RUSSELHEIM. Závodná rada, ktorá presadzuje záujmy všetkých zamestnancov firmy, nie je zatiaľ ochotná pristúpiť na požiadavku vedenia, aby v nasledujúcich piatich rokov prispeli pracovníci k ozdraveniu firmy celkovou sumou 1,325 miliardy eur. Priblíženie stanovísk oboch strán je v nedohľadne.
V utorok (23.3.) obvinila závodná rada šéfa Reillyho, že znovu urobil strategické rozhodnutie bez dohody s ňou. Reilly rozhodol, že sa elektromobil Ampera bude montovať v Anglicku.
Londýnske The Times citovali v utorok Reillyho, že vyhliadky na výrobu Ampery v Ellesmere Porte sú dobré. Manažér poukázal na to, že Ampera je dosť podobná Astre a modely majú veľa spoločných komponentov. Predpokladá, že ročne by sa mohlo vyrobiť okolo 50.000 elektrických automobilov.
Britská vláda sa už zaručila za miliardové úvery pre Opel-Vauxhall. V ostatných krajinách, v ktorých má Opel kapacity, vlády podporu ešte neschválili. GM očakáva, že v nich dostane celkovú štátnu pomoc 1,8 miliardy eur. Sám chce na záchranu svojej európskej dcéry poskytnúť 1,9 miliardy eur. V predchádzajúcom období hovoril GM len o 600 miliónoch eur, ktoré môže na túto akciu vyčleniť.
Šéf rady Klaus Franz pokladá Reillyho oznámenie o výrobe Ampery v Anglicku za provokáciu.
"Narazí u nás na absolútne nepochopenie. Reilly o veci nehovoril s nikým," uviedol nemenovaný zástupca predsedu dozornej rady. Navyše, kapacita v anglickom závode je už vyťažená. Manažment tam už preložil z Rüsselsheimu výrobu modelu Astra Caravan.
V Rüsselsheime sú námietky proti tomu, že sa vrchnostenským spôsobom rozdeľuje výroba vozidiel, ale súčasne sa žiada, aby sa pri delimitácii výroby presúvala tam z iných krajín aj štátna pomoc a príspevok zamestnancov na záchranu európskej dcéry GM.
Analytici však tvrdia, že ak zamestnanci Opela neprispejú požadovanou sumou k ozdraveniu firmy, nepodarí sa ju zachrániť. Členovia závodnej rady a odborári odmietajú aj plánované zatvorenie závodu Opela v belgických Antverpách.
Napätie v európskej dcére GM bude zrejme v nasledujúcich týždňoch rásť a vyvrcholí na konci polroka, keď sa má zastaviť výroba v Antverpách.
Informovala o tom agentúra DPA a denníky Financial Times Deutschland, Die Welt a Handelsblatt.