MOCHOVCE. Tie sa obrátili na Aarhuský výbor do Ženevy so sťažnosťou voči správnemu procesu súvisiacemu s výstavbou 3. a 4. bloku elektrárne v Mochovciach. Hlavnou výhradou organizácií je podľa slov hovorkyne Greenpeace Slovensko Lucie Szabovej fakt, že stavebné povolenie na tretí a štvrtý blok EMO z roku 1986 bolo považované za dostačujúce, pričom v roku 2008 došlo k povoleniu od Úradu jadrového dozoru na zmenu stavby. Zároveň nebola verejnosti umožnená účasť v konaní, čo je podľa uvedených organizácií v rozpore s medzinárodnými záväzkami, tvrdí Szabová. Volení predstavitelia občanov regiónu reagovali na tieto tvrdenia listom adresovaným Aarhuskemu výboru, v ktorom vyjadrujú svoje stanovisko k dostavbe a fungovaniu Atómovej elektrárne Mochovce. "Zástupcovia rôznych zelených združení sa usilujú vystupovať v mene všetkých dotknutých občanov, ale nikdy sme nemali pocit, že sa skutočne zaujímajú o naše problémy a potreby. Práve naopak, máme stále pocit, že im ide o ich vlastnú špecifickú agendu bez ohľadu na realitu a nemajú záujem o konštruktívne riešenie problémov," uviedli v liste.
Obce nachádzajúce sa v bezprostrednej blízkosti Atómovej elektrárne Mochovce sú združené v dvoch regionálnych záujmových združeniach, v Záujmovom regionálnom združení miest a obcí Mochovce v 20-kilometrovom ochrannom pásme a v Združení obcí v päťkilometrovom ochrannom pásme elektrárne. "Napriek tomu, že sme výstavbou a prevádzkou elektrárne potenciálne najohrozenejšia skupina, podpora týchto činností je u obyvateľov v regióne Mochovce najvyššia na Slovensku. Nie je to však len vďaka benefitom súvisiacim s existenciou elektrárne, ale podľa nášho názoru najmä kvôli dobrej informovanosti obyvateľstva o všetkých aspektoch životného cyklu atómovej elektrárne. Ako zástupcovia oboch združení a Občianskej informačnej komisie sa pravidelne stretávame s vedením elektrárne a Úradu jadrového dozoru SR, kde získavame všetky potrebné informácie. V rámci samotného procesu EIA pre 3. a 4. blok Atómovej elektrárne Mochovce, ktorý bol koordinovaný všetkými dotknutými orgánmi verejnej moci, sme sa priamo zúčastnili na posudzovaní dokumentácie a mali sme možnosť sa zúčastniť aj na verejných prerokovaniach, ktoré sa konali v Bratislave, vo Viedni a v Ostrihome," uvádza sa v liste, ktorý podpísali predsedovia obidvoch združení, starostovia a primátori miest a obcí.
Aarhuský výbor zasadá každé tri mesiace a väčšinou prediskutuje jednu až tri sťažnosti. Rozhodnutie výboru je právne záväzné rozhodnutie najvyššieho medzinárodného významu a v rozhodnutí môže výbor vyzvať Slovensko, aby chybu napravilo, napríklad znovuzačatím celého procesu povoľovania a posudzovania. V najhoršom prípade môže dôjsť k žalobe na Slovensko na Európskom súdnom dvore, ktorú môže podať iný členský štát alebo priamo Európska komisia. Aarhuský dohovor bol pprijatý v júni 1998, platnosť nadobudol 30. októbra 2001. Podpísalo ho 40 štátov a ratifikovalo príp. pristúpilo k nemu 30 štátov vrátane Európskeho spoločenstva. Vo vzťahu k Slovenskej republike dohovor nadobudol platnosť 5. marca 2006. Aarhuský dohovor zaručuje verejnosti právo na prístup k informáciám o životnom prostredí, účasť verejnosti na rozhodovacom procese a právo na prístup k spravodlivosti v záležitostiach životného prostredia.