SME

Majiteľ Air Slovakia: Pomoc vlády som nikdy nepocítil

Indicko-britský majiteľ aerolínií Air Slovakia sľubuje priame linky do Ázie a Ameriky. Peniaze na ne požičia sám.

Ind žijúci dlhodobo vo Veľkej Británii Harjinder Singh Sidhu (60) je od roku 2006 majiteľom spoločnosti Air Slovakia, ktorá je najstaršou leteckou spoločnosťou na Slovensku. Podľa odhadov britského denníka The Times z roku 2008 má majetok v celkovej hodnoInd žijúci dlhodobo vo Veľkej Británii Harjinder Singh Sidhu (60) je od roku 2006 majiteľom spoločnosti Air Slovakia, ktorá je najstaršou leteckou spoločnosťou na Slovensku. Podľa odhadov britského denníka The Times z roku 2008 má majetok v celkovej hodno (Zdroj: SME - Tomáš Benedikovič)

Pre tento rozhovor vraj zmeškal lietadlo, a tak sme sa namiesto hodiny rozprávali dve. Za najväčší problém spoločnosti Air Slovakia, ktorej je HARJINDER SINGH SIDHU majiteľom, považuje neplatiacich partnerov. Na našom leteckom úrade sa s vedením aeroliniek údajne odmietli rozprávať po anglicky a ministerstvo dopravy mu nikdy nevrátilo pomoc, ktorú poskytol Slovenským aerolíniám.

Od minulého týždňa máte povolenú reštrukturalizáciu. Na čo sa chcete zamerať podľa nového biznis plánu?

„V minulosti sme sa viac zameriavali na charterovú dopravu, nový trojročný biznis plán počíta s orientáciou na pravidelnú dopravu. "

Prečo taká veľká zmena?

„V minulosti sme najmä prenajímali lietadlá. Nie celkom nám to vyšlo, keďže na tom padla celá spoločnosť. Do súčasného stavu nás dostali problémy s albánskym a nigérijským partnerom, ktorí nám dodnes dlhujú peniaze. Nový biznis plán využíva prepojenie Indie s podobnou komunitou, napríklad s Bangladéšom. Vybudujeme linky medzi Áziou a Európou a neskôr chceme lietať aj do Ameriky. Bude to low-cost model uplatnený na diaľkových linkách. Je postavený aj na využití Bratislavy ako základnej bázy, dali by sme zmysel novému terminálu."

Kto bude financovať tento nový biznis plán?

„Keďže sme pred mesiacom prišli o licenciu, musíme sa spoľahnúť na seba. Postačí nám 600-tisíc eur. V neskoršom štádiu budeme musieť nájsť investorov. Na diaľkové linky do Bangladéša a Kanady budeme potrebovať nový typ lietadla."

V minulosti sme najmä prenajímali lietadlá. Nie celkom nám to vyšlo, keďže na tom padla celá spoločnosť.

Ako chcete uskutočniť nový biznis plán, keď lízingové spoločnosti ohlásili odobratie vašich lietadiel?

„Súčasťou reštrukturalizácie je znižovanie počtu lietadiel. Spomínané odobratie sa týka lietadiel, ktorých sme sa aj tak plánovali zbaviť. Z pôvodných piatich lietadiel sa chceme dostať na dve. V týchto krokoch máme podporu aj ostatnej lízingovej spoločnosti, ktorú deklarovala leteckému úradu a reštrukturalizačnému správcovi."

Aký je celkový dlh spoločnosti Air Slovakia k začiatku reštrukturalizácie?

„Približne pätnásť miliónov eur. Predtým, ako som v roku 2006 kúpil spoločnosť, bola podpísaná zmluva s filipínskou spoločnosťou o prenájme lietadiel, ktoré sa jej mali vrátiť v januári 2009. V zmluve však bol háčik, že pred odovzdaním ich musíme kompletne vynoviť. Časť peňazí, osem miliónov dolárov, sme zaplatili. Ostatné nie. Tieto záväzky tvoria asi štvrtinu z celkového dlhu spoločnosti."

Ak by reštrukturalizácia nevyšla, išli by ste do krachu. Koľko zamestnancov prepustíte a aké bude prípadné uspokojenie veriteľov?

„Nebude to strata len pre mňa, ale pre všetkých. Prácu stratí asi 150 ľudí a nikto nedostane nič, pretože nebude nikoho, kto by sa súdil s Nigérijčanmi a Albáncami o peniaze, ktoré nám dlhujú. Nemáme takmer žiaden majetok, ktorý by sa v prípade konkurzu dal speňažiť. V prípade konkurzu budú pohľadávky veriteľov uspokojené len zlomkom."

sirka490-1.jpg

Máte nejakú voľnú hotovosť na bankových účtoch?

„Nie, nemáme žiadnu hotovosť. Od januára do februára som vložil do firmy 140-tisíc eur, aby mohla prežiť. V Albánsku a Nigérii nám dodnes dlhujú peniaze."

Odkiaľ chcete vziať tých 600-tisíc eur na biznis plán?

„Peniaze sa mali získať z predaja nášho sídla, ktorého hodnota je 2,5 milióna eur. Dlh banky je len zlomok z tejto sumy. Obaja záujemcovia o kúpu však po odobratí leteckých licencií od obchodu odskočili. Preto peniaze, ktoré firma potrebuje, poskytnem ako pôžičku."

Lenže sídlo je na vašu britskú firmu a záložné právo na ňu vykonáva Tatra banka.

„Máte pravdu. Pôžička z Tatra banky bola určená pre aerolínie, za požičané peniaze sa zaručila firma Euroscan. Dlh Tatra banke bol čiastočne splatený."

Požiadate o pomoc aj vládu či ministerstvo dopravy?

„Keď v roku 2007 nastali problémy v Slovenských aerolíniách, požiadali ma o poskytnutie pomoci. Ministerstvo a vláda mi vtedy povedali, že pre vašu vládu je zahanbujúce, že by mal štátny dopravca krachnúť. Pomoc som prisľúbil a prevzal som niekoľko zmlúv s cestovkami. Ministerstvo mi vtedy prisľúbilo, že v budúcnosti pomôže mne. Ale nikdy som pomoc nepocítil."

Bol som bohatý. Než som sa zaplietol s aerolíniami na Slovensku.

Táto skúsenosť je aj dôvodom, prečo ste si za svojho reštrukturalizačného správcu vybrali človeka, ktorý pracuje ako konkurzný správca Slovenských aerolínií?

„Predstavili nám ho ako jedného z mnohých správcov zo strany našich korporátnych právnikov. Vôbec som nevedel, že pracuje ako konkurzný správca Slovenských aerolínií."

vyska220.jpgKeď ste chceli pomôcť Slovenským aerolíniám, určite máte veľa peňazí. V minulosti sa o vás hovorilo ako o jednom z najbohatších Európanov. Čo je na tom pravdy?

„Bol som bohatý. Než som sa zaplietol s aerolíniami na Slovensku. V tlači sa veľa popísalo, ale nikto nikdy neprišiel a neopýtal sa nás, ako to naozaj bolo a kde je pravda. Neustále poukazujete na to, že neplatíme ľuďom. Lenže za všetkým je nejaký dôvod. Je pre mňa zarážajúce, že sa nikto z novinárov nepýtal, čo sa vlastne stalo v Albánsku pri zadržiavaní našich ľudí a dokonca ste nás za to kritizovali."

Nie je to aj tým, že médiá ignorujete? Pred dnešným hovorcom ste nemali človeka, ktorý by s médiami komunikoval. Toto je prvý rozhovor, ktorý poskytujete slovenským médiám.

„V minulosti sme mali prevádzkového riaditeľa, ktorý na otázky médií odpovedal. Potom prišiel hovorca Tomasz Zeglinski. A platí, že ak máte otázky, môžete mi kedykoľvek zavolať."

To nie je pravda, osobne som na vás zháňal telefónne číslo a podarilo sa mi to len vďaka známostiam.

„Každý zamestnanec Air Slovakie má na mňa telefónne číslo. Nemáme čo skrývať."

Aký bol skutočný vzťah medzi spoločnosťami Air Slovakiou a SkyEurope?

„Nikdy sme nemali čo na ňom skrývať. Chceli sme, aby SkyEurope prežili, pretože používali naše lietadlá. Keby sa im darilo, profitovali by sme aj my. Keď sme pracovali so SkyEurope, neboli problémy ani u nás, nikomu nemeškali výplaty."

SkyEurope mala pomôcť päťmiliónová pôžička od britskej firmy Chainbox Technology. Tá sídli na rovnakej adrese ako vaše firmy a je na vás personálne prepojená. Keď je to legitímny obchodný vzťah, prečo ste to skrývali?

„Neexistuje spojitosť medzi mnou a firmou Chainbox. Sídlime na rovnakej adrese, čo je v metropolách úplne bežné. Moja firma si v minulosti od Chainboxu zobrala úver vo výške tri a pol milióna libier. Navrhol som im teda, že by takto mohli pomôcť SkyEurope. Pomoc by prišla, keby vydržali trochu dlhšie."

Chceli ste niekedy kúpiť SkyEurope?

„Chcel som sa istým spôsobom spojiť so SkyEurope a využiť ich lokálnu pôsobnosť. Ich biznis model bol úplne iný ako náš. Chceli sme ich použiť len ako dopravcu, ktorý by na Slovensko privážal ľudí. Mali by sme kúpených 40 sedadiel v ich lietadlách a ľudí by sme ďalej dopravili napríklad do Indie."

sirka490-2.jpg

Podplácali ste niekedy kvôli vašej spoločnosti?

„Nikdy by som to neurobil. Ľudí neuplácam a oni ma za to nemajú radi."

Akú úlohu má vo vašej spoločnosti šéf skrachovaných aerolínií SkyEurope Nick Manoudakis?

„Nick Manoudakis nezastáva u nás žiadnu funkciu. Je to môj veľmi dobrý priateľ. V spoločnosti mi radí v rôznych oblastiach, ktoré sa týkajú reštrukturalizácie."

V minulosti týždenník Plus 7 dní napísal, že pre vás pracoval človek, ktorý pracoval v cyperskej leteckej spoločnosti ako generálny riaditeľ v čase, keď jej padlo lietadlo. Špekulovalo sa o zanedbanej údržbe. Bolo na tom niečo pravdy?

„Pracoval u nás asi rok. Radil nám v technickej oblasti. Myslím si, že platí prezumpcia neviny a ten človek nebol nikdy uznaný za vinného. Neexistuje žiadny dôkaz, že by s tým mal niečo spoločné."

Jeden z konateľov Air Slovakia, Ján Janok, pracoval v minulosti pre letecký úrad. Pomohol vám k opätovnému získaniu licencie?

„Je to jeden z bývalých majiteľov a pracoval pre nás ako riaditeľ letov, a bol súčasťou manažmentu. Je to jediný človek z manažmentu, ktorý hovoril po slovensky a vyznal sa v tunajších zákonoch. Preto sa do spoločnosti vrátil."

Pre angličtinu ste u nás mali problémy?

„Okrem pána Janoka v manažmente nikto nehovorí po slovensky. Na to, aby ste získali licenciu na slovenskom leteckom úrade, potrebujete hovoriť po slovensky. Snažili sme sa s úradom spojiť v angličtine a povedali nám, že s nami budú rokovať len vo vašom jazyku."

Aerolínie bojujú s dlhmi už roky

Za sedemnásť rokov aerolínie Air Slovakia prežili všeličo. Spájať sa s nimi budú nielen exotické destinácie, ale aj rukojemnícka dráma v Albánsku.

BRATISLAVA. Letecká spoločnosť Air Slovakia je po SkyEurope druhým leteckým prepravcom, ktorému u nás súd schválil reštrukturalizáciu. Správcom spoločnosti sa stal právnik Vladimír Neuschl, ktorý je aj konkurzným správcom Slovenských aerolínií. Ak by bolo ozdravenie Air Slovakie úspešné, na budúci rok môže osláviť 18 rokov.

Air Slovakia je najstaršou leteckou spoločnosťou v histórii slovenskej samostatnosti, vznikla v roku 1993. Harjinder Singh Sidhu ju kúpil v roku 2006, keď vyplatil jej dlhy za 150 miliónov korún. V minulosti lietali Air Slovakia z Bratislavy do Tel Avivu, Bejrútu, Dílí, Dubaja, Kuvajtu, Larnaky či Birminghamu a Amritsaru. Všetky linky okrem Amritsaru však postupne zrušili.

Väčší záujem o tohto prepravcu je od krachu spoločnosti SkyEurope, ktorej prenajímali lietadlá. Špekulovalo sa totiž, či Air Slovakia stojí za britskou firmou Chainbox Technology, ktorá mala SkyEurope požičať päť miliónov eur. Šéf SkyEurope povedal, že firmu Chainbox spoznali práve prostredníctvom Air Slovakie.

O problémoch Air Slovakie sa začalo hovoriť vlani, keď narastal jej dlh voči Sociálnej poisťovni. Začiatkom marca tohto roka už firma dlhovala na poistnom 950-­tisíc eur. Neuhradené záväzky má aj voči letiskám a vlastným zamestnancom. Za neplatenie daní a poistného vedie bratislavská polícia trestné stíhanie. Kvôli finančnej situácii jej ministerstvo dopravy pozastavilo obchodnú a letecký úrad prevádzkovú licenciu. Tú druhú už má dopravca späť. O vrátení obchodnej licencie prebieha správne konanie.

V januári zadržali posádku Air Slovakie v Albánsku pre obchodný spor s Albanian Airlines. Sidhu vysvetlil, že albánsky dopravca im dlhuje milióny eur. Zamestnancov svojich aerolínií, ktorí ostali v Albánsku, nazval rukojemníkmi.

Adam Valček
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 28 561
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 474
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 918
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 288
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 143
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 858
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 735
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 114
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 648
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 774
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 456
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 368
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 272
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 114
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 648
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 774
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 456
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 368
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 272
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu