TRNAVA. Samosprávne kraje majú za prvý štvrťrok 2010 výpadky z daní z príjmu fyzických osôb v celkovej výške viac ako 33 mil. eur. Ak sa situácia nezlepší, pomôcť by mala vláda. Vyplýva to zo zasadania združenia predsedov samosprávnych krajov SK8, ktoré sa vo štvrtok a piatok konalo v Trnave.
Ako na piatkovej tlačovej konferencii uviedol predseda SK8 a zároveň trnavský župan Tibor Mikuš, zhodnotenie finančnej situácie jednotlivých regiónov ukázalo, že kraje majú v priemere výpadok z daní z príjmu fyzických osôb vo výške 27 %. "V každom úrade bude robená analýza cash-flow, budú zintenzívnené šetriace zariadenia a aktivity, to znamená, že pravdepodobne budú zastavené ďalšie kapitálové výdavky, pretože kríza je vážna," zhodnotil Mikuš.
S predsedami samosprávnych krajov sa mal vo štvrtok stretnúť aj Robert Fico, pre povinnosti v Bruseli to však nestihol. Tieto informácie mu preto chcú poslať listom. "Zároveň ho požiadame o stretnutie, na ktorom by sme chceli riešiť pomoc pre samosprávne kraje, pokiaľ tento vývoj bude pokračovať," dodal Mikuš. Má ísť o krátkodobú finančnú výpomoc, ktorej výšku však Mikuš zatiaľ nechcel špecifikovať.
Župani sa však zhodli na tom, že pomoc štátu musí byť systémová. "Zásadné riešenie vidíme v prijatí strategického rozhodnutia, ktoré sa bude týkať celého prerozdelenia daní z príjmu fyzických osôb optimálnejším spôsobom v prospech vyšších územných celkov, miest a obcí. Myslíme si, že sa dá urobiť spravodlivejšie delenie," povedal Mikuš. Dodal, že súčasné prerozdelenie financií, podľa ktorého si štát necháva 6,2 percenta podielových daní, sa ukazuje ako nevýhodné pre samosprávne kraje.
"Vieme si predstaviť, že z peňazí pre štát by nejaké percento mohlo pomôcť samosprávnym krajom," uviedol Mikuš. Tomuto kroku však podľa neho musí predchádzať vážna diskusia, ktorá by sa mohla začať najskôr na jeseň.
Kraje nechcú na svojich cestách ťažkú dopravu
TRNAVA. Samosprávnym krajom spôsobuje problémy tranzitná nákladná doprava, ktorá poškodzuje cesty druhej a tretej triedy v ich vlastníctve. Župani preto chcú iniciovať list ministrovi dopravy so žiadosťou o spracovanie právnej úpravy platnej pre celé Slovensko, ktorá by zamedzila neoprávnenému vjazdu nákladných áut na cesty druhej a tretej triedy. Uviedli to na dnešnej tlačovej konferencii po rokovaní združenia predsedov samosprávnych krajov SK8.
Podľa županov sa situácia zhoršila po zavedení mýta. „To, čoho sme sa obávali sa naplnilo. Po našich cestách chodí v rôznej miere a intenzite ťažká oprava, ktorá nie je určená na tieto cesty, konštruované ako obslužné. Ukazuje sa, že z približne 14-tisíc kilometrov ciest vo vlastníctve krajov je poškodených asi 17 percent,“ uviedol predsedu združenia SK8 a zároveň trnavský župan Tibor Mikuš.
Dodal, že ak by tieto cesty boli trvale využívané na tranzitnú dopravu, boli by totálne zničené a ich rekonštrukcia by stála približne 500 miliónov eur. Nitriansky župan Milan Belica poukázal na to, že využívanie ciest druhej a tretej triedy tranzitnou dopravou spôsobuje problémy nielen krajom, ale aj štátu, ktorý tak prichádza o peniaze z mýta.
Kraje tiež požadujú opatrenia, ktoré zabránia aj poškodzovaniu majetku občanov. Tranzitná doprava totiž spôsobuje aj praskanie múrov domov. Cestári v krajoch v súčasnosti monitorujú zvýšený pohyb vozidiel na cestách druhej a tretej triedy, pričom v apríli má byť monitorovanie ešte posilnené v spolupráci s ministerstvom dopravy.
SITA