Agentúrnu správu sme o 19:08 nahradili autorským článkom SME.
BRATISLAVA. Z výrobných liniek tunajších automobiliek zišlo vlani zhruba 463tisíc áut, čo je takmer o pätinu menej ako v roku 2008.
Automobilky vyrábali menej pre pokles odbytu spôsobený hospodárskou krízou. V Európskej únii padla výroba osobných áut medziročne o štyri percentá.
Rozdielne plány
Ani v tomto roku sa výroba áut u nás nedostane na úroveň roku 2008, keď sa vyrobilo asi 576tisíc vozidiel.
Ráta sa však s jej miernym oživením. Podľa konzervatívneho odhadu Združenia automobilového priemyslu (ZAP) by naše tri automobilky mohli vyrobiť dokopy okolo 505tisíc áut. V prvom kvartáli už vyrobili 136tisíc vozidiel.
Žilinská Kia, ktorá od júna spúšťa sériovú výrobu nového modelu Kia Sportage, počíta s nárastom tohtoročnej produkcie približne o 50tisíc vozidiel na viac ako 200tisíc.
Trnavská automobilka PSA vlani vyrobila takmer 205tisíc áut.
„Napriek optimistickému začiatku roka 2010, keď sme zaviedli niekoľko pracovných sobôt a hodinové nadčasy pre popoludňajšiu zmenu, predpokladáme v tomto roku mierny pokles výroby," povedal hovorca trnavskej automobilky PSA Peter Švec.
Automobilka sa opiera o odhadovaný medziročný pokles európskeho trhu na úrovni deväť percent. Pokles na trhu a zníženie objednávok si však vyžiadajú aj ďalšie zastavenie výroby v apríli, máji a júni.
„Výrobu zastavíme na 13 dní, čo využijeme na preškolenie našich zamestnancov a ich prípravu na budúce projekty," tvrdí Švec.
Volksagen vyrobil vlani 106tisíc áut, rok predtým o 82tisíc viac. Začiatkom roku odštartoval výrobu novej generácie VW Touareg a Porsche Cayenne.
„Práve rastúci záujem o vozidlá z Bratislavy si od minulého týždňa vyžiadal prechod na trojzmennú prevádzku v montáži vozidiel SUV," povedal hovorca automobilky Vladimír Machalík.
Vo štvrtok začal s výrobou Touaregu Hybrid. V tomto roku neplánuje žiadne odstávky.
Nechcú prepúšťať
Volkswagen momentálne zamestnáva asi 6,5 tisíca ľudí. Zhruba 200 ľudí, ktorých sa dotkne odstavenie výroby Octavie v bratislavskom závode koncom mája, presunie na iné pozície v rámci koncernu.
V roku 2011 chce prijať ďalších 1500 ľudí. Spustí totiž výrobu modelu s pracovným názvom Up!.
Kia vlani pribrala 100 nových ľudí. Celkový počet zamestnancov na úrovni 2800 chce udržať aj v tomto roku.
Prepúšťať nechce ani PSA, aktuálne zamestnáva tritisíc ľudí. „V kolektívnej zmluve sme sa zaviazali, že najbližšie dva roky nedostane žiadny z našich zamestnancov výpoveď z organizačných dôvodov," povedal Švec.
Automobilky však podľa Jozefa Uhríka, prezidenta ZAP, začínajú opäť pociťovať nedostatok kvalifikovaných ľudí.
Predaj áut na Slovensku však minuloročnú úroveň zrejme neprekročí. Najmä pre vlaňajšie šrotovné. Nielen u nás, ale takmer v celej Európe. Ukazujú to už prvé tri mesiace.
Kým v tomto roku sa za spomínané obdobie predalo zhruba 14,3 tisíca áut, vlani v rovnakom období to bolo cez 16,1 tisíca.
Štatistiky predaja osobných áut u nás však v tomto roku skresľuje aj zrušenie výnimky v odpočte DPH pri nákupe osobných áut. Osobné autá si začali kupovať viac aj podnikatelia.