SME
Pondelok, 8. august, 2022 | Meniny má Oskar

Majiteľ Air Slovakia: Pomoc vlády som nikdy nepocítil

Indicko-britský majiteľ aerolínií Air Slovakia sľubuje priame linky do Ázie a Ameriky. Peniaze na ne požičia sám.

Ind žijúci dlhodobo vo Veľkej Británii Harjinder Singh Sidhu (60) je od roku 2006 majiteľom spoločnosti Air Slovakia, ktorá je najstaršou leteckou spoločnosťou na Slovensku. Podľa odhadov britského denníka The Times z roku 2008 má majetok v celkovej hodnoInd žijúci dlhodobo vo Veľkej Británii Harjinder Singh Sidhu (60) je od roku 2006 majiteľom spoločnosti Air Slovakia, ktorá je najstaršou leteckou spoločnosťou na Slovensku. Podľa odhadov britského denníka The Times z roku 2008 má majetok v celkovej hodno (Zdroj: SME - Tomáš Benedikovič)

Pre tento rozhovor vraj zmeškal lietadlo, a tak sme sa namiesto hodiny rozprávali dve. Za najväčší problém spoločnosti Air Slovakia, ktorej je HARJINDER SINGH SIDHU majiteľom, považuje neplatiacich partnerov. Na našom leteckom úrade sa s vedením aeroliniek údajne odmietli rozprávať po anglicky a ministerstvo dopravy mu nikdy nevrátilo pomoc, ktorú poskytol Slovenským aerolíniám.

Od minulého týždňa máte povolenú reštrukturalizáciu. Na čo sa chcete zamerať podľa nového biznis plánu?

„V minulosti sme sa viac zameriavali na charterovú dopravu, nový trojročný biznis plán počíta s orientáciou na pravidelnú dopravu. "

Prečo taká veľká zmena?

„V minulosti sme najmä prenajímali lietadlá. Nie celkom nám to vyšlo, keďže na tom padla celá spoločnosť. Do súčasného stavu nás dostali problémy s albánskym a nigérijským partnerom, ktorí nám dodnes dlhujú peniaze. Nový biznis plán využíva prepojenie Indie s podobnou komunitou, napríklad s Bangladéšom. Vybudujeme linky medzi Áziou a Európou a neskôr chceme lietať aj do Ameriky. Bude to low-cost model uplatnený na diaľkových linkách. Je postavený aj na využití Bratislavy ako základnej bázy, dali by sme zmysel novému terminálu."

Kto bude financovať tento nový biznis plán?

„Keďže sme pred mesiacom prišli o licenciu, musíme sa spoľahnúť na seba. Postačí nám 600-tisíc eur. V neskoršom štádiu budeme musieť nájsť investorov. Na diaľkové linky do Bangladéša a Kanady budeme potrebovať nový typ lietadla."

V minulosti sme najmä prenajímali lietadlá. Nie celkom nám to vyšlo, keďže na tom padla celá spoločnosť.

Ako chcete uskutočniť nový biznis plán, keď lízingové spoločnosti ohlásili odobratie vašich lietadiel?

„Súčasťou reštrukturalizácie je znižovanie počtu lietadiel. Spomínané odobratie sa týka lietadiel, ktorých sme sa aj tak plánovali zbaviť. Z pôvodných piatich lietadiel sa chceme dostať na dve. V týchto krokoch máme podporu aj ostatnej lízingovej spoločnosti, ktorú deklarovala leteckému úradu a reštrukturalizačnému správcovi."

Aký je celkový dlh spoločnosti Air Slovakia k začiatku reštrukturalizácie?

„Približne pätnásť miliónov eur. Predtým, ako som v roku 2006 kúpil spoločnosť, bola podpísaná zmluva s filipínskou spoločnosťou o prenájme lietadiel, ktoré sa jej mali vrátiť v januári 2009. V zmluve však bol háčik, že pred odovzdaním ich musíme kompletne vynoviť. Časť peňazí, osem miliónov dolárov, sme zaplatili. Ostatné nie. Tieto záväzky tvoria asi štvrtinu z celkového dlhu spoločnosti."

Ak by reštrukturalizácia nevyšla, išli by ste do krachu. Koľko zamestnancov prepustíte a aké bude prípadné uspokojenie veriteľov?

„Nebude to strata len pre mňa, ale pre všetkých. Prácu stratí asi 150 ľudí a nikto nedostane nič, pretože nebude nikoho, kto by sa súdil s Nigérijčanmi a Albáncami o peniaze, ktoré nám dlhujú. Nemáme takmer žiaden majetok, ktorý by sa v prípade konkurzu dal speňažiť. V prípade konkurzu budú pohľadávky veriteľov uspokojené len zlomkom."

sirka490-1.jpg

Máte nejakú voľnú hotovosť na bankových účtoch?

„Nie, nemáme žiadnu hotovosť. Od januára do februára som vložil do firmy 140-tisíc eur, aby mohla prežiť. V Albánsku a Nigérii nám dodnes dlhujú peniaze."

Odkiaľ chcete vziať tých 600-tisíc eur na biznis plán?

„Peniaze sa mali získať z predaja nášho sídla, ktorého hodnota je 2,5 milióna eur. Dlh banky je len zlomok z tejto sumy. Obaja záujemcovia o kúpu však po odobratí leteckých licencií od obchodu odskočili. Preto peniaze, ktoré firma potrebuje, poskytnem ako pôžičku."

Lenže sídlo je na vašu britskú firmu a záložné právo na ňu vykonáva Tatra banka.

„Máte pravdu. Pôžička z Tatra banky bola určená pre aerolínie, za požičané peniaze sa zaručila firma Euroscan. Dlh Tatra banke bol čiastočne splatený."

Požiadate o pomoc aj vládu či ministerstvo dopravy?

„Keď v roku 2007 nastali problémy v Slovenských aerolíniách, požiadali ma o poskytnutie pomoci. Ministerstvo a vláda mi vtedy povedali, že pre vašu vládu je zahanbujúce, že by mal štátny dopravca krachnúť. Pomoc som prisľúbil a prevzal som niekoľko zmlúv s cestovkami. Ministerstvo mi vtedy prisľúbilo, že v budúcnosti pomôže mne. Ale nikdy som pomoc nepocítil."

Bol som bohatý. Než som sa zaplietol s aerolíniami na Slovensku.

Táto skúsenosť je aj dôvodom, prečo ste si za svojho reštrukturalizačného správcu vybrali človeka, ktorý pracuje ako konkurzný správca Slovenských aerolínií?

„Predstavili nám ho ako jedného z mnohých správcov zo strany našich korporátnych právnikov. Vôbec som nevedel, že pracuje ako konkurzný správca Slovenských aerolínií."

vyska220.jpgKeď ste chceli pomôcť Slovenským aerolíniám, určite máte veľa peňazí. V minulosti sa o vás hovorilo ako o jednom z najbohatších Európanov. Čo je na tom pravdy?

„Bol som bohatý. Než som sa zaplietol s aerolíniami na Slovensku. V tlači sa veľa popísalo, ale nikto nikdy neprišiel a neopýtal sa nás, ako to naozaj bolo a kde je pravda. Neustále poukazujete na to, že neplatíme ľuďom. Lenže za všetkým je nejaký dôvod. Je pre mňa zarážajúce, že sa nikto z novinárov nepýtal, čo sa vlastne stalo v Albánsku pri zadržiavaní našich ľudí a dokonca ste nás za to kritizovali."

Nie je to aj tým, že médiá ignorujete? Pred dnešným hovorcom ste nemali človeka, ktorý by s médiami komunikoval. Toto je prvý rozhovor, ktorý poskytujete slovenským médiám.

„V minulosti sme mali prevádzkového riaditeľa, ktorý na otázky médií odpovedal. Potom prišiel hovorca Tomasz Zeglinski. A platí, že ak máte otázky, môžete mi kedykoľvek zavolať."

To nie je pravda, osobne som na vás zháňal telefónne číslo a podarilo sa mi to len vďaka známostiam.

„Každý zamestnanec Air Slovakie má na mňa telefónne číslo. Nemáme čo skrývať."

Aký bol skutočný vzťah medzi spoločnosťami Air Slovakiou a SkyEurope?

„Nikdy sme nemali čo na ňom skrývať. Chceli sme, aby SkyEurope prežili, pretože používali naše lietadlá. Keby sa im darilo, profitovali by sme aj my. Keď sme pracovali so SkyEurope, neboli problémy ani u nás, nikomu nemeškali výplaty."

SkyEurope mala pomôcť päťmiliónová pôžička od britskej firmy Chainbox Technology. Tá sídli na rovnakej adrese ako vaše firmy a je na vás personálne prepojená. Keď je to legitímny obchodný vzťah, prečo ste to skrývali?

„Neexistuje spojitosť medzi mnou a firmou Chainbox. Sídlime na rovnakej adrese, čo je v metropolách úplne bežné. Moja firma si v minulosti od Chainboxu zobrala úver vo výške tri a pol milióna libier. Navrhol som im teda, že by takto mohli pomôcť SkyEurope. Pomoc by prišla, keby vydržali trochu dlhšie."

Chceli ste niekedy kúpiť SkyEurope?

„Chcel som sa istým spôsobom spojiť so SkyEurope a využiť ich lokálnu pôsobnosť. Ich biznis model bol úplne iný ako náš. Chceli sme ich použiť len ako dopravcu, ktorý by na Slovensko privážal ľudí. Mali by sme kúpených 40 sedadiel v ich lietadlách a ľudí by sme ďalej dopravili napríklad do Indie."

sirka490-2.jpg

Podplácali ste niekedy kvôli vašej spoločnosti?

„Nikdy by som to neurobil. Ľudí neuplácam a oni ma za to nemajú radi."

Akú úlohu má vo vašej spoločnosti šéf skrachovaných aerolínií SkyEurope Nick Manoudakis?

„Nick Manoudakis nezastáva u nás žiadnu funkciu. Je to môj veľmi dobrý priateľ. V spoločnosti mi radí v rôznych oblastiach, ktoré sa týkajú reštrukturalizácie."

V minulosti týždenník Plus 7 dní napísal, že pre vás pracoval človek, ktorý pracoval v cyperskej leteckej spoločnosti ako generálny riaditeľ v čase, keď jej padlo lietadlo. Špekulovalo sa o zanedbanej údržbe. Bolo na tom niečo pravdy?

„Pracoval u nás asi rok. Radil nám v technickej oblasti. Myslím si, že platí prezumpcia neviny a ten človek nebol nikdy uznaný za vinného. Neexistuje žiadny dôkaz, že by s tým mal niečo spoločné."

Jeden z konateľov Air Slovakia, Ján Janok, pracoval v minulosti pre letecký úrad. Pomohol vám k opätovnému získaniu licencie?

„Je to jeden z bývalých majiteľov a pracoval pre nás ako riaditeľ letov, a bol súčasťou manažmentu. Je to jediný človek z manažmentu, ktorý hovoril po slovensky a vyznal sa v tunajších zákonoch. Preto sa do spoločnosti vrátil."

Pre angličtinu ste u nás mali problémy?

„Okrem pána Janoka v manažmente nikto nehovorí po slovensky. Na to, aby ste získali licenciu na slovenskom leteckom úrade, potrebujete hovoriť po slovensky. Snažili sme sa s úradom spojiť v angličtine a povedali nám, že s nami budú rokovať len vo vašom jazyku."

Aerolínie bojujú s dlhmi už roky

Za sedemnásť rokov aerolínie Air Slovakia prežili všeličo. Spájať sa s nimi budú nielen exotické destinácie, ale aj rukojemnícka dráma v Albánsku.

BRATISLAVA. Letecká spoločnosť Air Slovakia je po SkyEurope druhým leteckým prepravcom, ktorému u nás súd schválil reštrukturalizáciu. Správcom spoločnosti sa stal právnik Vladimír Neuschl, ktorý je aj konkurzným správcom Slovenských aerolínií. Ak by bolo ozdravenie Air Slovakie úspešné, na budúci rok môže osláviť 18 rokov.

Air Slovakia je najstaršou leteckou spoločnosťou v histórii slovenskej samostatnosti, vznikla v roku 1993. Harjinder Singh Sidhu ju kúpil v roku 2006, keď vyplatil jej dlhy za 150 miliónov korún. V minulosti lietali Air Slovakia z Bratislavy do Tel Avivu, Bejrútu, Dílí, Dubaja, Kuvajtu, Larnaky či Birminghamu a Amritsaru. Všetky linky okrem Amritsaru však postupne zrušili.

Väčší záujem o tohto prepravcu je od krachu spoločnosti SkyEurope, ktorej prenajímali lietadlá. Špekulovalo sa totiž, či Air Slovakia stojí za britskou firmou Chainbox Technology, ktorá mala SkyEurope požičať päť miliónov eur. Šéf SkyEurope povedal, že firmu Chainbox spoznali práve prostredníctvom Air Slovakie.

O problémoch Air Slovakie sa začalo hovoriť vlani, keď narastal jej dlh voči Sociálnej poisťovni. Začiatkom marca tohto roka už firma dlhovala na poistnom 950-­tisíc eur. Neuhradené záväzky má aj voči letiskám a vlastným zamestnancom. Za neplatenie daní a poistného vedie bratislavská polícia trestné stíhanie. Kvôli finančnej situácii jej ministerstvo dopravy pozastavilo obchodnú a letecký úrad prevádzkovú licenciu. Tú druhú už má dopravca späť. O vrátení obchodnej licencie prebieha správne konanie.

V januári zadržali posádku Air Slovakie v Albánsku pre obchodný spor s Albanian Airlines. Sidhu vysvetlil, že albánsky dopravca im dlhuje milióny eur. Zamestnancov svojich aerolínií, ktorí ostali v Albánsku, nazval rukojemníkmi.

Adam Valček
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (8. 8. 2022)
USD 1.023
AUD 1.471
CZK 24.581
JPY 136.220
CAD 1.319
GBP 0.843
HUF 393.780
PLN 4.709
CHF 0.978
SEK 10.357

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  4. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  5. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila
  1. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  4. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  5. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  6. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  8. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 9 677
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 7 109
  3. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 305
  4. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 6 097
  5. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 474
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 628
  7. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 2 518
  8. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 491

Blogy SME

  1. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  2. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  6. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 90 569
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 26 452
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 420
  4. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 151
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 7 111
  6. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 376
  7. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 157
  8. Jana Žilková: Výchova detí v Mongolsku 3 778
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Richard Sulík

SaS zamýšľa zafixovať veľkosť druhého piliera voči prvému a ústavne zakotviť vstup mladých ľudí do druhého piliera.


TASR 6m
Pri výstavbe kanalizácie treba počítať s dopravnými obmedzeniami.

Usmernenia meškajú, mnohí plánujú vracať eurofondy.


5. aug
ČSOB Banka.

Sadzby nedávno menila UniCredit Bank.


TASR 3 h
Protivládna demonštrácia v hlavnom meste Srí Lanky Kolombo.

Hrozí, že sa voľby nebudú konať kvôli nedostatku papiera.


14 h

Blogy SME

  1. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  2. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  6. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 90 569
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 26 452
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 10 420
  4. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 7 151
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 7 111
  6. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 376
  7. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 4 157
  8. Jana Žilková: Výchova detí v Mongolsku 3 778
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
SkryťZatvoriť reklamu