BRUSEL. British Airways sa z neho po víkendovom trojdňovom proteste palubného personálu spamätávajú, ale už sa pripravujú na nový štrajk, ktorý sa má začať 27. marca a bude trvať až do konca mesiaca.
Ak sa štrajková vlna v aerolíniách rozšíri, alebo bude pokračovať do leta, bude to mať nepriaznivý vplyv na nadchádzajúcu turistickú sezónu v južnej Európe. Tú postihla globálna kríza najsilnejšie zo starého kontinentu, a to sťaží obnovu jej hospodárskeho rastu.
Portugalský minister hospodárstva José Vieira da Silva varoval, že štrajk pilotov TAP poškodí domáci turistický priemysel veľmi silno.
Základnou príčinou štrajkov sú finančné ťažkosti, ktorým čelí odvetvie a znižovanie nákladov, ktoré treba urýchliť, aby si aerolínie zachovali konkurencieschopnosť.
V minulom desaťročí európske aerolínie nakupovali vo veľkom rozsahu lietadlá, aby dokázali čeliť tlaku konkurentov, dubajskej spoločnosti Emirates alebo Etihad zo susedného Abú Zabí. Tým sa súčasne bránili, aby neklesli do nižšieho rangu v odvetví.
Proces posilňovania európskych aerolínií sprevádzali akvizície a fúzie vo vnútri európskeho trhu. Nové spoločnosti sa snažili o udržanie si podielu na ňom.
Avšak hospodársky pokles, ktorý viedol k zníženiu počtu cestujúcich aerolínií, stlačil ich výnosy o 10 až 15 %. Niektoré aerolínie sa tak dostali na okraj bankrotu. Avšak ak znížia prevádzkové náklady a obmedzia služby, môžu sa zachrániť.
Vedenie Lufthansy dostalo dnes veľmi zlú správu. Posádky lietadiel budú štrajkovať od 13. do 16. apríla. Chcú vyššie platy, lepšie pracovné podmienky a istotu, že sa ich pracovné miesta zachovajú.
Posledný štrajk palubného personálu priniesol British Airways stratu 31,5 milióna USD (23,30 milióna eur). Ďalší štrajk bude zrejme ešte drahší.
Informovala o tom agentúra AP.