Volá sa Fleetpay a jeden z jej predstaviteľov pôsobí s podnikateľom Milanom Fiľom v inej českej firme.
BRATISLAVA. Ďalších 143 miliónov eur visí podľa Európskej komisie vo vzduchu. Vyplýva to z listu slovenskej vláde, v ktorom Brusel kritizuje naše elektronické mýto.
Zvláštny spôsob, akým si náš prevádzkovateľ mýta - firma SkyToll - môže podľa komisie „privyrobiť" vyše sto miliónov eur, súvisí s ďalšou firmou. Tá sa volá Fleetpay.
Podľa člena predstavenstva Fleetpay Juraja Džubasa, firma robí autorizáciu platieb. Ide o platby za mýto cez takzvané palivové karty. Tie má bežne väčšina kamionistov. Dá sa s nimi platiť napríklad za tankovanie, ale aj mýtne.
„Niekto musí potvrdiť, že platba môže naozaj prebehnúť," vysvetľuje Džubas, prečo je Fleetpay v mýte potrebný.
Naši českí susedia si však myslia, že takýto článok v procese nie je potrebný. „V Česku neexistuje takýto sprostredkovateľ, pretože je nadbytočný. Táto úloha je úplne na dodávateľovi riešenia elektronického mýta," povedal hovorca Myto CZ David Šimoník.
Firma Fleetpay zrejme na mýte dobre zarába. Máme k dispozícii materiály, v ktorých sa píše o rovnakej sume, o akej píše Európska komisia - zhruba 143 miliónov eur. Podľa týchto dokumentov si Fleetpay vyberá slušné percento z výberu mýta. V kuloároch sa hovorí o šiestich.
Podľa Džubasa je to určite pod šesť percent. O akú sumu ide, však nepovedal. „To sú štandardné obchodné podmienky."
Národná diaľničná spoločnosť a SkyToll sa rozhodli o veci informovať dnes. Viac svetla by do toho vniesli, keby Národná diaľničná odtajnila dodatok, ktorý k mýtu uzatvorila ešte v júni minulého roka. Ten sa týka práve platieb palivovými kartami.
Dodatok je síce na stránke diaľničiarov, ale z veľkej časti je vybielený. Podobne by veci ozrejmilo zverejnenie zmluvy s Fleetpay. Tú vyslovene žiada aj Brusel.
Milan Fiľo Vo firme Fleetpay pôsobí aj Ondrej Groško. Ten je blízky podnikateľovi Milanovi Fiľovi, ktorý má podľa kuloárnych informácií blízko k Smeru. Pôsobí s ním totiž v českej firme Pharro Praha CZ.
V komisii, ktorá hodnotila ponuky v mýtnom tendri, sedel jeden z Fiľových elitných manažérov - Milan Mojš.
Pracoval pre Fiľa vo firme SHP Slavošovce takisto ako v ružomberských papierňach. Táto komisia napokon v súťaži vylúčila tri lacnejšie ponuky a víťaz „súťažil" sám. Víťazná ponuka znie na 852 miliónov eur. Fiľo je bývalý spolumajiteľ Markízy a má účasť v Mondi SCP.
Groško nám včera povedal, že jeho spolupôsobenie s Fiľom v českom podniku nesúvisí so slovenským podnikom. „To sú dve samostatné entity, ktoré spolu nesúvisia nijakým spôsobom ani osobou pána Fiľa."
Tvrdí tiež, že firma Fleetpay získala mýtnu zákazku v súťaži.
Podľa informácií, ktoré nám poskytol SkyToll ešte v stredu, Fleetpay potrebuje, lebo „nie je oprávnený realizovať služby platobného styku".
„Do tejto oblasti patrí aj vykonávanie platieb prostredníctvom palivových kariet," povedala hovorkyňa firmy Lenka Lendacká.
Medzery v mýte
Otázkou naďalej zostáva, za čo vlastne máme platiť až 852 miliónov eur. Viacerí kamionisti už vynašli jednoduchý spôsob, ako naše mýto obchádzať napríklad vďaka rušičkám satelitného signálu.
To, koľko prejde po slovenských cestách čiernych pasažierov, preveruje firma Logica. Zákazku za takmer 30 miliónov eur získala v tendri. Tiež „súťažila" sama.
Naše mýto má však vraj také „medzery", že niektorí zahraniční dopravcovia sa rozhodli riešiť problémy výberu mýta u nás cez svoje ambasády.
„Náš mýtny systém im bráni vo výkone ich podnikateľskej činnosti," píše sa v tlačovej správe Únie autodopravcov Slovenska. Kamionisti z jej radov začiatkom roka začali proti mýtu štrajkovať. Policajti ich následne začali navštevovať doma, a to aj vo večerných hodinách či cez víkend.
list_EK_o_myte
Ako vláda plní sľub bojovať proti korupcii a veľkej ekonomickej kriminalite
Čo sľúbili: (SMER si kladie za cieľ) Trpezlivo a razantne odhaľovať a postihovať veľké prípady ekonomickej kriminality a politickej korupcie, aby sa ľuďom vrátila dôvera v spravodlivosť a rovnosť pred zákonom.
Zdroj: Volebný program SMER-u, december 2005
Znižovaním byrokracie, skvalitnením legislatívy v oblasti verejnej správy a správneho konania bude (vláda) vytvárať podmienky na obmedzovanie priestoru pre korupciu.
Zdroj: Programové vyhlásenie vlády, august 2006
Čo si o tom myslia odborníci? Prípadné splnenie sľubu hodnotia pozitívne. Obmedzenie priestoru pre korupciu a boj proti veľkej ekonomickej kriminalite podporia dôveru ľudí v právny štát a zefektívnia tak fungovanie spoločnosti.
Aká je realita? Sľub nebol splnený. Na Slovensku sa podľa vnímania ľudí i medzinárodných hodnotení korupcia rozmáha. Podľa Svetového ekonomického fóra (WEF) sa Slovensko vo vládnej korupcii prepadlo zo 76. miesta v roku 2006 na 127. miesto v roku 2009, čím sa zaradilo medzi najhoršie hodnotené štáty sveta. Index Transparency International ukázal, že po mierne pozitívnom vývoji sa v roku 2009 vnímanie korupcie dramaticky zhoršilo. Slovensko dnes dosahuje skóre 4,5 (na stupnici od 0 do 10), čo je horšie ako 4,7 v roku 2006. O tom, že vláda nevytvorila podmienky pre obmedzovanie priestoru pre korupciu, svedčia aj desiatky medializovaných káuz korupcie a klientelizmu vo verejnej sfére. V reakcii na sériu škandálov vláda dvakrát novelizovala zákon o verejnom obstarávaní a vymenila viacerých ministrov.
Zdroj: INEKO
Viac informácií o plnení tohto sľubu a o plnení ostatných sľubov vlády 2006 - 2010.