BRATISLAVA. Odstúpenie od zmluvy o spotrebiteľskom úvere do dvoch týždňov či poplatok jedno percento z úveru pri jeho predčasnom splatení.
To sú len niektoré nové práva dlžníkov, ktoré im dáva zákon o spotrebiteľských úveroch. V utorok ho schválil parlament a ak ho podpíše prezident, účinný bude od 11. júna 2010.
„Rozumná regulácia sa dá akceptovať, osobne sa však domnievam, že na niektoré významné zmeny si treba nechať viac času," myslí si o zákone Milan Repka, predseda predstavenstva poradenskej spoločnosti Fincentrum.
Podľa neho nie je podstatná len legislatíva, ale aj finančná gramotnosť občanov, ktorej sa treba viac venovať.
Pribudne množstvo malých písmen v reklame Podľa nového zákona musí byť v reklame na úvery okrem ročnej percentuálnej miery nákladov aj úroková sadzba, podrobnosti o poplatkoch, celková výška úveru, lehota splatnosti a celková suma, ktorú musí spotrebiteľ zaplatiť, rovnako aj výška a počet splátok.
Čo priniesol nový zákon? Všetky úverové spoločnosti sa budú musieť registrovať v Národnej banke Slovenska, lehota na odstúpenie od zmluvy o spotrebiteľskom úvere bez uvedenia dôvodu bude 14 dní, poplatok za predčasné splatenie úveru nesmie presiahnuť jedno percento z požičanej sumy, rozšíril sa rozsah informácií, ktoré musia spoločnosti poskytujúce spotrebiteľské úvery uvádzať v reklame, úverové spoločnosti musia povinne posudzovať bonitu klienta, zavádza sa takzvaný základný bankový produkt. Zdroj: zákon o spotrebiteľských úveroch
Práve tieto ustanovenia kritizujú úverové spoločnosti, no väčšina nepredpokladá zvýšenie nákladov na reklamu. Bilbordy či letáky však budú obsahovať o poznanie viac malých písmen.
„Na jednej strane sa zákonodarca snaží chrániť spotrebiteľa, ale na druhej strane je to v takej forme, ktorá pre neho bude absolútne neriešiteľná," hovorí psychológ Karol Kleinmann.
Poukazuje pritom na vnímanie človeka, ktoré si v skutočnosti prečíta len graficky najvýraznejšiu informáciu a ostatné vynechá. „Najvýraznejšiu, nie najpodstatnejšiu," zdôraznil psychológ. Na druhej strane sa môže čitateľ zahltiť textom a na prvé prečítanie ho nepochopí.
Samotná registrácia vraj trhu nepomôže Podľa nového zákona sa musia všetky nebankové subjekty registrovať v Národnej banke Slovenska, čo doteraz museli robiť len banky. „Regulácia trhu v tomto segmente je nevyhnutnosťou. Toto opatrenie je len jedno, ktoré pomôže skonsolidovať trh," povedal Repka.
Spoločnosť Profi Credit hovorí, že registrácie sprehľadní trh a spotrebitelia budú mať istotu dôveryhodnosti. Rovnaký názor má aj spoločnosť Home Credit.
Podľa Provident Financial je táto registrácia iba formálnou povinnosťou, „ktorá nebude mať žiaden vplyv na podnikanie spoločností". Aj Tatra banka, ktorá je lídrom na trhu kreditných kariet, je toho názoru, že „samotná registrácia bez kontroly dnes nelicencovaných subjektov nie je určite postačujúca na konsolidáciu trhu".
Prešiel aj „diamantový balík"
V rámci schváleného zákona o spotrebiteľských úveroch bol prijatý aj kontroverzný základný bankový produkt, ktorý Slovenská banková asociácia nazvala „diamantovým balíkom". Jeho konečnú podobu však určí až vyhláška ministerstva financií.
„Dôvodom tejto úpravy je skutočnosť, aby sa mohlo pružnejšie reagovať na potreby trhu, pokiaľ ide o rozsah platobných operácií v rámci základného bankového produktu," odôvodňuje použitie vyhlášky parlamentný výbor pre financie.
Podľa Repku z Fincentra je pre bežného človeka nemožné sa kvalitne zorientovať v spleti ponúk jednotlivých finančných inštitúcií, preto najčastejšie siaha po finančnom poradcovi.
„Vzhľadom na skutočnosť, že počet bezplatných operácií niektorých služieb bude riešiť vyhláška a nie samotná novela, vytvoril sa dostatočný priestor na lobing, ktorý banky nepochybne využijú," uzavrel Repka. Vyhláška začne platiť od júla a zainteresované banky ju musia do októbra preniesť do praxe.