BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK Slovensko) pripravuje tri tendre na nákup osobných klimatizovaných vozňov, údržbu, neplánované a periodické opravy železničných dráhových vozidiel. Súhrnná predpokladaná cena plánovaných zákaziek dosahuje 285 mil. až 315 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.
Desať osobných klimatizovaných vozňov 1. a 2. triedy pre diaľkovú dopravu chce osobný železničný prepravca získať za predpokladanú cenu 65 mil. až 75 mil. eur bez dane.
Súčasťou kontraktu bude aj možnosť uplatnenia opcie na dodávku ďalších 30 klimatizovaných vozňov podľa finančných možností obstarávateľa. Spoločnosť v pravidelnom informatívnom oznámení vo vestníkoch verejného obstarávania zatiaľ neoznámila plánovaný dátum vyhlásenia tendra ani dĺžku trvania zmluvy.
Železničiari zároveň pripravujú verejné obstarávanie na vykonávanie údržby, neplánovaných opráv a periodických prehliadok železničných dráhových vozidiel, vrátane osobných vozňov a lokomotív, za predpokladanú hodnotu 110 mil. až 120 mil. eur bez dane.
Takú istú odhadovanú cenu má aj ďalšia plánovaná zákazka na vykonávanie periodických opráv dráhových vozidiel. V oboch prípadoch majú byť tieto služby poskytované počas štyroch rokov 2011 až 2014, súťaže majú byť vyhlásené začiatkom mája.
Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. začala svoju činnosť ako samostatný podnik od začiatku roka 2005 po rozdelení bývalej Železničnej spoločnosti, a.s. na dva subjekty. Spoločnosť prebrala aktivity v osobnej železničnej doprave. Spoločnosť eviduje základné imanie 212,44 mil. eur.
Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve
Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.
Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako vláda plní sľub uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou
Čo sľúbili: V železničnej doprave ako cieľ postaviť zvýšenie počtu prepravených osôb a udržanie súčasného objemu prepravovaného tovaru (do roku 2010 minimálne 20% podiel železnice na celkovom objeme prepraveného tovaru v Slovenskej republike) a tak uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.
Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005
Vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Vláda by mala podporovať efektívne formy dopravy. Efektívnosť železníc je otázna najmä v dôsledku deformovaných cien a každoročných neplánovaných dotácií potrebných na ich fungovanie.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Za súčasnej vlády sa doprava tovaru dostala na minimum od samostatnosti Slovenska. Podiel železníc na celkovom objeme prepraveného tovaru v roku 2008 klesol na 19,2%. Pozitívnou zmenou je po poklese v roku 2007 opätovný nárast počtu prepravených cestujúcich štátnou železničnou firmou ZSSK, i to však iba na úroveň roku 2006.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.