BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. vykázala v minulom roku prevádzkovú stratu 34 mil. eur, keď rok predtým dosiahla v hlavnej činnosti zisk 58,8 mil. eur pred zdanením, úrokmi, odpismi a amortizáciou (EBITDA). Tržby z nákladnej prepravy klesli železničnému nákladnému prepravcovi o 29,3 % na 273 mil. eur. Ako ďalej vyplýva z údajov, ktoré spoločnosť zverejnila vo štvrtok počas konferencie o intermodálnej preprave v Bratislave, objem nákladnej prepravy vlani predstavoval 33,79 mil. ton, čo bolo medziročne menej o 24,1 %. Na zmiernenie dopadov hospodárskej krízy Cargo vlani získalo štátnu návratnú pôžičku vo výške 166 mil. eur. Európska komisia začala nedávno prešetrovanie, či bol úver poskytnutý v rámci povolenej štátnej pomoci.
Podiel intermodálnej prepravy na celkovej preprave Carga vlani dosiahol 5,9 % a bol medziročne vyšší o 0,75 percentuálneho bodu. Podľa objemu však kombinovaná preprava klesla o 13 % na takmer 2 mil. ton. Dopravný výkon spoločnosti klesol o 34 % na 10,9 mil. vlakových kilometrov. Počet zamestnancov ku koncu vlaňajška sa medziročne znížil o 6 % na 9 826 osôb.
V rámci prepravy sa najviac prepadla tranzitná, a to o 37 % na 7,55 mil. ton. Najviac prepraveného nákladu pripadlo na dovoz v objeme 13,93 mil. ton, čo znamenalo medziročne pokles o 17 %. Preprava do zahraničia klesla o 18 % na 8,43 mil. ton a vnútorná preprava v objeme 3,88 mil. ton bola nižšia o 29 %. Dovoz mal na výkonoch Carga podiel 41,2 %, vývoz 24,9 %, tranzit 22,3 % a vnútorná preprava 11,5 %. Na prepravu uhlia, železnej rudy a kovov pripadalo 51 % tovarov a na stavebniny 47 %. Vyše 72 % tovaru tvorili hromadné substráty, z toho 63 % sypké a 9 kvapalné. Do a z Česka smerovalo 36,2 % prepravy Carga, Ukrajina mala podiel 35,3 %, Maďarsko 13 %, Poľsko 8,3 % a Rakúsko 7,2 %.
Podiel Carga na železničnom prepravnom trhu podľa ton nákladov vlani predstavoval 93,05 %. Celkový objem nákladnej prepravy po železnici v minulom roku dosiahol 35,3 mil. ton a bol medziročne nižší o 23,9 %. Na železnicu pritom pripadalo v rámci celkovej nákladnej dopravy 13 %. Cargo malo ku koncu uplynulého roka spolu 715 rušňov, o 23 menej ako rok predtým. Počet nákladných vozňov firmy medziročne vzrástol o 248 na 14 758 - z toho 7 665 vysokostenných, 3 854 plošinových, 2 315 zakrytých a 924 ostatných.
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Spoločnosť eviduje základné imanie 401,65 mil. eur.
Ako vláda plní sľub rozvíjať podniky v štátnom vlastníctve
Čo sľúbili: Vláda Slovenskej republiky je presvedčená, že aj štát môže byť dobrý hospodár a veď netreba chodiť ďaleko. V Európe máme množstvo veľmi kvalitných firiem v štátnom vlastníctve, ktoré sú dôkazom toho, že aj štát môže spravovať majetok.
Zdroj: Robert Fico, hodina otázok, NRSR, 19.10.2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Ak si štát vo svojom vlastníctve ponechá podniky, mal by zabezpečiť ich efektívne fungovanie.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Mnohé zo štátnych podnikov stagnujú alebo sa ich výkony zhoršujú, pričom do plusových čísel sa nedostali ani v predkrízovom období. Železnice SR, Cargo Slovakia, Slovenskú televíziu, Slovenský rozhlas, Všeobecnú zdravotnú poisťovňu či štátne nemocnice musela vláda zachraňovať dotáciami, resp. návratnou finančnou výpomocou. Proti „nezodpovednému a nehospodárnemu nakladaniu s financiami" protestovali v roku 2009 aj zamestnanci Lesov SR.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.