PRAHA. České pivovary vyrobili vlani o 5,9 % menej piva ako v roku 2008. Najviac klesla produkcia výčapných pív, tzv. "desiatky", a to o jednu desatinu. Ale aj odbyt fľaškového piva sa znížil, tiež o desatinu, konštatuje pražský denník Mladá fronta Dnes.
Aká bola celková produkcia českých pivovarov v hektolitroch (hl) zatiaľ nie je známe. Čísla za celý trh budú k dispozícii začiatkom leta. Odhaduje sa, že celková výroba sa bude pohybovať okolo 18,7 milióna hl. V roku 2008 sa pritom v Česku uvarilo 19,8 milióna hl piva.
"České pivovarníctvo podobne ako iné odvetvia postihol pokles dopytu, aj keď to nemožno povedať o všetkých pivovaroch," uviedol riaditeľ Českého zväzu pivovarov Jan Veselý. V medziročnom porovnaní si polepšili najmä menšie pivovary, zatiaľ čo trojica najväčších producentov zlatého moku: Plzeňský Prazdroj, Pivovary Staropramen a Heineken zaznamenali výrazné zníženie dopytu. Títo výrobcovia pritom ovládajú zhruba tri štvrtiny trhu.
Prazdroju a Heinekenu klesla výroba piva v ČR medziročne o 5 %, Staropramenu dokonca o 7 %.
Štatistiky ovplyvnilo aj rozhodnutie Heinekenu, ktorý masívnou reklamnou kampaňou podporil 11-stupňový Zlatopramen v PET fľašiach. Práve umelohmotné obaly zažili vlani raketový vzostup. Ich predaj sa zvýšil až 45-násobne.
Ťahúňom boli práve pivovary zo skupiny Heineken, ktoré zatiaľ pivo do plastu stáčajú na Slovensku, ale majú v pláne výstavbu plniacej linky aj v areáli pivovaru Starobrno.
Jednotka na trhu - Plzeňský Prazdroj - zatiaľ predáva v plastových fľašiach len svoje najlacnejšie značky: Klasik a Primus.