Šéf Daňového riaditeľstva zvolal 1. apríla tlačovku, kde vysvetľoval, že daniari nemôžu za to, že skolaboval daňový portál. Neuniesol nával ľudí, ktorí chceli stihnúť priznať daň do konca marca.
BRATISLAVA. Niekoľko rokov sa skladali naň daňoví poplatníci, aby sa im jednoduchšie platili dane. Od roku 1992 až doteraz za portál Daňového riaditeľstva zaplatili vyše desiatky miliónov eur. A predsa zlyhal, keď ho najviac potrebovali. Na konci marca sa na ňom nedali vypĺňať priznania ani získať informácie potrebné na priznanie dane. Od zodpovednosti dáva každý ruky preč. Pre zlý portál padli už aj prvé žaloby.
Šéf Daňového riaditeľstva Igor Šulaj (Smer) o vinníkovi nepochybuje. Za problém môže dodávateľ softvéru - firma Novitech. Šulaj ju už zažaloval. Bola to reakcia na nedávne tvrdenia šéfa Novitechu Petra Birčáka, podľa ktorého firma už od roku 2007 upozorňovala na „neprijateľný stav na portáli daňovej správy".
Tlačovka miesto stretnutia
Podľa Šulaja však daniari nemohli zasahovať do informačného systému, lebo by porušili autorské práva dodávateľa. „Daňová správa je len konečným užívateľom tovarov a služieb súvisiacich s prevádzkou informačných systémov a nemá právo svojvoľne upravovať aplikácie," hovorí Šulaj.
Na otázku, prečo nenechal daňový informačný systém preveriť skôr, ale čakal až na najväčší nápor, ktorý každoročne prichádza v marci, povedal, že „do roku 2010 nás nikto z dodávateľských spoločností na jeho zlyhanie neupozornil". Testovanie vraj nie je vecou daňovej správy, má sa o to postarať dodávateľ.
Šulaj si myslí, že daňová správa sa stala „obeťou" a daňoví poplatníci boli „držaní ako rukojemníci". Šulaj je vo funkcii od volieb 2006, predtým bol tieňovým ministrom financií Smeru a pripravil zrušenie rovnej dane a zavedenie nových daní, napríklad na banky a energetické monopoly.
Birčák z Novitechu sa cíti podvedený. Dohodol sa so Šulajom, že sa vo štvrtok o desiatej predpoludním stretnú v Banskej Bystrici, aby sa porozprávali, čo ďalej s portálom. Šulaj namiesto toho odišiel do Bratislavy, kde na tlačovke novinárom vysvetľoval svoju verziu, kto môže za to, že portál posledný marcový týždeň kolaboval.
„Na tlačovke klamal a zavádzal, keď tvrdil, že prevádzkujeme portál daňovej správy," povedal Birčák. Podal na Šulaja žalobu a zvažuje aj trestné oznámenie. Výšku odškodného nepovedal. Daniari vo svojej žalobe žiadajú niekoľko stotisíc eur. Sumu Šulaj nespresnil.
Žalobu Šulaj podal ihneď po tom, ako dostal správu od firmy KPMG, ktorú požiadal o nezávislý audit. Z jej stanoviska malo byť podľa šéfa daniarov zrejmé, že problém je na strane Novitechu. No nemusí to byť celkom tak. Naznačuje to vyjadrenie samotnej KPMG.
„Stanoviská Daňového riaditeľstva v referencii na vyjadrenia KPMG sú interpretáciou Daňového riaditeľstva a vzhľadom na existujúci zmluvný vzťah sa k nim nevyjadrujeme," povedal hovorca KPMG Marek Wilhalm.
Ešte sa má vyšetrovať
Podľa informácií zo zdroja blízkeho daňovej správe Šulaj o stanovisku KMPG nehovoril úplnú pravdu. Správa, ktorú KPMG vypracovala, nekládla jednoznačnú vinu na Novitech. Je len predbežná a audit má pokračovať. KPMG bude preverovať zmluvy medzi daňovou správou a Novitechom. Wilhalm to komentovať nechcel.
Ani hovorca Daňového riaditeľstva Miroslav Dobák nám nechcel prezradiť, či KPMG už vyšetrovanie skončilo, alebo bude ešte pokračovať. Zopakoval iba Šulajove slová: „V otázke, či ide o problém aplikačného systému, je stanovisko KPMG konečné."
Šulaj ukazuje aj na Machovú
BRATISLAVA. Novitech nie je v očiach šéfa daniarov Igora Šulaja jediným, kto je zodpovedný za zlý portál. Chybu mala urobiť aj jeho predchodkyňa Mária Machová. Tá podpísala s Novitechom zmluvu o dodávke portálu eTAX. Ten stál tri milióny eur a je súčasťou daňového informačného systému, za ktorý daniari zaplatili Novitechu od roku 1992 dokopy 48 miliónov eur.
„Prebratie portálu eTAX v rokoch 2003 až 2005 nebolo správne. V tom období vidím veľké chyby," povedal Šulaj. O svojom postupe nepochybuje.
Naopak, podľa Machovej bol projekt dobrý, no nebol dokončený a mal sa dobudovať. „V roku 2006 nastúpilo nové vedenie. Zanedbali to a vznikol problém," povedala. Z verejného vestníka vyplýva, že s riešením preťaženosti daňového portálu sa daniari príliš neponáhľali. Až tesne pred koncom marca totiž zverejnili verejnú súťaž na „hardvérové riešenie pre optimalizáciu záťaže portálu daňovej správy". Stanovisko Daňového riaditeľstva k tendru sa nám získať nepodarilo. Vo štvrtok popoludní ani v piatok hovorca Miroslav Dobák nedvíhal telefón.
Daňový web vážnejšie zlyhával už v januári, keď sa firmy snažili podávať elektronické výkazy k DPH. Systém, ktorý mal uniesť vyše 700-tisíc klientov, neuniesol ani to, keď sa ich naraz prihlásilo 500.
Ľuboš Jančík