SME

Ficova diaľnica cez PPP nás vyjde na 275 miliárd korún

Pri projektoch PPP, ktoré tlačí Ficova vláda, sa zasa zvyšuje cena. Nikto pritom nedokázal, že sú pre daňových poplatníkov výhodnejšie, než keby cesty štát staval klasicky.

(Zdroj: Ilustračné - SITA)

BRATISLAVA. Sedemdesiatpäť kilometrov úsekov diaľnice medzi Martinom a Prešovom vyjde na 9,13 miliardy eur. Toľko podľa dnešných odhadov zaplatíme za 30 rokov, počas ktorých budeme cestu splácať. Píše sa to v najnovšom dodatku k zmluve pre tento projekt PPP (verejno­ súkromného partnerstva).

Cena za PPP l 1. balík: 75 kilometrov medzi Martinom a Prešovom : 9,13 miliardy eur. 2. balík: zhruba 50 kilometrov medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami: 3,76 miliardy eur. 3. balík: úseky v okolí Žiliny: 8,5 miliardy eur. * Ide o maximálnu cenu počas 30 rokov splácania, v prípade prvého a tretieho balíka zatiaľ nie je cena definitívna.

SkryťVypnúť reklamu

Pred pár mesiacmi rátalo ministerstvo dopravy s oveľa nižšou sumou za túto cestu - 7,8 miliardy eur. No ani najnovší „odhad vyše 9 miliárd eur nemusí predstavovať konečnú cenu. Definitívne áno totiž ešte banky nepovedali.

„V podstate čakáme len na finančné uzatvorenie s bankami. To môže byť ukončené do tridsiateho apríla," povedal minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer). Čaká sa podľa neho na to, či Európska komisia schváli 700­miliónovú štátnu garanciu na úver od Európskej investičnej banky.

Rozhodne nejde o prvý dodatok pri zmluvách PPP. Podobne divoko sa vyvíjal napríklad projekt na cestu z Nitry do Tekovských Nemiec.

Dodnes však nikto nevie, či sú cesty v réžii súkromníka pre daňových poplatníkov výhodnejšie, než keby ich staval sám štát za eurofondy a rozpočtové zdroje. Toto tajomstvo by mali odkrývať dôkladné analýzy.

SkryťVypnúť reklamu

„Vierohodnosť uvedených analýz je pochybná, keďže bez detailných prepočtov zásadne zvýhodňujú PPP projekty," píše na blogu Peter Goliaš z inštitútu INEKO. Reč je o analýzach ministerstva dopravy. Rezort sa pritom dlho zdráhal, kým analýzy sprístupnil aspoň na nahliadnutie.

Z analýz ministerstva dopravy vychádzalo pri svojom hodnotení zrejme aj ministerstvo financií. V každom svojom stanovisku skloňuje, že prínosom takýchto projektov je napríklad aj „mobilizačný efekt pre ekonomiku v čase finančnej krízy" a podobné nevyčísliteľné výhody súkromných ciest. Keby nebolo ich, podľa ministerstva financií sú projekty PPP nevýhodnejšie oproti klasickému postupu. Sú to pritom stále analýzy projektov, ktoré ešte nemajú definitívnu cenu.

Niekde dokonca chýbajú úplne. Pri ceste z Nitry do Tekovských Nemiec nikto nehodnotil, aká výhodná je pre nás výsledná cena za cestu.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa doterajších odhadov nás 150 kilometrov súkromných ciest môže počas tridsiatich rokov splácania vyjsť aj na vyše 20 miliárd eur. To je dvakrát toľko než minuloročné príjmy štátneho rozpočtu.

Ako vláda plní sľub zrýchliť výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií

Čo sľúbili: Vláda vytvorí podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010.

Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006

Premiér Robert Fico v stredu po rokovaní vlády vyhlásil, že jeho kabinet „má podstatne väčšie ambície v diaľničnej infraštruktúre, ako bolo vyjadrené v programovom vyhlásení vlády". (...) Podľa premiéra prijme vláda v krátkom čase „rozhodnutia ekonomického, finančného a legislatívneho charakteru, ktoré zabezpečia, že do konca volebného obdobia musí byť dokončené spojenie medzi Bratislavou a Košicami".

SkryťVypnúť reklamu

Zdroj: SME 7.7.2007, Premiérova diaľnica je nereálna

Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Rýchlejšia stavba diaľnic zvýši mobilitu pracovnej sily aj tovarov, čo môže urýchliť rozvoj regiónov a tým aj celej ekonomiky. Dôležité však je, aby zrýchlenie výstavby bolo efektívne. Aj stavanie diaľnic má svoju cenu.

Aká je realita? Sľub bol prevažne splnený. V rokoch 2007-2009 došlo oproti predchádzajúcemu volebnému obdobiu k miernemu zrýchleniu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest (44,7 km ročne oproti 40,9 km ročne). Tempo výstavby naznačuje, že vláde sa podarí sprevádzkovať do roku 2010 sľúbených 100 km ciest. Prepojiť diaľnicou Košice a Bratislavu sa však do roku 2010 nepodarí.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

SkryťVypnúť reklamu

Ako SMER-SD plní sľub o obmedzenom využívaní PPP projektov pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest

Čo sľúbili: Smer doporučuje zaoberať sa možnosťou financovať menšie úseky formou PPP (Public-Private-Partnership) v rozsahu maximálne 5 až 15 mld. Sk, t.j. úseky maximálne do 20 km dĺžky.

Zdroj: Tlačová konferencia Smeru, 22.3.2005

„Ak bude strategický referenčný rámec podľa našich predstáv, potreba budovania a financovania diaľnic cez verejno-súkromné partnerstvá, označované ako PPP projekty, nie je potrebná. Tento spôsob by nám pomohol len z hľadiska času a termínov. Diaľnice cez PPP sú o 50 až 70 percent drahšie, ako bežné investície od štátu."

Zdroj: Ľubomír Vážny, Na diaľnice bude dosť, chceme šetriť, Pravda, 24.7.2006

Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Vzhľadom na minimálne skúsenosti s PPP projektmi a vysoké riziko ich predraženia súhlasia s plánom spustiť PPP projekty najskôr na kratších a menej náročných úsekoch.

SkryťVypnúť reklamu

Aká je realita? Sľub nebol splnený. Vláda po voľbách rozbehla tri veľké súťaže na stavbu diaľnic cez PPP projekty v celkovej dĺžke 151 km. Podľa médií boli pôvodné odhady nákladov približne 3,52 mld. eur, neskôr sa však predpokladané náklady vyšplhali na 6,4 mld. eur.

Zdroj: INEKO

Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.

Autor: čtk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (17. 4. 2025)
USD 1.136
AUD 1.782
CZK 24.995
JPY 162.090
CAD 1.581
GBP 0.856
HUF 407.730
PLN 4.293
CHF 0.926
SEK 11.155

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 593
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 923
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 076
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 4 279
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 649
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 158
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 099
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 2 711
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 793
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 459
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 644
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 442
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 380
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 941
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 11 510
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 506
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Japonský premiér Šigeru Išiba.

Hrozba amerických ciel prinútila japonské spoločnosti zvýšiť vývoz.


TASR
Ilustračné foto

EÚ je nútená vyrovnať sa s čoraz väčšími problémami v obchode s USA.


TASR
Ilustračné foto

Biely dom naznačil, že môže zvýšiť clá pre Čínu až na 245 percent.


TASR
Ilustračné foto.

Konsolidačné úsilie trvalého charakteru bolo mierne záporné.


TASR 1
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 793
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 459
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 644
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 442
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 380
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 941
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 11 510
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 506
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu