Bratislava 1.mája (TASR) - Takmer 1 300 sťažností adresovali vlani ľudia na Sociálnu poisťovňu. Týkali sa najmä oblasti dôchodkov, činnosti posudkových komisií sociálneho zabezpečenia, nemocenského poistenia a poskytovania kúpeľnej starostlivosti. Spolu s 50 žiadosťami nevybavenými v minulom roku, mala poisťovňa na prešetrenie 1 340 sťažností.
Priamo vybavila 1 181 podaní, ktoré obsahovali 1 419 bodov. Z nich 1 300 posúdila poisťovňa ako neopodstatnené. "Ako po iné roky v nich prevládal subjektívny názor a postoj pisateľov, najmä však neznalosť všeobecne záväzných právnych predpisov respektíve ich svojvoľné vysvetľovanie vo vlastný prospech. Sťažovatelia sa napríklad cítili ukrivdení za to, že ich dôchodky nie sú primerané pracovným zásluhám, že ich zdravotný stav nebol správne posúdený, vyjadrovali nespokojnosť s postupom posudkových komisií, ktoré nevyhoveli ich subjektívnym požiadavkám," vysvetlila hovorkyňa poisťovne Andrea Kadnárová. Ľudia tiež kritizovali platnú legislatívu v oblasti nemocenského poistenia a dôchodkového zabezpečenia, podľa ktorej boli ich nároky zhodnotené.
Zo 119 opodstatnených námietok voči poisťovni sa takmer polovica vzťahovala na posúdenie zdravotného stavu a takmer 34 % na dôchodky. V 69 prípadoch chybu zavinili priamo zamestnanci Sociálnej poisťovne, v 5 iná fyzická osoba, v ďalších 5 právnická osoba a v 40 bola príčinou zmena zdravotného stavu dôchodcu. Spolu 63 sťažností odstúpila poisťovňa na vybavenie iným orgánom a 23 sťažností dôchodcov odložila, pretože sa jej nepodarilo nájsť v evidencii identifikačné údaje o ich totožnosti. Ku koncu decembra jej ostalo nevybavených 73 podaní.
Ako informovala A. Kadnárová, jednoduché sťažnosti bez potreby ich prešetrovania vybavuje poisťovňa bezodkladne, v zložitejších prípadoch do 30 dní a vtedy, ak je potrebná spolupráca aj s inými orgánmi alebo osobami, do 60 dní.
* san gl