S výrobou áut zamávala nielen kríza, ale aj šrotovné. Vyhliadky automobiliek na Slovensku sú neisté, dopyt je krehký. Ich zamestnanci sa však dočkajú mierneho zvýšenia miezd. VolkswagenKiaPSA Peugeot CitroenVolkswagenKiaPSA Peugeot Citroen
BRATISLAVA. Aj automobilky na Slovensku zažili turbulentný rok. Niektoré vyprodukovali podstatne menej áut ako v roku 2008. Napríklad bratislavský Volkswagen vypustil minulý rok z pásov takmer 106-tisíc áut, rok predtým to bolo 188-tisíc. V roku 2007, keď ešte nebolo po kríze ani stopy, vyrobil Volkswagen v Bratislave takmer 250-tisíc áut.
Koľko u nás vyrobili áut
rok 2008: 188tisíc
rok 2009: 105 997
rok 2008: 201 597
rok 2009: 150 020
rok 2008: zhruba 185tisíc
rok 2009: 203 732
Zdroj: VW, KIA, PSA
Mierny prepad má za sebou žilinská Kia. Naopak, trnavský Peugeot vyrobil v minulom roku o desať percent áut viac než rok predtým.
Dopyt je neistý
Tým, čo čaká automobilky na Slovensku ďalej, si nie sú istí ani ich predstavitelia, ani analytici.
Šéf Volkswagenu Andreas Tostmann nechce odhadovať, ako sa bude závodu tento rok dariť. Upozorňuje však, že koncom minulého roka výroba v závode stúpla. O tom svedčia aj údaje nášho Štatistického úradu. „Podľa nich už tri mesiace rastie výroba áut. Kým v novembri prešla z poklesu na rast o takmer 17 percent, v decembri si medziročne už polepšila o vyše sedemdesiat percent.
Prvý mesiac tohto roka priniesol nárast o viac ako 40 percent,“ povedala analytička Poštovej banky Eva Sadovská. Porovnávať koniec roka 2009 s koncom roka 2008 však môže byť podľa nej zavádzajúce, lebo v roku 2008 už bolo tiež cítiť krízu.
Končia opatrenia vlád
Zamestnanci a nárast platov
Počet zamestnancov: 6500
Rast miezd: 3 % od 1. mája 2010.
Počet zamestnancov: 2800
Plat: plus 2,5 % od februára 2010, od júla ešte plus 1 %.
Počet zamestnancov: 3000
Rast platov: 1,5 % od januára.
Firmy okrem zvýšenia základných platov zvýšili iné typy odmien
Zdroj: VW, Kia, PSA
Okrem toho analytička upozorňuje na ďalšie riziko: „V súčasnosti silnejú hlasy z obáv, čo sa bude diať s globálnou ekonomikou po vypršaní efektov protikrízových opatrení veľkých vlád.“
Tento problém si už dnes naplno uvedomujú v trnavskom Peugeote.
Automobilka totiž stopne počas nasledujúcich troch mesiacov výrobu na 13 dní. Podľa hovorcu firmy Petra Šveca je za tým práve pokles dopytu na západných trhoch. „V Nemecku bol výrazný prepad na trhu. Dá sa pripísať zrušeniu takzvaného šrotovného,“ povedal Švec.
Šrotovné minulý rok pomáhalo najmä výrobcom malých áut. Ďalší takýto výrobca – žilinská Kia – sa nateraz problémov neobáva. Podľa svojho hovorcu Dušana Dvořáka sa chce automobilka dostať tento rok na úroveň výroby z roku 2008. Firma verí, že jej k tomu pomôže výroba nového modelu – Hyundai ix35.
Podobne sa na inovácie spolieha aj Volkswagen. Očakáva, že výrobu zdvihnú najmä nové modely malého rodinného auta – Volkswagen UP! a hybridný Touareg.
Všetky tri automobilky na Slovensku napriek kríze zvyšovali mzdy. Vo Volkswagene tomu predchádzala štrajková pohotovosť, ale odborári vyrokovali nárast platov o tri percentá a okrem toho jednorazovú výplatu vyše 200 eur. Volkswagen je pritom automobilka, ktorej výrazne ubudlo kmeňových zamestnancov – zo 7800 v roku 2008 ich zostalo 6500. Pritom ešte pred krízou zamestnávala firma aj agentúrnych zamestnancov, ktorých počty nezverejňuje.