BRATISLAVA. Sedemdesiatpäť kilometrov úsekov diaľnice medzi Martinom a Prešovom vyjde na 9,13 miliardy eur. Toľko podľa dnešných odhadov zaplatíme za 30 rokov, počas ktorých budeme cestu splácať. Píše sa to v najnovšom dodatku k zmluve pre tento projekt PPP (verejno súkromného partnerstva).
Cena za PPP l 1. balík: 75 kilometrov medzi Martinom a Prešovom : 9,13 miliardy eur. 2. balík: zhruba 50 kilometrov medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami: 3,76 miliardy eur. 3. balík: úseky v okolí Žiliny: 8,5 miliardy eur. * Ide o maximálnu cenu počas 30 rokov splácania, v prípade prvého a tretieho balíka zatiaľ nie je cena definitívna.
Pred pár mesiacmi rátalo ministerstvo dopravy s oveľa nižšou sumou za túto cestu - 7,8 miliardy eur. No ani najnovší „odhad vyše 9 miliárd eur nemusí predstavovať konečnú cenu. Definitívne áno totiž ešte banky nepovedali.
„V podstate čakáme len na finančné uzatvorenie s bankami. To môže byť ukončené do tridsiateho apríla," povedal minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer). Čaká sa podľa neho na to, či Európska komisia schváli 700miliónovú štátnu garanciu na úver od Európskej investičnej banky.
Rozhodne nejde o prvý dodatok pri zmluvách PPP. Podobne divoko sa vyvíjal napríklad projekt na cestu z Nitry do Tekovských Nemiec.
Dodnes však nikto nevie, či sú cesty v réžii súkromníka pre daňových poplatníkov výhodnejšie, než keby ich staval sám štát za eurofondy a rozpočtové zdroje. Toto tajomstvo by mali odkrývať dôkladné analýzy.
„Vierohodnosť uvedených analýz je pochybná, keďže bez detailných prepočtov zásadne zvýhodňujú PPP projekty," píše na blogu Peter Goliaš z inštitútu INEKO. Reč je o analýzach ministerstva dopravy. Rezort sa pritom dlho zdráhal, kým analýzy sprístupnil aspoň na nahliadnutie.
Z analýz ministerstva dopravy vychádzalo pri svojom hodnotení zrejme aj ministerstvo financií. V každom svojom stanovisku skloňuje, že prínosom takýchto projektov je napríklad aj „mobilizačný efekt pre ekonomiku v čase finančnej krízy" a podobné nevyčísliteľné výhody súkromných ciest. Keby nebolo ich, podľa ministerstva financií sú projekty PPP nevýhodnejšie oproti klasickému postupu. Sú to pritom stále analýzy projektov, ktoré ešte nemajú definitívnu cenu.
Niekde dokonca chýbajú úplne. Pri ceste z Nitry do Tekovských Nemiec nikto nehodnotil, aká výhodná je pre nás výsledná cena za cestu.
Podľa doterajších odhadov nás 150 kilometrov súkromných ciest môže počas tridsiatich rokov splácania vyjsť aj na vyše 20 miliárd eur. To je dvakrát toľko než minuloročné príjmy štátneho rozpočtu.
Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií
Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".
Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.
Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest
Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.
Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005
„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."
Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.
Autor: čtk