SME
Pondelok, 25. september, 2023 | Meniny má Vladislav

Majiteľ Air Slovakia: Pomoc vlády som nikdy nepocítil

Indicko-britský majiteľ aerolínií Air Slovakia sľubuje priame linky do Ázie a Ameriky. Peniaze na ne požičia sám.

Ind žijúci dlhodobo vo Veľkej Británii Harjinder Singh Sidhu (60) je od roku 2006 majiteľom spoločnosti Air Slovakia, ktorá je najstaršou leteckou spoločnosťou na Slovensku. Podľa odhadov britského denníka The Times z roku 2008 má majetok v celkovej hodnoInd žijúci dlhodobo vo Veľkej Británii Harjinder Singh Sidhu (60) je od roku 2006 majiteľom spoločnosti Air Slovakia, ktorá je najstaršou leteckou spoločnosťou na Slovensku. Podľa odhadov britského denníka The Times z roku 2008 má majetok v celkovej hodno (Zdroj: SME - Tomáš Benedikovič)

Pre tento rozhovor vraj zmeškal lietadlo, a tak sme sa namiesto hodiny rozprávali dve. Za najväčší problém spoločnosti Air Slovakia, ktorej je HARJINDER SINGH SIDHU majiteľom, považuje neplatiacich partnerov. Na našom leteckom úrade sa s vedením aeroliniek údajne odmietli rozprávať po anglicky a ministerstvo dopravy mu nikdy nevrátilo pomoc, ktorú poskytol Slovenským aerolíniám.

Od minulého týždňa máte povolenú reštrukturalizáciu. Na čo sa chcete zamerať podľa nového biznis plánu?

„V minulosti sme sa viac zameriavali na charterovú dopravu, nový trojročný biznis plán počíta s orientáciou na pravidelnú dopravu. "

Prečo taká veľká zmena?

„V minulosti sme najmä prenajímali lietadlá. Nie celkom nám to vyšlo, keďže na tom padla celá spoločnosť. Do súčasného stavu nás dostali problémy s albánskym a nigérijským partnerom, ktorí nám dodnes dlhujú peniaze. Nový biznis plán využíva prepojenie Indie s podobnou komunitou, napríklad s Bangladéšom. Vybudujeme linky medzi Áziou a Európou a neskôr chceme lietať aj do Ameriky. Bude to low-cost model uplatnený na diaľkových linkách. Je postavený aj na využití Bratislavy ako základnej bázy, dali by sme zmysel novému terminálu."

Kto bude financovať tento nový biznis plán?

„Keďže sme pred mesiacom prišli o licenciu, musíme sa spoľahnúť na seba. Postačí nám 600-tisíc eur. V neskoršom štádiu budeme musieť nájsť investorov. Na diaľkové linky do Bangladéša a Kanady budeme potrebovať nový typ lietadla."

V minulosti sme najmä prenajímali lietadlá. Nie celkom nám to vyšlo, keďže na tom padla celá spoločnosť.

Ako chcete uskutočniť nový biznis plán, keď lízingové spoločnosti ohlásili odobratie vašich lietadiel?

„Súčasťou reštrukturalizácie je znižovanie počtu lietadiel. Spomínané odobratie sa týka lietadiel, ktorých sme sa aj tak plánovali zbaviť. Z pôvodných piatich lietadiel sa chceme dostať na dve. V týchto krokoch máme podporu aj ostatnej lízingovej spoločnosti, ktorú deklarovala leteckému úradu a reštrukturalizačnému správcovi."

Aký je celkový dlh spoločnosti Air Slovakia k začiatku reštrukturalizácie?

„Približne pätnásť miliónov eur. Predtým, ako som v roku 2006 kúpil spoločnosť, bola podpísaná zmluva s filipínskou spoločnosťou o prenájme lietadiel, ktoré sa jej mali vrátiť v januári 2009. V zmluve však bol háčik, že pred odovzdaním ich musíme kompletne vynoviť. Časť peňazí, osem miliónov dolárov, sme zaplatili. Ostatné nie. Tieto záväzky tvoria asi štvrtinu z celkového dlhu spoločnosti."

Ak by reštrukturalizácia nevyšla, išli by ste do krachu. Koľko zamestnancov prepustíte a aké bude prípadné uspokojenie veriteľov?

„Nebude to strata len pre mňa, ale pre všetkých. Prácu stratí asi 150 ľudí a nikto nedostane nič, pretože nebude nikoho, kto by sa súdil s Nigérijčanmi a Albáncami o peniaze, ktoré nám dlhujú. Nemáme takmer žiaden majetok, ktorý by sa v prípade konkurzu dal speňažiť. V prípade konkurzu budú pohľadávky veriteľov uspokojené len zlomkom."

sirka490-1.jpg

Máte nejakú voľnú hotovosť na bankových účtoch?

„Nie, nemáme žiadnu hotovosť. Od januára do februára som vložil do firmy 140-tisíc eur, aby mohla prežiť. V Albánsku a Nigérii nám dodnes dlhujú peniaze."

Odkiaľ chcete vziať tých 600-tisíc eur na biznis plán?

„Peniaze sa mali získať z predaja nášho sídla, ktorého hodnota je 2,5 milióna eur. Dlh banky je len zlomok z tejto sumy. Obaja záujemcovia o kúpu však po odobratí leteckých licencií od obchodu odskočili. Preto peniaze, ktoré firma potrebuje, poskytnem ako pôžičku."

Lenže sídlo je na vašu britskú firmu a záložné právo na ňu vykonáva Tatra banka.

„Máte pravdu. Pôžička z Tatra banky bola určená pre aerolínie, za požičané peniaze sa zaručila firma Euroscan. Dlh Tatra banke bol čiastočne splatený."

Požiadate o pomoc aj vládu či ministerstvo dopravy?

„Keď v roku 2007 nastali problémy v Slovenských aerolíniách, požiadali ma o poskytnutie pomoci. Ministerstvo a vláda mi vtedy povedali, že pre vašu vládu je zahanbujúce, že by mal štátny dopravca krachnúť. Pomoc som prisľúbil a prevzal som niekoľko zmlúv s cestovkami. Ministerstvo mi vtedy prisľúbilo, že v budúcnosti pomôže mne. Ale nikdy som pomoc nepocítil."

Bol som bohatý. Než som sa zaplietol s aerolíniami na Slovensku.

Táto skúsenosť je aj dôvodom, prečo ste si za svojho reštrukturalizačného správcu vybrali človeka, ktorý pracuje ako konkurzný správca Slovenských aerolínií?

„Predstavili nám ho ako jedného z mnohých správcov zo strany našich korporátnych právnikov. Vôbec som nevedel, že pracuje ako konkurzný správca Slovenských aerolínií."

vyska220.jpgKeď ste chceli pomôcť Slovenským aerolíniám, určite máte veľa peňazí. V minulosti sa o vás hovorilo ako o jednom z najbohatších Európanov. Čo je na tom pravdy?

„Bol som bohatý. Než som sa zaplietol s aerolíniami na Slovensku. V tlači sa veľa popísalo, ale nikto nikdy neprišiel a neopýtal sa nás, ako to naozaj bolo a kde je pravda. Neustále poukazujete na to, že neplatíme ľuďom. Lenže za všetkým je nejaký dôvod. Je pre mňa zarážajúce, že sa nikto z novinárov nepýtal, čo sa vlastne stalo v Albánsku pri zadržiavaní našich ľudí a dokonca ste nás za to kritizovali."

Nie je to aj tým, že médiá ignorujete? Pred dnešným hovorcom ste nemali človeka, ktorý by s médiami komunikoval. Toto je prvý rozhovor, ktorý poskytujete slovenským médiám.

„V minulosti sme mali prevádzkového riaditeľa, ktorý na otázky médií odpovedal. Potom prišiel hovorca Tomasz Zeglinski. A platí, že ak máte otázky, môžete mi kedykoľvek zavolať."

To nie je pravda, osobne som na vás zháňal telefónne číslo a podarilo sa mi to len vďaka známostiam.

„Každý zamestnanec Air Slovakie má na mňa telefónne číslo. Nemáme čo skrývať."

Aký bol skutočný vzťah medzi spoločnosťami Air Slovakiou a SkyEurope?

„Nikdy sme nemali čo na ňom skrývať. Chceli sme, aby SkyEurope prežili, pretože používali naše lietadlá. Keby sa im darilo, profitovali by sme aj my. Keď sme pracovali so SkyEurope, neboli problémy ani u nás, nikomu nemeškali výplaty."

SkyEurope mala pomôcť päťmiliónová pôžička od britskej firmy Chainbox Technology. Tá sídli na rovnakej adrese ako vaše firmy a je na vás personálne prepojená. Keď je to legitímny obchodný vzťah, prečo ste to skrývali?

„Neexistuje spojitosť medzi mnou a firmou Chainbox. Sídlime na rovnakej adrese, čo je v metropolách úplne bežné. Moja firma si v minulosti od Chainboxu zobrala úver vo výške tri a pol milióna libier. Navrhol som im teda, že by takto mohli pomôcť SkyEurope. Pomoc by prišla, keby vydržali trochu dlhšie."

Chceli ste niekedy kúpiť SkyEurope?

„Chcel som sa istým spôsobom spojiť so SkyEurope a využiť ich lokálnu pôsobnosť. Ich biznis model bol úplne iný ako náš. Chceli sme ich použiť len ako dopravcu, ktorý by na Slovensko privážal ľudí. Mali by sme kúpených 40 sedadiel v ich lietadlách a ľudí by sme ďalej dopravili napríklad do Indie."

sirka490-2.jpg

Podplácali ste niekedy kvôli vašej spoločnosti?

„Nikdy by som to neurobil. Ľudí neuplácam a oni ma za to nemajú radi."

Akú úlohu má vo vašej spoločnosti šéf skrachovaných aerolínií SkyEurope Nick Manoudakis?

„Nick Manoudakis nezastáva u nás žiadnu funkciu. Je to môj veľmi dobrý priateľ. V spoločnosti mi radí v rôznych oblastiach, ktoré sa týkajú reštrukturalizácie."

V minulosti týždenník Plus 7 dní napísal, že pre vás pracoval človek, ktorý pracoval v cyperskej leteckej spoločnosti ako generálny riaditeľ v čase, keď jej padlo lietadlo. Špekulovalo sa o zanedbanej údržbe. Bolo na tom niečo pravdy?

„Pracoval u nás asi rok. Radil nám v technickej oblasti. Myslím si, že platí prezumpcia neviny a ten človek nebol nikdy uznaný za vinného. Neexistuje žiadny dôkaz, že by s tým mal niečo spoločné."

Jeden z konateľov Air Slovakia, Ján Janok, pracoval v minulosti pre letecký úrad. Pomohol vám k opätovnému získaniu licencie?

„Je to jeden z bývalých majiteľov a pracoval pre nás ako riaditeľ letov, a bol súčasťou manažmentu. Je to jediný človek z manažmentu, ktorý hovoril po slovensky a vyznal sa v tunajších zákonoch. Preto sa do spoločnosti vrátil."

Pre angličtinu ste u nás mali problémy?

„Okrem pána Janoka v manažmente nikto nehovorí po slovensky. Na to, aby ste získali licenciu na slovenskom leteckom úrade, potrebujete hovoriť po slovensky. Snažili sme sa s úradom spojiť v angličtine a povedali nám, že s nami budú rokovať len vo vašom jazyku."

Aerolínie bojujú s dlhmi už roky

Za sedemnásť rokov aerolínie Air Slovakia prežili všeličo. Spájať sa s nimi budú nielen exotické destinácie, ale aj rukojemnícka dráma v Albánsku.

BRATISLAVA. Letecká spoločnosť Air Slovakia je po SkyEurope druhým leteckým prepravcom, ktorému u nás súd schválil reštrukturalizáciu. Správcom spoločnosti sa stal právnik Vladimír Neuschl, ktorý je aj konkurzným správcom Slovenských aerolínií. Ak by bolo ozdravenie Air Slovakie úspešné, na budúci rok môže osláviť 18 rokov.

Air Slovakia je najstaršou leteckou spoločnosťou v histórii slovenskej samostatnosti, vznikla v roku 1993. Harjinder Singh Sidhu ju kúpil v roku 2006, keď vyplatil jej dlhy za 150 miliónov korún. V minulosti lietali Air Slovakia z Bratislavy do Tel Avivu, Bejrútu, Dílí, Dubaja, Kuvajtu, Larnaky či Birminghamu a Amritsaru. Všetky linky okrem Amritsaru však postupne zrušili.

Väčší záujem o tohto prepravcu je od krachu spoločnosti SkyEurope, ktorej prenajímali lietadlá. Špekulovalo sa totiž, či Air Slovakia stojí za britskou firmou Chainbox Technology, ktorá mala SkyEurope požičať päť miliónov eur. Šéf SkyEurope povedal, že firmu Chainbox spoznali práve prostredníctvom Air Slovakie.

O problémoch Air Slovakie sa začalo hovoriť vlani, keď narastal jej dlh voči Sociálnej poisťovni. Začiatkom marca tohto roka už firma dlhovala na poistnom 950-­tisíc eur. Neuhradené záväzky má aj voči letiskám a vlastným zamestnancom. Za neplatenie daní a poistného vedie bratislavská polícia trestné stíhanie. Kvôli finančnej situácii jej ministerstvo dopravy pozastavilo obchodnú a letecký úrad prevádzkovú licenciu. Tú druhú už má dopravca späť. O vrátení obchodnej licencie prebieha správne konanie.

V januári zadržali posádku Air Slovakie v Albánsku pre obchodný spor s Albanian Airlines. Sidhu vysvetlil, že albánsky dopravca im dlhuje milióny eur. Zamestnancov svojich aerolínií, ktorí ostali v Albánsku, nazval rukojemníkmi.

Adam Valček
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (25. 9. 2023)
USD 1.065
AUD 1.650
CZK 24.360
JPY 157.870
CAD 1.430
GBP 0.868
HUF 386.700
PLN 4.593
CHF 0.965
SEK 11.879

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Také veľké kníhkupectvo ako na Obchodnej už neotvoríme
  2. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  3. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  4. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka
  5. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát
  6. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  7. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  8. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  1. Via Pribina spúšťa súťaž INOVÁTOR1
  2. Príprava do školy nemusí byť nuda, HOME ju premení na zábavu
  3. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  4. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát
  5. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka
  6. Richard Sulík: Volvo je pre Slovensko absolútna zmena hry
  7. Hladinka smeruje do Košíc!
  8. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 15 154
  2. Hladinka smeruje do Košíc! 6 825
  3. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 6 813
  4. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 064
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 976
  6. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 2 536
  7. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 168
  8. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu 2 002

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 64 258
  2. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 35 450
  3. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 29 944
  4. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 29 899
  5. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 26 434
  6. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 951
  7. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 10 639
  8. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 423
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nemci zrušili zmluvy na mýto.

Bezemisné nákladné vozidlá majú byť od mýta oslobodené do konca roka 2025.


TASR 15 h
Areál, v ktorom sídlila spoločnosť Bopal.

So spoločnosťou Bopal sú spojené viaceré kauzy.


19 h
Bratislava.

Ide o mierne zhoršenie oproti predchádzajúcej prognóze.


TASR 19 h
Rodina Kamasovcov z firmy Galvex

Rodinná firma Galvex je nominovaná na ocenenie FéliX Business Award.


14. sep

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 64 258
  2. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 35 450
  3. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 29 944
  4. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 29 899
  5. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 26 434
  6. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 951
  7. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 10 639
  8. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 423
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu