Čisto slovenský charterový dopravca chce najprv podnikať za hranicami. Ďalšie „dovolenkové“ aerolínie sa zrejme pobijú o cestujúcich, ktorí ostali po spoločnosti Air Slovakia.
BRATISLAVA. Ani neúspech troch firiem neodradil podnikateľov od investovania do leteckej dopravy u nás. Po krachu Seagle Air, SkyEurope a neúspechu Air Slovakia požiadali štyri nové spoločnosti Letecký úrad o vydanie Osvedčenia leteckého prevádzkovateľa (AOC). Podanie žiadostí potvrdila hovorkyňa úradu Petra Pastýriková, ale mená žiadateľov odmietla konkretizovať bez ich súhlasu.
O dovolenkárov sa chcú pobiť traja dopravcovia
Jedným zo štyroch žiadateľov je podľa informácií SME spoločnosť AirExplore. Chce sa špecializovať na charterovú dopravu. Podanie žiadosti potvrdil jej konateľ Miroslav Polonyi. „Spočiatku sa zameriame na charterové lety a prenájom lietadiel."
Napriek neúspechu troch leteckých spoločností vidí budúcnosť pozitívne: „Naše zameranie je mimo slovenského trhu. Biznis model začínajúcej leteckej spoločnosti nie je dobré zakladať u nás," povedal Polonyi. Aerolínie plánujú zo začiatku podnikať v Taliansku. V budúcej sezóne možno oslovia slovenské cestovné kancelárie. AirExplore má mať zatiaľ k dispozícii 150-miestny Boeing 737-300, o ktorom rokuje.
Prekvapením nie je žiadosť českej firmy Travel Service, ktorá cez leto plánuje zo Slovenska prepraviť 300-tisíc dovolenkárov. Aerolínie chcú podľa ich hovorkyňe Vlaďky Dufkovej u nás podnikať prostredníctvom organizačnej zložky. Ich žiadosť o obchodnú licenciu na ministerstve dopravy zasa naznačuje, že voľné kapacity charterových letov budú predávať jednotlivcom. Rovnako postupujú aj v Českej republike.
Ďalším žiadateľom je firma Central Charter Airlines Slovakia, ktorá vznikla koncom minulého mesiaca. Ide o dcérsku spoločnosť českého dopravcu.
Môžu získať trhový podiel
Central Charter Airlines si podľa spolumajiteľa a konateľa Lubomíra Vavroša uvedomuje, že žiadosť musí prejsť administratívnym procesom, napriek tomu firma chce lietať už túto sezónu. „Keby sme nemali zmapovaný záujem cestoviek, tak by sme do toho nešli," povedal.
Na Slovensku má na túto sezónu väčšinu cestoviek zazmluvnenú spoluprácu s firmou Travel Service. Kým však aerolínie Air Slovakia nezískjú späť leteckú licenciu, po novom partnerovi sa musí obzerať CK Aeolus. Vlani bola podľa tržieb piatou najväčšou cestovkou. Rovnako je na tom aj Alextour. „V nijakom prípade nebudeme dumpovať ceny," tvrdí Vavroš.
Central Charter Airlines si novú investíciu dovoliť môže. Za firmou stojí jeden z najvplyvnejších severomoravských podnikateľov Daneš Zatorský a jeho skupina Geofin.
Tá sa letectvu venuje dlhšie: okrem leteckých spoločností Job Air, Central Connect Airlines im na ostravskom letisku patrí aj opravárenské centrum CEAM. V spolupráci s francúzskou firmou Qaps v Ostrave postavia aj novú lakovňu pre lietadlá. Tento charterový dopravca má zmluvu aj s najväčšou českou cestovkou špecializujúca sa na Chorvátsko Vítkovice Tours. Založenie aeroliniek bez zahraničného kapitálu pokladá takmer za vylúčené analytik spoločnosti Mag Consulting Jaromír Beránek. „Letecký biznis musí mať veľmi silné kapitálové pozadie," povedal.
Pribudne aj VIP dopravca
Ďalším žiadateľom o AOC je popradská eseročka Tatra Jet, ktorá si vo februári zmenila obchodné meno z Air Business. „Očakávame, že spoločnosť sa bude špecializovať na VIP lety a aerotaxi," povedal konateľ a majiteľ spoločnosti Peter Beník. V minulosti pracoval v aerolíniách VIP Wings.
Hovorí, že firma sa chce zamerať aj na zahraničný trh. „Som presvedčený, že to má budúcnosť. Mám na seba naviazanú určitú klientelu," povedal.
Tatra Jet bude na Slovensku konkurovať najmä spoločnostiam VIP Wings, ABS Jets a OPERA Jet, ktoré poskytujú privátne lety solventnejším klientom.
Podľa Beránka na slovenskom trhu chýba potenciál na rozbehnutie viacerých aerolínií. „Ak je spoločnosť založená na Slovensku, musí zháňať klientov niekde inde," uzavrel analytik.
Autor: Adam Valček | Ján Sůra