BRATISLAVA. Samostatný bežný účet už dávno nie je v móde. Poplatková politika bánk pomerne úspešne presviedča klientov, že sa im viac oplatí niektorý z balíkov, ktorý zahŕňa niekoľko transakcií za jeden mesačný poplatok.
Banky chcú však aktívnych klientov. Niektoré z nich preto pod vyššiu cenu balíka ukryli neobmedzený počet automatizovaných transakcií.
„V skutočnosti klient neobmedzený počet transakcií nikdy nevyužije, ale dobre sa to komunikuje a pre banky to nie je nákladné," hovorí Maroš Ovčarik, analytik portálu financnahitparada.sk.
Zvýhodnili majetných
Slovenská sporiteľňa ponúka osobný účet s neobmedzeným množstvom elektronických transakcií od vlaňajšieho leta. Je za mesačný poplatok 4,90 eura.
Balík je určený novým klientom, tí doterajší sa preň môžu rozhodnúť dobrovoľne.
Podstatne väčší rozruch spôsobil balík Tatra Personal, za ktorý od novembra vymenila všetky dovtedajšie balíky Tatra banka. Personal stojí päť eur mesačne. Tatra banka podobne ako sporiteľňa zvýhodňuje majetnejších či aktívnejších klientov.
Cenu za Tatra Personal si na polovicu môžu znížiť klienti, ktorí majú v banke dva úvery, prípadne zaplatia v jednom mesiaci aspoň 10-krát svojou debetnou kartou. Zľavy možno kombinovať.
Za Tatra Personal neplatia tí, ktorí majú v banke aspoň 10-tisíc eur. Rátajú sa vklady aj investície.
Poplatok za Osobný účet v sporiteľni neplatí klient vtedy, ak má na svojom bežnom účte 10-tisíc eur.
Cenu si klient môže znižovať platbou kartou. Za každý nákup zaplatený kartou mu sporiteľňa zníži cenu balíka o 0,5 percenta z ceny nákupov. No ak chce ušetriť jedno euro, musí urobiť nákup aspoň za 200 eur.
Niekto ušetrí, iný nie
Nový balík si namodelovala aj UniCredit Bank. Balík Champion za 3,99 eura mesačne nahradí od mája lacnejší balík Smart za 2,29 eura mesačne a balík Silver za 4,99 eura mesačne.
Banka uviedla, že klienti, ktorí už majú Smart alebo Silver, si ich môžu ponechať.
Balík Champion zahŕňa na rozdiel od Osobného účtu a Personalu aj jeden vklad a jeden výber hotovosti v pobočke.
VÚB od marca zvýšila cenu piatich flexiúčtov, pri dvoch balíkoch šla s cenou dole. Balík za 2,89 eura si mohol klient pôvodne vyskladať zo štyroch až z piatich produktov. Od marca stojí 3,5 eura, teda o 61 centov viac.
Klient si v rámci neho môže zvoliť od štyroch do šiestich produktov. Niekto tak ušetrí, iný nie.
Platíme podľa toho, čo banky pribalia
Bankové balíky k bežným účtom si treba vyberať podľa toho, čo najviac využívame. Platí však, že čím viac využívame elektronické bankovníctvo, tým viac šetríme.
BRATISLAVA. Viete, čo zahŕňa váš balík služieb k bežnému účtu? Sú v ňom zahrnuté výbery z cudzích bankomatov či zadávanie príkazov v pobočke? Čím viac vieme o svojom balíku, tým viac môžeme ušetriť. Napríklad tak, že ho zmeníme, ak je ten náš nevyhovujúci.
Banky umožňujú zmenu balíka zo starého na nový bezplatne. „Zmena je možná kedykoľvek, špeciálne to neregulujeme," hovorí Bernadetta Múdra z Poštovej banky.
Podobne sa správajú aj ostatné banky. „Nie je to nijako časovo viazané, čiže ak by klient chcel teoreticky prejsť na flexiúčet, môže to spraviť kedykoľvek," vysvetľuje Michal Kopecký z VÚB Banky.
Služby úradníka sú drahé
Pri bežnom účte je výhodné sledovať, aké služby rôzne banky zahŕňajú do svojich balíkov. Čo jedna má v cene balíka, iná to môže mať špeciálne spoplatnené.
„Najjednoduchší spôsob, ako ušetriť na bankových poplatkoch, je aktívne využívanie bankových služieb, ktoré sú v cene balíka," konštatuje Štefan Frimmer zo Slovenskej sporiteľne.
Najbežnejšími službami, ktoré obsahuje väčšina balíkov, je internetbanking, povolené prečerpanie na účte, zriadenie trvalých príkazov a inkás cez internet, platby kartou u obchodníka, výbery z bankomatov vlastnej banky či elektronická medzinárodná platobná karta.
Najdrahšie je využívanie služieb bankových úradníkov priamo na pobočke. Banky však spoplatňujú navyše aj také služby, ako napríklad výber hotovosti z bankomatu inej banky.
„Služby, ktoré klient využíva nad rámec balíka, sú spoplatnené podľa aktuálneho cenníka. Ide prevažne o poplatky napríklad za bezhotovostné prevody nad rámec balíka služieb, alebo výbery, či vklady v hotovosti v pobočke banky, ale aj výbery platobnou kartou v bankomatoch iných bánk na Slovensku a v zahraničí," hovorí Zuzana Ďuďáková z UniCredit Bank.
Pre každého niečo
Niektoré banky poskytujú po zohľadnení zliav balíky služieb zadarmo pre všetkých klientov. Rôzne zľavy možno získať po splnení určitých podmienok, pričom môžu byť až do výšky sto percent z poplatku za vedenie balíka.
Podmienky sú napríklad naviazané na aktívne využívanie balíka alebo na využívanie aj ďalších produktov danej banky, prípadne celej bankovej skupiny.
Najbežnejšie je motivovanie klienta formou udržiavania priemerných zostatkov na účtoch, prípadne na sporiacich produktoch danej banky.
Pre všetkých však platí, že šetria, ak uprednostňujú platbu kartou, internetbanking a nechávajú si zasielať výpisy elektronicky.
Katarína Ragáčová
Za zrušenie účtu nemusíte vždy platiť
Pri presune bežného účtu klienta ku konkurencii banky postupujú podľa dohodnutých pravidiel.
BRATISLAVA. Pokiaľ ste si našli vhodnejší balík služieb v inej banke a rozhodnete sa presunúť svoj účet tam, za zrušenie toho pôvodného od vás banka nebude pýtať poplatok.
Podmienkou však je, že ste v nej mali účet dlhšie ako rok. Určuje to zákon o platobných službách. Ak ročnú lehotu nedodržíte, zrušenie účtu v banke vás môže vyjsť na viac ako šesť eur. Nie však všade. Záleží na podmienkach konkrétnej banky.
Niektoré poplatok neúčtujú, ani keď zrušíte účet založený pred menej ako rokom.
Pri presune bežného účtu klienta ku konkurencii banky postupujú podľa pravidiel dohodnutých so Slovenskou bankovou asociáciou.
Podľa nich majú nová a pôvodná banka spolupracovať tak, aby zladili plnenia z pôvodného účtu s presunom povinností na nový účet, a to vo „vhodnom čase", čo však môže trvať aj mesiac.
Prípadné poplatky si účtuje každá banka podľa vlastného sadzobníka. Pôvodná banka nemusí povoliť zrušenie účtu vtedy, ak si klient v nej nevyrovnal záväzky. Napríklad nevyrovnal debet, alebo ešte neprešli všetky platby uhradené kartou.
Prechod z jedného balíka na druhý v rámci banky je spravidla bezplatný bez ohľadu na to, ako často služby meníte. Pri úhrade mesačných poplatkov potom banka vychádza z toho, aký produkt mal klient aktívny posledný deň v mesiaci. Niekde povolia zmenu balíka len k prvému dňu mesiaca.
Zákon o platobných službách priniesol aj iné zmeny. Napríklad od tohto roka vám banka musí raz mesačne poslať výpis z účtu zadarmo.
Halka Tytykalová