WASHINGTON. Americký národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) a Americká akadémia vied budú skúmať dôvody náhleho zrýchľovania áut Toyoty, ktoré viedlo k rozsiahlemu zvolávaniu vozidiel japonskej automobilky na opravy.
Toyota musela pre nečakané zrýchlenia áut a problémy s plynovými pedálmi zvolať na opravy viac než 8 miliónov áut, z toho okolo 6 miliónov v USA.
Poznatky expertov z NASA v oblasti elektroniky, počítačovej techniky a analýzy rizík by mali podľa amerického ministra dopravy Raya LaHooda zabezpečiť podrobné preverenie.
Samostatnú štúdiu vypracuje aj Americká akadémia vied. V nej bude preverovať náhle zrýchľovanie áut a činnosť autoelektroniky nielen v prípade Toyoty, ale z pohľadu celého automobilového priemyslu.
Štúdia, ktorej vypracovanie sa odhaduje na 15 mesiacov, by mala nielen zhodnotiť problém zrýchľovania, ale určiť, do akej miery sa na probléme podieľala elektronika a potom navrhnúť vláde ako docieliť zvýšenie kvality elektronických kontrolných systémov v autách.
Toyota: Nabudúce zareagujeme na sťažnosti skôr
TOKIO. Japonská automobilka Toyota dnes prisľúbila, že v budúcnosti bude rýchlejšie reagovať na sťažnosti zákazníkov. Oznámila to na prvom zasadnutí výboru expertov na kvalitu, ktorý vytvorila v úsilí zachrániť reputáciu poškodenú rozsiahlym zvolávaním áut na opravy.
Toyota vymenovala šéfov tímov expertov na kvalitu v niekoľkých regiónoch sveta vrátane Severnej Ameriky, kde musela pre nečakané zrýchľovanie vozidiel zvolať na opravy najväčší počet áut. V USA to bolo asi 6 miliónov vozidiel z celkovo 8 miliónov zvolaných vo svete. Cieľom je umožniť zákazníkom, aby sa v prípade problémov mohli ich sťažnosti čo najrýchlejšie dostať do ústredia Toyoty v Japonsku.
"Načúvanie zákazníkom je pre Toyotu kľúčové, ak chce u nich opäť získať dôveryhodnosť," povedal prezident japonskej firmy Akio Tojoda na tlačovej konferencii po zasadnutí výboru. "Vytvárame preto systém na rýchlejšie reagovanie v prípade sťažnosti," dodal. Prvú správu by mal výbor zverejniť v júni.
Okrem toho automobilka opäť informovala, že do nových modelov, ktoré sa budú vyrábať v tomto roku, zavedie takzvanú záchrannú brzdu. To znamená systém, ktorý pri súbežnom stlačení brzdového a plynového pedálu uprednostní činnosť bŕzd. Tento systém v svojich autách plánujú v reakcii na problémy Toyoty zaviesť aj iné automobilky.
TASR