BRATISLAVA. Slovenská banková asociácia (SBA) pre skvalitnenie služieb klientom slovenských bánk uviedla do života projekt jednotného postupu bánk pri presune bežných účtov medzi bankami. Nové pravidlá sú záväzné pre členov asociácie od 1. novembra minulého roka.
Od spustenia projektu v novembri 2009 do konca januára 2010 využilo zjednodušený presun účtov 1050 klientov.
Štatistiku dopĺňa údaj o 77 žiadostiach o presun, ktoré neboli zrealizované z dôvodov na strane klienta. Najčastejšími boli dôvody, kedy klienti neboli majiteľmi účtu, išlo o podnikateľské, nie bežné účty, účty boli vedené v inej mene ako eurách alebo chýbal podpis druhého majiteľa účtu.
Výkonný riaditeľ SBA Ladislav Unčovský hodnotí projekt zjednodušeného presunu účtov ako úspešný. Na základe prvotných skúseností bánk SBA zvažuje v budúcnosti drobné úpravy, ktoré doladia priebeh procesu.
Základom koncepcie "Presunu účtov" sú jednotné pravidlá presunu existujúcich trvalých príkazov a inkás z bežného účtu klienta - fyzickej osoby - vedeného v pôvodnej banke na iný bežný účet toho istého klienta v inej banke. Pôvodná banka zruší pôvodný účet klienta až vtedy, ak má klient v rámci účtu vysporiadané všetky záväzky.
Klient používa novú banku ako primárne miesto kontaktu a za klienta komunikuje s pôvodnou bankou už len nová banka. Pokiaľ to však je potrebné, klient svoju pôvodnú banku musí navštíviť. Pravidlá o presune účtov sa netýkajú platobných kariet. Ak si to banka vyžaduje, klient ich musí odovzdať pôvodnej banke. Zrušenie a prevedenie účtu z jednej banky do druhej si každá finančná inštitúcia spoplatňuje podľa svojich interných cenníkov.