BRATISLAVA. Ekonomická kríza, ktorá v sebe zahŕňa hrozbu štátnych bankrotov, platobnú neschopnosť etablovaných spoločností, stúpajúcu nezamestnanosť alebo miliónové odmeny vyplácané bankárom, zanechala na zákazníkoch svoje stopy a následkom toho utrpela ich dôvera v banky a poisťovne. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti GfK Marktforschung, ktorý sa týka stupňa dôvery nemeckého obyvateľstva k niektorým štátnym a európskym inštitúciám, bankám a poisťovacím spoločnostiam.
Zákazníci v súčasnosti dostávajú len veľmi málo atraktívnych a na mieru šitých ponúk od bánk a poisťovní prítomných na trhu. Nie je to len vďaka historicky nízkym úrokom na vkladoch, ale aj kvôli skutočnosti, že potreby zákazníkov sa podľa GfK v mnohých prípadoch jednoducho neberú do úvahy.
Celkovo vládne v Nemecku veľmi citeľná atmosféra skepticizmu voči bankovému a poisťovaciemu sektoru. Zo všetkých respondentov len 17 % vo všeobecnosti ešte stále dôveruje bankám a len 13 % poisťovniam. Zákazníci konkrétnych bánk a poisťovní však podľa GfK vykazujú podstatne vyššiu úroveň dôvery vo svoju vlastnú inštitúciu, 60 % dôveruje svojej banke a 40 % svojej poisťovni.
Úroveň dôvery v kontaktné osoby je 34 % v bankovníctve aj v poisťovníctve. Vo všeobecnosti majú zákazníci tendenciu pripisovať negatívne skúsenosti z minulosti osobnému poradcovi a nie danej inštitúcii ako takej. Celkovo 58 % zákazníkov bánk a 56 % zákazníkov poisťovní verí, že ich poradca im predáva produkty, ktoré nepotrebujú. Polovica zákazníkov súhlasí s výrokom, že poradcovia riešia potreby svojich klientov a vysvetľujú im jednotlivé produkty zrozumiteľným spôsobom.
Do prieskumu bolo zapojených 1 013 respondentov, ktorí odpovedali na otázky v marci 2010. Prieskum sa zameriaval na tri dôležité oblasti, a to súčasná úroveň dôvery v inštitúcie, dôvera zákazníkov v ich vlastné banky a poisťovne a základné dimenzie dôvery ako takej.
GfK Group poskytuje komplexný rozsah informačných a poradenských služieb vo svojich troch obchodných sektoroch - Custom Research, Retail and Technology a Media. Ako spoločnosť venujúca sa prieskumu je prítomná vo viac než 100 krajinách a zamestnáva vyše 10 tis. pracovníkov.