BRATISLAVA. Úrovne, na ktorých stála pred vypuknutím svetovej hospodárskej krízy, zrejme opäť dosiahne najskôr na budúci rok. ČTK to dnes povedal prezident Združenia automobilového priemyslu (ZAP) Jozef Uhrík. Na Slovensku vlani spadla výroba áut medziročne asi o pätinu na 463.000 vozidiel.
"Dnes som toho názoru, že keď sa priblížime k polmiliónovej hranici, (...) bude to veľký úspech," poznamenal Uhrík, ktorý stojí aj na čele Zväzu slovenského priemyslu. Dynamickejší rast produkcie vozidiel by sa mohol znovu objaviť v druhej polovici roka 2011, odhadol.
Najväčším výrobcom áut na Slovensku sa vlani stal PSA Peugeot Citroën. Francúzska značka zvýšila produkciu medziročne asi o desatinu na 207.128 vozidiel. Prepad výroby o vyše dve pätiny vykázala slovenská dcéra nemeckého koncernu Volkswagen. Z výrobných liniek v bratislavskom závode zišlo 105.997 áut. Závod kórejskej automobilky KIA Motors pri Žiline opustilo 150.015 automobilov, teda o približne štvrtinu menej ako v roku 2008.
Výroba áut na Slovensku dosiahla vrchol predvlani, keď trojica fabrík vyprodukovala vyše 575.000 vozidiel. Automobilový priemysel sa v uplynulom období stal jedným z ťahúňov slovenského exportu a hospodárstva. Závody v čase krízy čelia poklesu dopytu zo zahraničia, ktorý čiastočne dokázalo podporiť šrotovné vo viacerých krajinách.
Uhrík dnes diskutoval s podnikateľmi na konferencii o konkurencieschopnosti slovenského priemyslu. Zdôraznil, že najmä menšie a stredné slovenské firmy by sa mali viac zamerať na inovácie a investície do výskumu a vývoja, ktoré by im mohli pomôcť lepšie sa presadiť na trhu v období po utíchnutí následkov krízy.