GÖTEBORG. Vedenie Volva v sobotu (27. 3.) neskoro večer oznámilo, že sa médiá a verejnosť dozvedia podrobnosti transakcie dnes na tlačovej konferencii, ktorá sa uskutoční od 15.15 h SELČ v Göteborgu.
Čínsky koncern Geely a americký Ford sa v decembri minulého roku rámcovo dohodli na obchode. Odvtedy sa však rokovalo o hodnote Volva. Podľa údajov, ktoré uverejnila tlač, Geely zaplatí za automobilku 1,3 miliardy eur.
Ročná produkcia Volva prekračuje 300.000 vozidiel. Od roku 1999, v ktorom ju dôsledne oddelili od rovnomenného výrobcu nákladných automobilov, pôsobí vo Forde ako samostatná produkčná jednotka. Americký majiteľ sa v dôsledku problémov vyvolaných krízou rozhodol predať ju, aby sa mohol plne sústrediť na reorganizovanie svojich hlavných domácich kapacít.
Postavia závod v Číne
Geely plánuje zachovať značku a organizačnú štruktúru vrátane centrály, výrobných kapacít a výskumného centra - vo Švédsku. Šéf Geely Li Šu-fu však už plánuje otvoriť závod v Pekingu, ktorý by mal vyrábať ročne 300.000 vozidiel Volvo, alebo toľko áut, koľko sa ich teraz vyrába v zahraničí pre mimošvédsky trh.
Čína predstihla vlani počtom predaných osobných automobilov Spojené štáty. V Číne sa ich predalo vyše 13,6 milióna, v USA približne 10 miliónov. Tento rok sa očakáva rast čínskeho trhu asi o 8 %, malo by sa tam predať do 15 miliónov vozidiel.
Čínski výrobcovia sa chcú presadiť s produkciou aj na západných trhoch. Pokusy im zatiaľ nevyšli, chýbala im technológia a modely rešpektované zákazníkmi. Získaním Volva môžu Číňania rýchlejšie prekonať prekážky, ktoré im bránia dosiahnuť ambiciózny cieľ.