BRATISLAVA. Železničné trate na južnom Slovensku sú podľa štátneho tajomníka rezortu dopravy Dušana Švantnera málo využité. Práve preto nevylučuje, že by plánovaná širokorozchodná železničná trať mohla viesť práve týmto územím.
"Na južnom Slovensku sú železničné trate už vybudované, ale málo ich využívame. Počkajme však, kým sa povie definitívne slovo o ekonomickosti tohto variantu. Potom budeme vedieť, či áno, alebo nie," uviedol dnes pre TASR Švantner po svojom vystúpení na Medzinárodnej odbornej konferencii Fórum koľajovej dopravy v Bratislave.
Komplexnú ekonomickú analýzu výstavby širokorozchodnej trate v súčasnosti posudzuje konzorcium zložené zo zástupcov Slovenska, Ruska, Ukrajiny a Rakúska. Definitívny verdikt o začatí alebo zrušení výstavby by mal podľa Švantnera padnúť koncom tohto roka.
"Momentálne sa zameriavame na budovanie diaľničného spojenia Bratislava - Košice. Železnice tak ostávajú v tieni, aj keď je doprava prostredníctvom nich oveľa ekologickejšia a lacnejšia," vyzdvihol výhody železničnej prepravy Švantner.
Štátny tajomník upozornil, že železnice využívajú hlavne zahraničnú techniku a pomerne málo sa používa technika, ktorá je z domácich zdrojov. "Verím, že niektoré naše firmy začnú vyrábať pre železnice také zariadenia, ktoré budú pre nás zaujímavé a tiež konkurencieschopné," dodal Švantner.
Ako vláda plní sľub uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou
Čo sľúbili: V železničnej doprave ako cieľ postaviť zvýšenie počtu prepravených osôb a udržanie súčasného objemu prepravovaného tovaru (do roku 2010 minimálne 20% podiel železnice na celkovom objeme prepraveného tovaru v Slovenskej republike) a tak uprednostňovať železničnú dopravu pred cestnou.
Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005
Vláda vytvorí podmienky na rozvoj a rozširovanie železničnej a kombinovanej dopravy s cieľom udržania podielu železničnej dopravy na dopravnom trhu, zvýšenia ochrany životného prostredia a zvýšenia bezpečnosti prepravy.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády SR, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia negatívne. Vláda by mala podporovať efektívne formy dopravy. Efektívnosť železníc je otázna najmä v dôsledku deformovaných cien a každoročných neplánovaných dotácií potrebných na ich fungovanie.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Za súčasnej vlády sa doprava tovaru dostala na minimum od samostatnosti Slovenska. Podiel železníc na celkovom objeme prepraveného tovaru v roku 2008 klesol na 19,2%. Pozitívnou zmenou je po poklese v roku 2007 opätovný nárast počtu prepravených cestujúcich štátnou železničnou firmou ZSSK, i to však iba na úroveň roku 2006.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.