BRATISLAVA. Zaviedli sme elektronické mýto, ale napokon sa mýtne platí aj neelektronicky. Stačí, ak si dopravca kúpi lístok na konkrétnu trasu. Volá sa to „ticketing". Do mýta sa dostal z iniciatívy ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer). Podľa Európskej komisie je to problém.
„Môže to predstavovať podstatnú zmenu pôvodných podmienok verejnej súťaže," píše predstaviteľ eurokomisariátu pre vnútorný trh v liste, ktorý máme k dispozícii.
Znamená to, že keď sa o mýto súťažilo, o ticketingu nebolo ani zmienky. Ani súťažiaci preto nemohli správne oceniť svoje ponuky a mohli byť diskriminovaní.
Dnes tak ticketing môže zvýhodňovať prevádzkovateľa mýta - firmu SkyToll, ktorej najdrahšia ponuka vyše 852 miliónov eur tender napokon vyhrala. No najprv štátna Národná diaľničná vylúčila tri lacnejšie.
Komisia tiež v liste spochybňuje to, že ticketing automaticky pripadol SkyTollu a nesúťažilo sa o to, kto „lístkové" mýtne zabezpečí.
Sťažnosti a sťažnosti
V Bruseli sa na mýto sťažovali Únia autodopravcov Slovenska, občianska iniciatíva a vyradené konzorcium Slovakpass. Všetkým prekážal aj ticketing.
„Nemôžeme ísť do detailov ale tieto sťažnosti sa týkajú spôsobu, akým sa zmluva na mýto napĺňa v praxi," povedala hovorkyňa eurokomisára pre vnútorný trh Chantal Hughes.
Komisia preto poslala našim orgánom list. Je to doplnenie ku konaniu, ktoré proti nám pre mýto začala v máji minulého roka. Hughes dodala, že čas na odpoveď je 2 mesiace.
SkyToll zvýhodňujú
„Oficiálne nám žiadny dokument doručený nebol," reagoval hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič.
Ticketing mal fungovať do konca marca, ale predvčerom sa minister dohodol s dopravcami, že termín natiahnu.
Vraj to skracuje rady na hraniciach, kde by inak museli čakať na palubné jednotky a podpisovať mýtne zmluvy.
„Pripravujeme zmenu legislatívy tak, aby to mohlo byt platné aj naďalej," povedal Jurikovič. Dokedy, zatiaľ nikto nevie.
Každý deň s ticketingom však šetrí SkyTollu náklady. Jedna palubná jednotka stojí 300 eur. Keďže množstvo dopravcov zaplatí mýto cez lístok, SkyTollu odpadajú náklady na nákup palubných jednotiek, ktoré by inak musel mať každý kamión, hovorí právnik Tomáš Kamenec, zastupujúci vyradené konzorcium Kapsch.
Aj keď sa ticketing zruší, SkyToll ušetrí. Tým, že nemusel nakúpiť naraz trebárs 200tisíc palubných jednotiek, nemusel si na ne napríklad požičiavať a platiť úroky.
Prešetrovanie mýtneho tendra je zatiaľ v prvom štádiu. Ak pochybnosti komisie nevyvrátime, môže sa vec dostať aj na Európsky súdny dvor.