Turecko je destinácia, ktorá dokázala prilákať viac oproti predchádzajúcim rokom turistov aj počas krízy.
BRATISLAVA. Dovolenky na letnú sezónu sa predávajú dobre. V niektorých cestovných kanceláriách dokonca lepšie ako minulý rok. „Znamená to, že sa situácia stabilizovala," zhodnotil Tomáš Hasala, prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr. To by mohlo znamenať, že cestovky a zrejme aj ekonomika majú to najhoršie za sebou. Krízu by tak na Slovensku prežili všetky cestovné kancelárie.
Zvýšený predaj si pochvaľuje Tibor Bajaník, riaditeľ CK FIFO. „Doteraz sme predali asi o deväť percent viac zájazdov na first moment ako v predchádzajúcej sezóne." Zvýšený záujem cíti aj Andrej Lučenič z CK FIRO-Tour. „V porovnaní s minulými rokmi zaznamenávame citeľný nárast záujmu o ponuku first moment."
Yiannis Iliopoulos majiteľ CK Aeolus pripisuje zvýšenie rezervácií nižším cenám. Tohtoročné zľavy sú podľa neho totiž „výraznejšie ako vlani".
Cestovný ruch v Európe sa dostáva z problémov
Rovnako je na tom aj Česko. „Narástol predaj zájazdov na tento rok v rámci First moment o päť percent. Priemerná cena predaných zájazdov však klesla asi o tri percentá," povedal Tomio Okamura, viceprezident Asociácie českých cestovných kancelárií a agentúr.
Situácia v cestovnom ruchu sa nestabilizovala len u nás a našich susedov. Výsledky výskumu GfK ukazujú, že v najväčších európskych trhoch cestovného ruchu, teda v Nemecku a Veľkej Británii, je to rovnako. „Po poklese v počte rezervácií počas posledných 18 mesiacov sa začínajú prejavovať prvé náznaky zotavovania sa aj v cestovnom ruchu," píše sa v prieskume.
Podľa výsledkov tak v Anglicku stúpol dopyt po letných dovolenkách o viac ako tri percentá oproti minulému roku. Nemecko zaznamenalo len mierny pokles, keď do januára tohto roku rezervovalo dovolenku o 0,1 percenta menej ľudí ako minulý rok. To je oproti predchádzajúcemu prepadu takmer o tri percentá dobré znamenie.
V iných európskych krajinách, ako sú Taliansko či Holandsko, dopyt stále klesá. Podľa prieskumu sa však prepadá pomalšie ako v minulom roku.
Vývoj cestovného ruchu tak môže naznačovať zotavenie v celej eurozóne.
Jednotkou je Turecko
Destináciou, ktorá stále naberá návštevníkov z Európy, je Turecko. „Minulý rok bolo jednoznačne lídrom predaja, lebo ako jediné nezaznamenalo pokles. Dokonca tam bol mierny nárast predaja," povedal Hasala. Potvrdzujú to aj výsledky GfK.
Obľúbené sú medzi Európanmi aj Grécko a Španielsko. U nás k nimi patria ešte najmä Egypt, Bulharsko, Chorvátsko, no aj Kanárske ostrovy či Sicília.