PRAHA. Vedenie Českých aerolínií (ČSA) má na najbližšie obdobie jedného až troch rokov pripravený krízový scenár zbavenia sa až deviatich veľkých lietadiel, s čím by bolo spojené prepustenie až 130 pilotov.
Už vlani ČSA opustilo 60 pilotov. Po ďalšom prepúšťaní by v ČSA zostalo 340 pilotov. O krízovom pláne dnes informoval denník Právo. S tým, že prepúšťanie by sa podľa pravidla tzv. seniority týkalo mladých pilotov, ktorí v ČSA lietajú na menších turbovrtuľových strojoch ATR.
Na miesto prepustených pilotov by nastúpili ich starší kolegovia z veľkých lietadiel, potrebné by však bolo ich preškolenie. Pre niektorých pilotov by tento vývoj znamenal kariérny pád, pretože by sa po pozícii kapitánov veľkých boeingov museli uspokojiť aj s miestom druhého pilota na stroji ATR.
Firma odmieta komentovať
Hovorkyňa ČSA Hana Hejsková tento scenár odmietla komentovať s tým, že spoločnosť uvažuje o niekoľkých variantoch reštrukturalizácie, ale o žiadnom z nich sa zatiaľ ešte nerozhodlo.
Podľa denníka by úspory neboli také jednoznačné. Každý z pilotov Boeingov, ktorý by sa mal presunúť, by sa musel preškoliť. Takéto preškolenie stojí až jeden milión českých korún (39-tisíc eur). V ČSA by sa tak náklady na preškolenie mohli pohybovať rádovo až v stovkách miliónov korún.
Ďalší problém vidí denník Právo v tom, že ČSA by sa zbavili pilotov s nižšími príjmami, ale ponechali si starších a lepšie platených pilotov. Priemerný plat pilota v ČSA je 200-tisíc českých korún, ale starší špičkoví piloti môžu mať plat až pol milióna.
Prijateľnejším riešením než prepustenie pilotov by mohla byť možnosť, aby si prebytoční piloti vzali dlhodobé voľno. Počas neho by mohli pracovať aj u iných leteckých dopravcov, ale mali by možnosť neskôr sa do ČSA vrátiť.
Hospodárenie ČSA sa vlani skončilo stratou 1,8 miliardy Kč.