BRATISLAVA. Minister hospodárstva SR Ľubomír Jahnátek prijal dnes zástupcov čínskej spoločnosti Shanghai Construction Group (SCG), ktorých viedol viceprezident spoločnosti Tchung Ťi-šeng. "Vedenie spoločnosti SCG sa zaujímalo o možnosti realizácie výstavby diaľnic formou PPP projektov, k čomu dokážu zabezpečiť finančný kapitál," informoval tlačový odbor Ministerstva hospodárstva (MH) SR na svojej internetovej stránke.
Minister Jahnátek na stretnutí pripomenul, že Slovensko vytvára vhodné podmienky pre všetkých investorov, vrátane podnikania v stavebníctve. Poukázal aj na výhodnú geografickú polohu SR v strede Európy, čo mnohí zahraniční investori využívajú na expandovanie do celej Európy.
Šéf slovenského rezortu hospodárstva zároveň uviedol, že vláda SR má v programe široký rozvoj diaľničnej siete, ktorý v súčasnosti pribrzdila svetová finančná kríza a Slovensko preto víta nové ponuky na účasť v PPP. Spomenul tiež úvahy o predlžení širokorozchodnej trate cez Slovensko až do Viedne, čo by malo význam aj pre dopravný prístup Číny do Európy.
Tchung Ťi-šeng informoval ministra Jahnátka, že spoločnosť SCG má v stavebníctve 40-ročné skúsenosti, pričom napríklad disponuje aj technológiami na výstavbu mrakodrapov vyšších ako 400 metrov.
Podľa MH obrat vzájomného obchodu medzi SR a Čínou v roku 2009 dosiahol úroveň približne 2,80 miliardy eur, z toho dovoz do SR bol v hodnote 2,25 miliardy eur a vývoz zo SR do Číny predstavoval 550 miliónov eur. Saldo zahraničného obchodu SR voči Číne tak bolo vlani vysoko pasívne, a to v hodnote takmer 1,7 miliardy eur.
Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest
Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.
Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005
„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."
Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.