majú zabezpečenú budúcnosť. Nejde len o Rüsselsheim, ale aj o strediská v Manzi-Kasteli a v Taliansku. V Nemecku sa v Opeli zaoberá vývojom 6500 ľudí a v Taliansku ďalších 350.
Informovala o tom agentúra DPA.