Agentúrnu správu sme o 19:16 nahradili autorským článkom SME.
Analytici varujú, že je málo bezpečný. Svoje rozhodnutie spochybňujú aj samotní daniari.
BRATISLAVA. Ešte z pamäti daňovníkov nevyprchala marcová blamáž Daňového riaditeľstva, ktoré nevedelo zabezpečiť, aby poriadne fungoval daňový portál. A už sa rysuje ďalší problém.
Daňové riaditeľstvo oznámilo, že tí, ktorí chcú pri elektronickej komunikácii s daňovými úradmi využívať elektronický podpis, musia povinne používať operačný systém od Microsoftu a prehliadač firmy Explorer. Počítačoví experti hovoria, že je to diskriminácia a argumenty, ktorým svoje rozhodnutie daniari zdôvodňujú, neobstoja.
Vraj je to bezpečné
Hovorca Daňového riaditeľstva Miroslav Dobák povedal, že sa tak rozhodli, lebo „len tieto komponenty sú certifikované Národným bezpečnostným úradom (NBÚ) a podľa štatistických zistení sú na Slovensku najviac používané".
Analytici nechápavo krútia hlavami. „Klamú, pretože podľa najnovších štatistík je najpoužívanejším prehliadačom Mozilla," povedal bezpečnostný analytik z oblasti informačných technológií Rastislav Turek. Na tenkom ľade podľa neho stojí aj ďalší argument daniarov o bezpečnosti Exploreru. Skúsenosti z praxe sú iné. „Z nich jednoznačne vychádza, že najviac bezpečnostných problémov má práve Explorer," povedal Turek.
Nevidí dôvod, prečo by práve NBÚ mal posudzovať kvalitu a bezpečnosť prehliadačov: „Nemajú do toho čo hovoriť, nik tam tomu nerozumie."
Turekove slová potvrdzuje aj Silvia Bobocká zo Slovenskej asociácie malých podnikov. Robí účtovníctvo a dane pre viacero firiem a s daňovým úradom komunikuje aj elektronicky. Prešla na prehliadač Mozilla. S Explorerom má negatívne skúsenosti. „Cez Mozillu mám oveľa menej vírusov," povedala. Nechápe, prečo ju daňové riaditeľstvo obmedzuje: „Veď sa snažím čo najlepšie zabezpečiť si počítač, lebo mám na ňom veľa klient〜ských údajov."
Obmedzenie za milióny
Daňový informačný systém má na starosti firma Novitech. Od roku 1992 daniari zaň už zaplatili 48 miliónov eur.
Podľa analytika Jána Šifru, ktorý sa zaoberá tvorbou webových stránok, je to dostatočná suma na to, aby si poradili s tým, ako umožniť elektronický podpis aj cez iné prehliadače. „Mali by to urobiť tak, aby to vyhovovalo čo najväčšiemu počtu ľudí. Technicky sa to určite dá."
Firma Novitech sa k novému opatreniu daniarov vyjadriť odmietla.
Finančné problémy môže mať ten, kto používa počítač Macintosh. Nové pravidlá daniarov ho vyjdú najmenej na 120 eur na virtualizovanie počítača a nákup licencie Windowsu. „Pri firmách sa táto suma násobí," hovorí Turek.
NBÚ na naše otázky nereagoval. Nereagoval ani na informáciu daniarov, ktorú zverejnili podvečer. V nej spochybnili svoje raňajšie rozhodnutie tým, že riešenie, ktoré pre elektronický podpis navrhli, je vraj v rozpore s usmernením ministerstva financií o štandardoch pre informačné systémy verejnej správy. Museli ho však zaviesť pre NBÚ.